صرافی‌های کلاهبردار

این شاید یک امر طبیعی باشد که در هر صنفی، آدم خوب و بد وجود دارد. مهم این است که حواسمان باشد افراد سودجو کلاهمان را برندارند. البته این‌که سرمان کلاه بگذارند هم چندان امر خوشایندی نیست. به هر حال باید مراقب کلاهمان باشیم. بویژه در بازاری که بسیاری از قواعد آن نانوشته است و روش‌های مختلفی برای دور زدن قانون در آن وجود دارد.
کد خبر: ۵۷۱۸۲۰
صرافی‌های کلاهبردار

صرافی‌ها گرچه این روزها به کمک اقتصاد کشورمان آمده‌اند و بخش بزرگی از بار تحریم‌ها را به دوش می‌کشند، اما محملی مناسب برای سودجویی افرادی است که با انگیزه ماهیگیری از آب گل‌آلود به این عرصه قدم گذاشته‌اند.

بنابراین اولین نکته‌ای که در این‌باره به نظر می‌رسد این است که هر زمان قصد انجام مبادلاتی در این زمینه داشتید، فقط به صرافی‌های مجاز مراجعه کنید.

این امر چه در عرصه داخلی یعنی تبدیل ریال به دلار یا برعکس و چه در زمینه حوالجات ارزی درست است. نام تمام صرافی‌های مجاز کشور در وب‌سایت بانک مرکزی بسادگی قابل دسترسی است.

اما انجام مبادلات ارزی بین‌المللی که این روزها به دلیل تشدید تحریم‌ها، قواعد حاکم بر آن قدری پیچیده شده، نیازمند دقت بیشتری است. در این زمینه برخی صراف‌های مجاز، گلایه مشترکی دارند که توجه به آن خالی از لطف نیست.

به گفته آنها، بتازگی مشاهده شده است که برخی سودجویان با درج آگهی‌های اینترنتی، کارمزد دریافتی خود را بسیار پایین‌تر از دیگر مراکز مجاز اعلام می‌کنند. همین مسأله سبب شده تا افرادی که نیاز مبرم به حواله‌کردن مبالغی به صورت ارزی داشتند، به آنها مراجعه کرده و وجوه هنگفتی را به آنها بدهند تا در زمانی معین به دست فردی در خارج از کشور برسد. این همان فرصتی است که سودجویان، تحت پوشش صراف از آن استفاده کرده و به عبارتی پول افراد را دزدیده‌اند.

با وجود این حتی انجام فعالیت‌های ارزی با صرافی‌های مجاز نیز بدون ریسک نیست. یکی از مسائلی که موجب بالا رفتن ریسک این معاملات می‌شود، سفارش‌های اینترنتی است.

صرافی می‌گوید: اکنون یکی از مشکلات این است که هک‌کردن‌ها زیاد شده و بسیاری از این مسأله آگاهی ندارند. به این ترتیب که زمانی که فرد از طریق سیستم یک درخواست برای دریافت یا حواله ارز به یک صرافی می‌فرستد هکرها با مداخله در فرآیند ارسال پیام و دریافت پاسخ وارد شده و اقدام به سرقت اطلاعات و انتقال اطلاعات نادرست به طرفین می‌کنند تا از این طریق خودشان بتوانند شماره حسابی به صراف داده و پول را به نفع خود مصادره کنند. به این ترتیب زمانی که این قبیل معاملات بویژه در سطح کلان، به صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری انجام می‌شود، امکان سوءاستفاده‌هایی به این شکل نیز در آن وجود دارد.

توصیه اکید به افراد عادی که کارشان معاملات ارزی نیست و فقط برای رفع برخی نیازها قصد خرید ارز را دارند، این است که به هیچ عنوان با یک تلفن یا برقراری یک ارتباط اینترنتی اقدام به انجام این کار نکنند. گفت‌وگوی ما با تعدادی از صراف‌ها حاکی از موارد متعددی است که در نتیجه انجام چنین کاری سر افراد کلاه رفته است.

مکانیسم کار برخی صرافی‌های غیرمجاز هم این‌گونه است که از یک فرد پول می‌گیرند و تا مدتی کار او را راه نمی‌اندازند. زمانی که این فرد برای دریافت پولش مراجعه کرد، آنها چک یک فرد دیگر را به او می‌دهند و خودشان کنار می‌کشند.

در صورتی که چک آن فرد پاس نشود، حتی در صورت مراجعه فرد به دادگاه هم دادگاه برای آن صرافی دستور منع تعقیب صادر می‌کند؛ بنابراین مراقب باشید در این شرایط چک فرد دیگری را به عنوان طلب خود قبول نکنید.

و با تمام این توصیه‌ها بازهم توجه داشته باشید که هیچ فرد حقیقی و حقوقی از این صرافی‌های کلاهبردار در امان نیست.

به عنوان نمونه اگر اخبار ورزشی را دنبال کرده باشید، به یاد دارید بتازگی صرافی کلاهبردار پول متعلق به باشگاه استقلال را که قرار بود برای پرداخت یک بدهی حواله شود را سرقت کرد و نرسیدن پول باعث اقدام انضباطی فیفا علیه این باشگاه شد؛ بنابراین هر قدر هم پشتوانه حقوقی داشته باشید باز هم از کلاهبرداران به ظاهر صراف در امان نخواهید بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها