برگزاری مناظره‌های انتخاباتی در رسانه‌ای چون تلویزیون ـ در دنیا ـ سابقه‌ای طولانی دارد و در کشورمان نیز پس از پیروزی انقلاب در خصوص موضوع‌های مختلف فکری و سیاسی، بین صاحبان اندیشه، به شیوه‌های مختلف برگزار شده است.
کد خبر: ۵۶۷۶۲۷
یک مناظره، چهار نکته

با وجود این، تجربه برگزاری مناظره در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 به شیوه دو به دو، یکی از روش‌های برگزاری مناظره‌ها بود که افزون بر ایجاد شور انتخاباتی و فراهم شدن امکان تشخیص نامزد اصلح توسط مردم، از آسیب‌هایی هم برخوردار بود که بیشتر به خود نامزدها بازمی‌گشت تا ساختار و روش برگزاری مناظره.

اما، در انتخابات 92، به دلیل کثرت نامزدها، امکان برگزاری مناظره به شیوه دو به دو (مانند سال 88)‌ وجود نداشت؛ زیرا اگر قرار بر ادامه آن روند بود، باید 28 مناظره برگزار می‌شد و عملا با توجه به زمان محدود تبلیغات انتخابات میسر نبود. بویژه آن که نامزدها باید از ساختارهای مختلف تبلیغات انتخاباتی نظیر گفت‌وگو، مستند و پرسش و پاسخ با مردم استفاده می‌کردند.

آنچه روز گذشته در اولین برنامه مناظره شاهد بودیم، تجربه‌ای نو در برگزاری مناظره‌های انتخاباتی به‌شمار می‌آید؛ تجربه‌ای که حتما می‌تواند مسیر تکاملی خود را طی کند. با این حال ذکر نکاتی چند، در این خصوص، ضروری می‌نماید:

1ـ «مدیریت زمان» ـ چه از سوی مجری و چه از سوی نامزدها ـ مهم‌ترین موضوعی بود که خوشبختانه مورد توجه و احترام قرار گرفت و نتیجه آن رعایت عدالت، خلاصه‌گویی و صراحت لازم بود. هر چند نامزدها علاقه‌مندند فرصت بیشتری برای پاسخگویی به یک پرسش داشته باشند، اما با توجه به کثرت آنها ، برگزاری مناظره‌ای با بیش از چهار ساعت زمان، عملا ممکن نیست.

2ـ مناظره فرصت تبیین دیدگاه‌های نامزد و نقد نگرش دیگران نسبت به او را بدرستی فراهم می‌کند؛ این‌که نامزدها چگونه از این فرصت‌ها بهره بگیرند، به توانایی‌هایشان بازمی‌گردد.

3ـ به نظر می‌رسد، انتخاب مجری، با توجه به تجربه طولانی او در اداره جلسات گفت‌وگو و تسلط بر مباحث اقتصادی، انتخابی دقیق و شایسته بود. عملکرد او در طول مناظره، حضور فعال در مباحث، ارائه توضیحات لازم درباره پرسش‌ها و ... توانست مدلی متفاوت از حضور مجریان را به تصویر بکشد.

4ـ آخر سخن این‌که؛ برای برگزاری چنین روشی در مناظره، هزاران ساعت نفر کار کارشناسی صرف شده است. پیشنهاد می‌کنم صداوسیما جلسات ضبط شده درباره نحوه برگزاری مناظره‌ها را پخش کند تا مردم با شیوه‌های تصمیم‌گیری جمعی و مباحث انجام شده در خصوص آن آشنا شوند.این سخن به معنای بی‌نقص بودن این روش مناظره نیست، چرا که می‌توان با نگاهی مجدد به اولین جلسه، مناظره‌های بعدی را سامان داد و ارتقا بخشید. بیژن مقدم - مدیر مسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها