می دانید به چه کسی می خواهید رای بدهید، شخص مورد نظرتان را پیدا کرده‌اید! قراراست چکار کنید؟ این سوالی است که هنوز در ذهن خیلی از مردم باقی مانده تا از میان 8 نامزد انتخاباتی کدامیک برای 4 سال آینده می‌تواند دغدغه های جامعه را ازبین ببرد..
کد خبر: ۵۶۸۰۶۴
نمایندگان مجلس در معرفی کاندیدای برتر نظر می​دهند

خیلی ها پای تلویزیون نشسته اند تا فرد مورد نظرشان را از طریق رسانه می انتخاب کنند اما برخی هم با مشورت با دوست و آشنا ،سعی دارند تا اصلح را شناسایی کنند.اما در این میان هستند عده زیادی که به واسطه اهمیت به نقش نمایندگان در مجلس تلاش دارند خط و نظر خود را از کسانی بگیرند که یکبار به آنها رأی داده‌اند.

برابر قانون نمایندگان مختار هستند تا در همه امور کشور اظهار نظر نمایند،و یکی از میدان هایی که این روزها محل بحث و نظر آنها شده انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری است.

برخی از نمایندگان با حمایت غیر مستقیم  یا واضح از نامزدها ، ضمن تاکید بر حضور حداکثری در پای صندوق ها رای، از بردن نام و اسامی افراد ابایی ندارند اماتعدادی نیز با نامناسب دانستن این شیوه تاکید دارند که مردم هستند که دست به انتخاب می زنند ،و اعمال نظر در این زمینه خطایی فاحش به حساب می آید.     

حزب نداریم

احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی با اشاره به اینکه انتخابات در کشور ما براساس  تشکیلات حزبی صورت نمی گیرد گفت:از آنجایی که در این دوره با هشت کاندیدا مواجه هستیم مردم هنوز نمی دانند که به چه کسی باید رأی بدهند.

وی افزود:برای اینکه یک حماسه سیاسی شکل بگیرد باید جامعه را با گرایش های مختلف در نظر بگیریم و نمایندگان به عنوان منتخبین ملت نقش به سزایی در معرفی نامزدها به ملت دارند.

استاد علوم سیاسی گفت:تاثیر نمایندگان در آرا مردم تا حدی است که دیدیم که برخی از داوطلبان با حضور در مجلس برنامه های خود را ارائه کردند چون می دانستند که مردم در استان ها و حتی شهرهای کوچک نمایندگان را محل سوال برای انتخاب اصلح قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه نمایندگان برای معرفی داوطلب اصلح ناچار هستند وارد این عرصه شوند ،در مورد درستی یا نادرستی این رفتار گفت:نمایندگان مجبورند خطوط اصلی را برای مردم ترسیم کنند و در مورد جریانات سیاسی بخصوص در شهرستانهای کوچک توضیحاتی را بدهند بنابراین راهنمایی افراد به معنای اعمال نظر یا دخالت در آرای آنان محسوب نمی‌شود.

نماینده اردستان با تاکید براینکه نمایندگان در پیروی از مقام معظم رهبری تلاش می کنند خطوط اصلی را بیان نمایند افزود:از آنجایی که مجلسی ها معتمدان مردم محسوب می شوند و از پایین ترین لایه های جامعه با خبر هستند وقتی مورد مشورت قرار می گیرند ناچار هستند به تشریح افکار نامزدها بپردازند و راهنمایی های لازم را داشته باشند که این عمل به معنای القای نظراتشان در مورد یک نامزد نمی تواند به حساب آید.

نمایندگان شاخص ها را بگویند

محمد صالح جوکار دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی و نماینده یزد و صدوق نیز در مورد میزان تأثیر نظرات نمایندگان برآرای مردم در حوزه انتخابیه گفت:هر نماینده مجلس وظیفه دارد که مدیریت و هدایت مردم را برای حضور هر چه باشکوهتر آنان در 24 خرداد در پای صندوق های رأی فراهم کند تا مشارکت هر بیشتر مردم در این مرحله تاریخی به قدرت و قوت نظام کمک کرده و پاسخی برای تهدیدات دشمنان باشد.

وی افزود: البته نمایندگان وظیفه دارند که در مرحله اول به ارائه شاخص ها ومعیارها بپردازند اما ناچار از این هم هستند که در پاسخ به سوالات،نقش روشنگرانه‌ای را داشته باشند.

نماینده یزد اعمال نظر نمایندگان بر مردم در مورد رأی به یک نامزد خاص را کار نادرستی دانست و گفت: مردم ما  هشیار و اهل بصیرت هستند و می‌توانند نسبت به یک نامزد معرفت پیدا کنند اما نباید از این نکته هم غافل شد که نظر نمایندگان بر آرای مردم هر منطقه می تواند اثر گذار باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی افزود: بایداین نکته را در نظر بگیریم که مردم از نمایندگانشان می خواهند که آنها را راهنمایی کنند اما در این شرایط بهتر است که نمایندگان شاخص‌ها و معیارها را ارائه دهند تا مردم خودشان به انتخاب اصلح برسند.

جوکار با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد توجه به معیارها ،صلاحیت و عملکرد افراد در مباحث سیاست خارجی ، اجرایی ،توانمندی، دست پاکی وانقلابی بودن گفت:مقام معظم رهبری با توجه به جایگاهی که دارند رهنمودهای کلی را مشخص کردند لذا بهتر است نمایندگان مجلس با توجه به شاخص ها توجه مردم را به حضور حداکثری جلب کنند و اگر کسی را مد نظر دارند آنرا بصورت علنی نمایان نکنند تا خدای ناکرده بعد از رأی گیری در حوزه انتخابیه خود زیر سوال نروند.

نمایندگان مشکل گشا هستند

احمد شوهانی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ونماینده ایلام نیز در مورد تأثیر نظر نمایندگان بر آرای مردم  به جام جم آنلاین گفت: واقعیت این است که نمایندگان به دلیل ارتباط مستقیم با مردم در شهرستانها ناچار از پاسخگویی به سوالات کسانی هستند که شناخت کافی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ندارند.

وی افزود:باید قبول کنیم که نمایندگان مجلس محل رجوع بسیاری از مردم برای حل مشکلات و سوالات آنها هستند لذا کلام آنان می تواند تأثیر جدی در بزرگترین یا کوچکترین تصمیم گیری‌ها داشته باشد.

نماینده ایلام خاطرنشان کرد:البته نمایندگان قصد اعمال نظر و جهت دهی به مردم را ندارند اما زمانی که از آنان سوال می‌شود و تحت فشار قرار می گیرند که چه کسی برای کشور و استان برنامه دارد و می‌تواند دغدغه مردم در بخش اقتصادی ،اشتغال، وتورم را بر طرف کند ناچار به اظهار نظر هستند.

وی در ادامه تأکید کرد:همه بر این نظر هستیم که اعمال نظر بر مردم کار درستی نیست لذا بهتر است که مردم کاندیدای اصلح خود را از طریق مناظره و برنامه های ارائه شده انتخاب کنند.

نمایندگان معتمدین مردم هستند

عبدالرضا مصری سخنگوی هیأت رئیسه مجلس و نماینده کرمانشاه نیز با تأکید براین که باید تلاش نمایندگان ومردم بر حضور حداکثری در پای صندوق های رأی باشد گفت: در این انتخابات همه مسئول هستند و هر کس باید به اندازه خود وارد میدان شود تا با شور وحال بیشتری رئیس جمهور آینده انتخاب شود.

وی با اشاره به اینکه در راستای بر پایی یک انتخابات شکوهمند مجلسی‌ها وظیفه سنگینی بر دوش دارند گفت:نمایندگان معتمدین مردم به شمار می‌روند و بر این اساس محل رجوع آنان برای حل مشکلات محسوب می‌شوند لذا در مورد رأی دادن به افراد نیز نظراتشان می‌تواند راهگشا باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی افزود: بالاخره مردم در شهرها و روستاها نمایندگان را امین خود می‌دانند و آنان را یک پایگاه اجتماعی برای خود محسوب می کنند اما بهتر است که نمایندگان هم با بیان شاخص‌ها راهنمایی لازم را در این زمینه داشته باشند.

مصری با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس برابر قانون آزاد هستند که در مورد همه مسایل اظهار نظر کنند گفت:نمایندگان از طبقات اجتماعی مختلفی هستند و درمقام پاسخگویی به مردم هیچ منع قانونی ندارند بنابراین وقتی از آنها سوال می‌شود می‌توانند ارائه طریق کنند.

وی افزود:هرجا قانون منع کرده نماینده نمی تواند وارد شود و هر جا قانون منع نکرده و اختیار دارد نمایندگان می توانند وارد شوند. 

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها