فاز 2 هدفمندی فعلا اجرا نمی‌شود

طرح تحول اقتصادی تنها پرداخت یارانه نیست

حداد عادل در شبکه چهار:

طرح تحول اقتصادی ضروری است

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طرح تحول اقتصادی برای نجات اقتصاد بیمار و درمان این بیماری ضروری است ما کلیت طرح تحول اقتصادی را یک اقدام لازم و شجاعانه می دانیم.
کد خبر: ۵۶۸۵۴۸
طرح تحول اقتصادی ضروری است

غلامعلی حداد عادل در برنامه «رویکردها، برنامه» که از شبکه چهار سیما پخش شد در پاسخ به سوالی درخصوص اصلاح ساختارهای اقتصادی و طرح تحول اقتصادی اظهار داشت: اقتصاد ایران یک اقتصاد بیمار است این بیماری هم مال امروز و دیروز نیست بیماری کهنه دارد مزمن است بیماری اقتصاد ما، از سالها از دهه‌ها قبل از انقلاب، کارشناسان اقتصادی متخصصان این بیماری را تشخیص دادند و مطرح است بنابراین تحول اقتصادی برای نجات از این بیماری و درمان این بیماری ضروری است. ما کلیت طرح تحول اقتصادی را یک اقدام لازم و شجاعانه می دانیم.

حداد عادل با بیان اینکه از میان هفت بخشی که دولت در طرح تحول اقتصادی دنبال کرد تنها یکی از آنها عملی شد و آن هم هدفمندی یارانه‌ها بود، افزود: اگر چه ما در اجرا نسبت به این طرح انتقاداتی داشتیم و یکی از موضوعات اختلاف بین مجلس و دولت نحوه اجرای هدفمندی بود، اما اصل این اقدام لازم به نظر می‌رسید.

وی یکی دیگر از مشکلات اقتصادی که در طرح تحول قول آن داده شد اما اجرایی نشد را اصلاح نظام بانکی برشمرد و ادامه داد: بانک‌های ما بسیار مشکل دارند در حالیکه بانک سرمایه کشور را مثل خون در شریان اقتصادی جاری می‌کند.

بانک‌ها به بنگاه اقتصادی تبدیل شده‌اند

حداد عادل بانک مرکزی را قلب گردش پولی در کشور توصیف کرد و متذکر شد:‌ ما شاهدیم بانکها به جای اینکه بنگاه پولی باشند به بنگاه اقتصادی تبدیل شده‌اند و پول‌ها را سرمایه‌گذاری کرده و با آن کار اقتصادی می‌کنند و در حالیکه تنها 20درصد به مردم سود می‌دهند خودشان 30درصد از تولیدکننده سود می‌گیرند.

نامزد انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه این روند باعث ایجاد تورم در کشور می‌شود، یادآور شد: وقتی بانک‌ها مزه تجارت و سود بردن با پول مردم را می‌چشند، دیگر نمی‌توانند با نرخ بهره کم به تولیدکننده در قالب تسهیلاتی کمک کنند.

 وی با یادآوری این نکته که دولت احمدی‌نژاد چند سال قبل به داوودی مأموریت داده بود تا طرح اصلاح نظام بانکی را فراهم کند تصریح کرد: طرح تحول اقتصادی باید ادامه یابد.

حدادعادل مشکل دیگر را معوقات انباشته بانک‌ها عنوان کرد و افزود: بانک‌ها 70هزار میلیارد تومان از کسانی که وام گرفته‌اند طلبکار هستند و باید از آنها پرسید چرا نمی‌توانند این معوقات را پس بگیرند.

نامزد انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما چه برنامه‌ای برای حفظ نظام اخلاقی و احیای آن در برخی شئونات دارید، گفت: دولت باید با عمل خود این ارزش‌ها را در جامعه ترویج کند. از این رو صداقت، دلسوزی برای مردم و پرهیز از غرور و اصراف باید مورد توجه قرار گیرد و هر عمل اخلاقی که از مردم انتظار می‌رود اول باید در خود دولت ایجاد شود چرا که مردم به دولتمردان نگاه می‌کنند.

وی بر همین اساس به فرموده امام علی(ع) مبنی بر اینکه مردم آنقدر که به رؤسای کشورشان شبیه هستند به پدرومادرشان شبیه نیستند، اشاره کرد و گفت: کسی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری است نباید وقتی رئیس‌جمهور شد حرف‌های امروز خود را فراموش کند، چرا که مردم ناظران تیزبینی هستند.حدادعادل در پاسخ به سؤالی درباره اینکه شما در چه حوزه‌ای خود را موفق‌تر می‌دانید، گفت: ‌من خودم را در خدمت‌گزاری به مردم قاصر می‌دانم و به خودم نمره نمی‌دهم اما به بعضی از خدمت‌هایی که خدا توفیق آن را به من داده است اشاره می‌کنم.

سهمیه بندی بنزین جزو افتخاراتم است

وی افزود: در مجلس هفتم ما بر سر سهمیه‌بندی بنزین اصرار کردیم که البته کار سنگین و بزرگی بود و مدتها در مجلس پیرامون آن بحث شد که این قانون تصویب و اجرا شد البته دولت و کارشناسان نیز با اجرای این پروژه کار سنگینی کردند.

وی افزود: شبکه بزرگ که برای سهمیه‌بندی بنزین برپا شد کار بسیار مهمی بود و بنده جزو افتخاراتم این است که بر سر کار اهتمام و پافشاری کردم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فراز و نشیب‌های تصویب این طرح گفت: من از جمله کسانی بودم که حتی یک لحظه هم در اجرای این قانون شک نکردم و در راستای تصویب آن حرکت کردم.

حدادعادل گفت: در روز سهمیه‌بندی آقای احمدی‌نژاد سفری به یکی از کشورهای شمال ایران داشتند و بنده متوجه شدم ایشان دستور سهمیه‌بندی بنزین را داده است اما مصوبه مجلس که افزایش قیمت از 80 تا 100 تومان بود را نداده است.

وی افزود: من به سفارت تلگرام کردم که این پیام را به آقای رئیس جمهور برسانند که حتماً‌ باید امشب همزمان با سهمیه‌بندی بنزین قیمت بنزین 100 تومان شود که در مذاکره من با وزیر کشور کار عملی شد.

حدادعادل با اشاره به اینکه اگر سهمیه‌بندی بنزین عملی نشده بود کشورهای خارجی با تحریم فروش بنزین به ما فشار می‌آوردند، گفت: ما با سهمیه‌بندی بنزین توانستیم با کاهش مصرف و ایجاد پالایشگاه‌های تولید بنزین ما توانستیم امروز به صادرکننده بنزین تبدیل شویم و این طرح زمینه‌ساز طرح هدفمندی یارانه‌ها شد.

وی در ادامه افزود: کار دیگری که من به آن افتخار می‌کنم افزایش حقوق بازنشستگان در بررسی بودجه سال بود. ما در سال 80 حداقل حقوق را به نزدیک 200 هزار تومان رساندیم و این گشایش بزرگی در سالمندان و بازنشستگان بود.

وی طرح تحول و ارتقای علوم انسانی و تشکیل بنیاد «سعدی» برای آموزش زبان فارسی به ایرانیان خارج از کشور را جزو کارهای موفق خود عنوان کرد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دیگری درباره ارزیابی وی از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: هدفمندی یارانه‌ها اصل آن اقدام درستی است و در حال حاضر قطع پرداخت یارانه‌ها به مردم نه معقول است و نه ممکن چرا که خانواده‌ها براین اساس زندگی خود را تعیین کردند و مجلس هم در قانون بودجه امسال پرداخت نقدی یارانه‌ها را تأیید کرده است.

حدادعادل در ادامه با اشاره به برخی اشکالات طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: مجلس تصویب کرده بود 30 درصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی به تولید داده شود تا برای کمک به تولید و جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده کمک کند که این بخش عملی نشد.

وی با بیان اینکه دولت درباره کمک‌های خود به تولید نیز کم‌کاری کرد، گفت: ما به صاحبان صنایع گفته‌ایم که اگر می‌خواهید ماشین‌آلات خود را نوسازی کنید کمک‌های ما در قالب تسهیلات است و این حرف کمتر عملی می‌شد و ممکن بود از بین کارخانه‌های خودروسازی 5 شرکت هم نتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌اشکال دوم این بود که وقتی دولت به دنبال اجرای هدفمندی یارانه‌ها بود به همه دهک‌ها یارانه پرداخت کرد و امروز برخی از صاحبان خانه در شمال شهر و ایرانیان خارج از کشور یارانه دریافت می‌کنند.

حدادعادل ادامه داد: به دلیل اینکه دولت نتوانست فرم‌هایی که مردم پر کرده بودند را پردازش کند آمدند به همه یارانه دادند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد هزینه اضافه به صنایع و تولید اختصاص می‌یافت که می‌توانست طرح را موفق‌تر کند.

وی افزود: ما اصل قضیه هدفمندی یارانه‌ها را مفید می‌دانیم و به اجرای آن اعتقاد داریم و دولت در ماههای گذشته فشار آورد که یارانه‌ها را بیشتر کند که ما مصلحت نمی‌دانیم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: قرار بر این شده است که اگر کمکی به خانواده‌ها می‌شود در بخش بهداشت و درمان شود  که به طور مثال امسال 5 هزار میلیارد تومان برای این امر اختصاص یافته است.

راه‌اندازی نهضت ازدواج آسان

 حداد عادل در پاسخ به سؤالی درباره برنامه‌اش برای حمایت از تولید گفت: باید از تولید به عنوان یک سرمایه حمایت کنیم چراکه تولید زمینه اشتغال را فراهم می‌کند و این نیاز کشور است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات ازدواج در کشور، گفت: سال‌هاست به این موضوع فکر می‌کنیم، متأسفانه سنت‌های غلطی که نه اسلامی است و نه ایرانی مانع ازدواج آسان در کشور شده است.

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید نهضت ازدواج آسان در کشور راه‌اندازی شود، افزود: اهل وعده دادن نیستم و حرف‌هایی که خارج از اختیاراتم را باشد را نیز نمی‌گویم اما قول می‌دهم اگر رئیس‌جمهور شدم نهضت ازدواج آسان را تشکیل دهم.

حداد عادل با بیان اینکه سنت‌های غلط شرایط ازدواج را برای جوانان سخت کرده و آنها را به مشکلاتی مبتلا کرده که رویشان نمی‌شود به زبان بیاورند، گفت: جوانان برای ازدواج نیاز به مسکن دارند اما ما نتوانستیم مشکلات جوانان را برای ازدواج حل کنیم.

وی با بیان اینکه اسلام می‌خواهد کارهای حرام سخت و کارهای حلال آسان شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه این موضوع در بحث ازدواج برعکس است؛ کارهای حرام برای جوانان آسان شده و کارهای حلال که ازدواج است سخت شده است. ما باید ازدواج را به عنوان یک کار حلال ترویج و آسان کنیم و اجازه ندهیم کارهای حرام صورت بگیرد.

حدادعادل گفت: باید در بحث ازدواج شرایط دختر و پسر به طور کامل بررسی و ازدواج آنها را مبتنی بر مبانی دینی و فرهنگی فراهم کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکره با آمریکا گفت: سیاست‌های کلی نظام را مقام معظم رهبری تعیین می‌کند، بنابراین دولت در موضوعاتی که مربوط به سیاست‌ کلی نظام می‌شود باید هماهنگ با رهبری عمل کند.

حداد عادل با بیان اینکه آمریکایی‌ها با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها در زبان تمایل به مذاکره می‌کنند اما در مقابل علیه ملت ایران در کنگره تحریم‌های جدید را تحمیل می‌کنند، در سازمان ملل شورای امنیت علیه ما شیطنت می‌کنند و در عین حال دم از مذاکره می‌زنند.

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری با تأکید بر اینکه روابط با همه کشورهای دنیا باید بر اساس عدم تنش‌زدایی باشد، افزود: آمریکایی‌ها باید واقعیت ایران اسلامی را بپذیرند و دست از دشمنی با ملت ایران بردارند.

وی با اشاره به عذرخواهی خانم آلبرایت از ملت ایران، گفت: اینها نه تنها یک بار ده‌ها بار دیگر عذرخواهی کنند جا دارد چون کودتایی که امریکایی‌ها راه انداختند بسیار زشت بود.

حدادعادل افزود: خانم آلبرایت بعد از عذرخواهی برخی نهادهای ما را مثل شورای نگهبان و قوه قضاییه را مغایر با دموکراسی خواند که این اقدام دخالت در امور داخلی کشور ما بود که ما این اقدام‌ها را نمی‌پذیریم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید بر کنترل تورم در کشور گفت: برای ثبات در فضای اقتصادی کشور لازم است تورم کنترل شود، چرا که عدم کنترل تورم موجب مشکلات اقتصادی برای مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه بهترین روزهای عمرش را در آموزش و پرورش گذرانده است، افزود: آموزش و پرورش به عنوان یک نظام آموزشی کشور باید مورد توجه باشد چرا که لازم است به این حوزه بیش از گذشته توجه شود.

حدادعادل در ادامه با بیان اینکه برخی کتاب‌های درسی را تألیف کرده، به ثبات مدیریت در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از اشکالاتی که بنده به این دولت دارم همین است که ثبات مدیریت مورد توجه قرار نگرفته است.

نامزد انتخابات آتی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه باید به روستایی‌ها و روستا توجه کنیم، گفت: نباید مرگ روستائیان موجب از بین رفتن روستاها شود. اکنون که به برخی روستاها می‌رویم اگر از بالای تپه نگاه کنیم اکثر خانه‌ها خالی و حتی بدون سقف است و مدارس دانش‌آموز ندارد، این به این دلیل است که ما به روستاها توجه نکردیم.

حداد عادل گفت: اگر شرایط را برای روستائیان فراهم کنیم می‌توانیم به استفاده بهتر از روستا امیدوار باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضوع بیداری اسلامی اظهار داشت: بیداری اسلامی را مسئله بسیار مهمی می‌دانم و بالقوه مهمتر از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق است که نتیجه یک قرن تجربه ملت‌های اسلامی در اعتماد به غرب و سرخوردگی از این اعتماد و بازگشت به اسلام است.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: بیداری اسلامی و بازگشت به اسلام نتیجه تلاش مصلحان بزرگ جهان اسلام و در راس آنها امام خمینی (ره) است؛ بیداری اسلامی را نباید آسان گرفت؛ باید دید موسسه تبلیغاتی در کار وزارت امور خارجه ایجاد کنیم برای رصد بیداری اسلامی و ارتباط با متفکران و نظریه‌پردازان برای آسیب شناسی بیداری اسلامی.

وی افزود: بیداری اسلامی نوزاد پاکی است که در دامن جهان اسلام متولد شده است که باید در کودکی و نوزادی تلف نشده و بد تربیت نشود.

مسکن مهر از اقدامات خوب دولت بود

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم درباره مسکن مهر نیز یادآور شد: مسکن مهر از اقدامات خوب احمدی‌نژاد بود و کار عظیمی که صورت گرفت و بسیاری از افراد صاحب مسکن شدند اما باید تلاش کرد که گران تمام نشود و اینکه این مسکن‌ها بد ساخته نشوند و بنده نگرانم عجله در ساخت مسکن ما را از فکر باز بدارد.

وی بر همین اساس به معماری اسلامی که باید صورت می گرفت اما انجام نشد اشاره و تصریح کرد: دولت آینده باید ارزیابی کند که ما چه اندازه به مسکن مهر جدید نیاز داریم.

حداد عادل در پاسخ به سوالی درباره اجاره بهای مسکن نیز گفت: وقتی تورم بالا باشد اجاره  خانه ها نیز بالا می‌رود و وقتی ارزش پول کم شد قیمت زمین نیز بالا خواهد رفت.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بنده تفاوت شهر و روستا را در تفاوت سطح فرهنگی تعریف نمی‌کنم و باورم این است که بزرگان تاریخ ما از روستا برخاسته‌اند و باید کاری کنیم که زندگی در روستا به دور از فقر باشد و کشاورزان با نشاط کار کنند و در واقع محیط تولید فراهم شود تا فرزندان آنها نیز بعد از پدرشان کار آن را ادامه دهند. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها