نام و یاد بهشتی با واژه «مظلوم» عجین شده است؛ شهیدی که همه او را به عنوان مرد علم، بیان، قلم و مرد عمل و مبارزه می شناسند.
کد خبر: ۵۷۴۴۸۱
شهیدی که یک «ملت» بود

سوابق مبارزاتی شهید آیت الله دکتر سید محمدحسین بهشتی به قبل از پیروزی انقلاب و حتی به آغاز مبارزات آیت الله کاشانی برمی گردد و تنها به مبارزه با رژیم پهلوی محدود نمی شد.

او در کنار فعالیت های علمی و فرهنگی اش، در فعالیت سیاسی هم بسیار تاثیرگذار بود و به همین دلیل چندین بار توسط رژیم پهلوی و ساواک دستگیر و روانه زندان شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بعنوان یار دیرین و همراه همیشگی بنیانگذار انقلاب اسلامی، در خدمت انقلاب و امت اسلامی قرار گرفت و 2 ماه قبل از پیروزی انقلاب یعنی در آذرماه 1357 به فرمان امام خمینی ‏رحمه­الله شورای انقلاب را تشکیل داد و مسئولیت دبیری این شورا را به عهده گرفت.

کمتر کسی است که اتفاقات سالهای اول انقلاب را رصد کرده باشد ولی شهید بهشتی را به عنوان ایدئولوگ و رهبر جریانهای تاثیرگذار و مهم  سیاسی و اجتماعی نشناسد برای اثبات این واقعیت می توان به تاسیس حزب جمهوری اسلامی اشاره کرد که با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی و فرهنگی راه اندازی شده بود.

نقش بهشتی در تدوین قانون اساسی انکار ناپذیر است. او به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی که در آن زمان تشکیل شده بود، در تعیین سرنوشت مملکت و ملت با تدوین این قانون نقش مهمی ایفا ‏کرد و در واقع تاثیرگذارترین نقش‌ها را در تدوین قانون اساسی داشت.

البته بهشتی مدتی هم وزیر دادگستری بود و در دولت موقت هم که بعد از پیروزی انقلاب شکل گرفته بود، بسیار فعال بود و بعد با حکم امام راحل رئیس دیوان عالی کشور شد.

تلاش برای تشکیل جامعه «روحانیت مبارز» تهران، پایه گذاری شورای روحانیت هیات های موتلفه اسلامی و تلاش بی وقفه بهشتی برای تشکیل مجلس اول شورای اسلامی از دیگر فعالیت های بهشتی در دوران سه ساله فعالیت وی در انقلاب اسلامی بود.

گرچه بهشتی در شامگاه 7 تیر سال 1360 در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه 72 نفر از یارانش به شهادت رسید اما او مدتها قبل توسط ضدانقلاب و منافقین کوردل ترور شخصیت شد.

در بیان ویژگیهای این شهید همین بس که امام راحل فرمود که «بهشتی یک ملت بود، مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار در چشم دشمنان اسلام بود» همچنین حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب فرمودند «شهید بهشتی واقعا یک انسان برجسته‏ای بود در همه ابعاد».

گرچه حیات بهشتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سه سال نرسید اما قطعا او در این مدت در بالندگی، قوام، دوام و ایستادگی نظام بسیار تاثیرگذار بود و اندیشه های او مدتها بعد از شهادتش نظام را در مقابل انواع حوادث بیمه کرد.

روحش شاد و یادش گرامی.

یوسف اسدی-فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها