حداد عادل در برنامه "انتخاب ایرانی":

قولی نمی‌دهم که به عملی شدنش معتقد نباشم

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ نباید شعاری دهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم و یا اینکه قولی دهیم که تاریخ مصرف آن که تنها محدود به دوران انتخابات باشد، بنده نیز قولی نمی‌دهم که به عملی شدن آن اعتقاد نداشته باشم.
کد خبر: ۵۶۶۶۵۵
قولی نمی‌دهم که به عملی شدنش معتقد نباشم

غلامعلی حداد عادل کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالات ایرانیان خارج از کشور در شبکه جام جم اظهار داشت: در داخل ایران مردم معمولا با زندگی من آشنا هستند، بنده در دانشکده علوم تحصیلات خود را آغاز کرده و لیسانس خود را از دانشگاه تهران اخذ کردم.
 
وی با بیان اینکه مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه شیراز گرفتم، گفت: پس از اخذ مدرک به علوم انسانی گرایش پیدا کرده و یک سال در دانشگاه تهران دانشجوی علوم اجتماعی بودم، سپس وارد رشته فلسفه شده و در این رشته دکترای خود را اخذ کردم.  
 
حداد عادل به مشاغل و مسئولیت‌های خود از اول انقلاب اشاره کرد و افزود: از 22 بهمن و پس از آن در اسفند 57 معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد بودم و مدتی نیز مدیریت صدا و سیما را در شورای سرپرستی این سازمان به عهده داشتم همچنین یازده سال معاون وزیر آموزش و پرورش بوده و تالیف کتاب‌های درسی و برنامه‌ریزی آموزشی را اجرا کرده‌ام.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از سال 89 وارد مجلس شورای اسلامی شدم، گفت:‌4 دوره نمایندگی مردم تهران را بر عهده داشت و در دوره‌های 7، 8 و 9 مجلس نماینده اول تهران بودم،‌ همچنین در دوره هفتم ریاست مجلس را بر عهده داشتم و در دوره هشتم رئیس کمیسیون فرهنگی بودم.  
 
وی ادامه داد: مدیرعاملی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی و تالیف دانشنامه جهان اسلام در 23 سالی که بنده در فرهنگستان زبان فارسی بودم برعهده‌ام بود.
 
حداد عادل با بیان اینکه در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم،‌اظهار داشت: بیش از 30 سال عضو شورای عالی آموزش و پرورش بوده‌ام و هم‌اکنون 4 فرزند دارم که تحصیلات دو نفر از آنها در مقطع دکترای علوم سیاسی و فناوری‌ نانو است و دو فرزندم دیگرم در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فرهنگی و کارشناسی دینی مشغول فعالیت هستند همچنین همسرم دکتر ماهورزاده دانشیار تعلیم و تربیت در دانشگاه الزهرا است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده به خارج از کشور سفرهای زیادی داشتم و با ایرانیان مقیم خارج آشنا هستم؛ در تمامی سفرهایم علاقمند بودم که از مدارس و کتاب‌های ایرانیان بازدید کنم و حرف‌های اولیاء و مربیان را بشنوم.  
 
وی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور بخشی از ملت ما هستند تصریح کرد: ایرانی بودن به منزله زندگی در داخل مرزهای جغرافیایی نیست، کسانی هستند که از هزاران فرسنگ دل‌شان برای وطن می‌تپد.
 
حداد عادل با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور عموما مردم فرهیخته و جزء سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند، بیان داشت: مهاجرت به خارج از ایران پدیده جدیدی نیست که صرفا تصور کنیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوجود آمده است؛ از آنجایی که ایران در چهارراهی واقع شده که از یک طرف به اروپا، از طرف دیگر به خاور دور و هند و به خاورمیانه و آفریقا نزدیک است این موقعیت جغرافیایی باعث شده هم کشور ما میهمانان خارجی داشته باشد و هم ایرانیان به خارج از کشور بسیار سفر کنند.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سفرنامه ابن بطوطه گفت:‌ابن بطوطه وقتی از ایران عبور می‌کند و به چین می‌رود در سفرنامه‌اش می‌نویسد؛ امیر عزت گذاشت ما را سوار قایق کرد، در کنار قایق ما خنیان‌گران به شعر فارسی آواز می‌خواندند بنا بر نقل ابن بطوطه معلوم شده است که شعر فارسی زبانان دو بیت از غزلیات سعدی بوده است؛ لذا این نکته نشان می‌دهد که با گذشت 40 سال از درگذشت سعدی در آن زمان ایرانیان در سفر به چین این شعر را نقل محافل و زبان می‌کردند.  
 
وی افزود:‌در سایر کشورها مثل تایلند نیز اسلام رواج پیدا کرده و در کشور هند ما شاهد تاریخ چندهزارساله رابطه و موج مهاجرت هستیم همینطور آثار نیکوی ایرانیان در علم و معماری و سیاست در کل تاریخ هند به چشم می‌خورد.  
 
حداد عادل با بیان اینکه در دوران تجدد ایرانیان به واسطه آشنایی با غرب برای تحصیل به آنجا رفتند، اظهار داشت: این مسئله که ایرانیان برای تحصیل به غرب مهاجرت کردند هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ندارد و نباید کسی به موضوع اقامت ایرانیان در خارج از کشور علی‌الاصول نگاه منفی داشته باشد، چرا که تخصص و دانش ایرانیان از امور جهانی،‌زبانزد عامل و خاص و جزئی از دارایی‌های کل ملت ایران است لذا باید هوشمندانه این موضوع مورد توجه دولت‌های بعدی قرار گیرد.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف شما از کاندیداتوری چیست؟ بیان کرد:‌ بنده دارای تجربه هستم که این تجربه متعلق به ملت ایران است چرا که بنده با امکانات کشور درس خوانده و کار کرد‌ه‌ام بنابراین فکر می‌کنم زمان آن رسیده که این تجربیات را با در دست گرفتن این مسئولیت در خدمت ملت ایران قرار دهم و هدفم این است که از تمام ظرفیت‌ها برای حل مشکلات و توسعه و پیشرفت در خدمت ایرانیان استفاده کنم.  
 
حداد عادل افزود: ما نباید شعاری دهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم و یا اینکه قولی دهیم که تاریخ مصرف آن که تنها محدود به دوران انتخابات باشد، بنده نیز قولی نمی‌دهم که به عملی شدن آن اعتقاد نداشته باشم.
 
وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه دولت آینده ساماندهی مسائل اقتصادی است ادامه داد: یادآوری می‌کنم که اقتصاد ایران از ده‌ها سال پیش بیمار بوده چرا که کشور از لحاظ علمی ضعیف و محتاج خارجی‌ها بوده است البته باید بگویم در سال‌های پس از انقلاب این امر بهتر شده است.  
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وابستگی اقتصاد به نفت گفت: نفت گرچه منبع درآمد و سرمایه بوده اما چندین عیب و اشکال به اقتصاد ما وارد کرده است؛ یکی از این اشکالات این است که قدری خیال ما را از بابت فروش نفت راحت کرده در حالی که ما می‌توانیم به لحاظ کشاورزی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم چرا که ایران کشور چهارفصل است بنابراین کشاورزی می‌تواند منبع درآمد بسیار خوبی باشد اما متاسفانه به خاطر سایه سنگین نفت رشد آنچنانی نکرده است.  
 
حداد عادل افزود: این اقتصاد بیمار در سال‌های اخیر مورد حمله دیگر کشورها قرار گرفته یعنی مقاصد سیاسی اقتصاد را مورد حمله قرار داده است به طوری که غربی‌ها و دشمنان با بهانه تولید سلاح واهی خواهان فشار آوردن به اقتصاد کشور ما از طریق تحریم‌ها هستند که این امر موجب می‌شود دلار و ارز افزایش یافته، بنابراین مهمترین وظیفه دولت آینده تثبیت نرخ ارز است و باعث ساماندهی بازار شود.
 
وی تصریح کرد: بنده این موضوع را با کمک ملت و متخصصان دانش اقتصاد سامان می‌دهم؛ بنابراین هنگامی که در بازار آرامش بوجود آید امکان سرمایه‌گذاری و اشتغال در همه بخش‌ها بوجود می‌آید.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بخش خصوصی اظهار داشت: از اول انقلاب نظرم نسبت به بخش خصوصی مثبت بوده است حتی در روزهای اوایل انقلاب که برخی شعارهایی را در مورد بخش خصوصی سر می‌دادند من تبعیت از این شعارها نمی‌کردم چرا که بار اصلی اقتصاد کشور بر دوش بخش خصوصی است و دولت وظیفه تجارت ندارد لذا باید سیاست‌گذاری شود تا زیرساخت‌ها آماده و حمایت و نظارت برقرار شود.  
 
حداد عادل درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت:‌یارانه باید پرداخت شود ولی قانون را باید در آن به صورت کامل اجرا کند چنانکه یکی از انتقادات ما این بود که در دولت فعلی در بحث هدفمندی یارانه‌ها قانون به طور کامل اجرا نشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آشنایی ایرانیان خارج از کشور با مباحث انرژی‌ هسته‌ای گفت:‌من می‌دانم که دانشجویان و دانشگاهیان ایرانی خارج از کشور ما می‌دانند که وقتی می‌گوییم فناوری هسته‌ای انرژی هسته‌ای،‌غنی سازی اورانیوم یعنی چه.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان ساخت: پشت سر این یک کلمه مهم 100 رشته مهم علمی دیگر نهفته است به گونه‌ای که اگر ایران در صد رشته علمی مهم پیشرفتی در حد مرزهای امروزی دانش جهان نکرده باشد نمی‌تواند بدون کمک خارجی خودش اورانیوم غنی شده را تولید کند.  
 
حداد عادل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه موضع شما در خصوص مذاکره با آمریکا چیست؟ گفت: بنای ما بر تنش‌زدایی و همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورهای جهان است.  
 
وی با اشاره به اینکه ما قصد درگیری با هیچ کشوری را نداریم افزود: ملت ما چیزی کم از ملت‌های سایر کشورها ندارند بنابراین ما چه نیازی به درگیری داریم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما طمعی نسبت به سایر کشورها نداریم ادامه داد: ما هیچ ذلتی را نخواهیم پذیرفت، هر رابطه‌ای که استقلال ما را محترم بشمارد برای ما مهم است.  
 
حداد عادل با اشاره به اینکه اگر آمریکا قبول کند که ملت ایران دوران سلطه‌پذیری را پشت سر گذاشته و مستقل شده است، اضافه کرد: در این صورت است که ما می‌توانیم مذاکره و گفتگوی با آمریکا را بپذیریم؛ بنابراین ما مشکلی برای حل مشکلات خود نداریم.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت رئیس جمهور شدن برای ایرانیان خارج از کشور چه کارهایی را انجام خواهید داد، افزود: بنده اگر موفق به تشکیل دولت در ایران شوم برای ایرانیان خارج از کشور کاری می‌کنم که آنها ایرانی بمانند زیرا وقتی یک ایرانی به خارج از کشور مهاجرت می‌کند به تدریج هویت خود را ظرف مدتی از دست می‌دهد.  
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما باید کاری کنیم که ایرانیانی که از کشور خارج می‌شوند ایرانی بمانند خاطرنشان ساخت: ابتدا باید آنها ایرانی بمانند و سپس باید کاری کرد که آنها ایران را بشناسند بنابراین باید تسهیلات لازم را مهیا کرد و موانع اداری را از سر راه آنها برداریم.  
 
حداد عادل با اشاره به اقدامات به عمل آمده در خصوص فرزندان خانواده‌های ایرانیان خارج از کشور گفت:‌فرزندان خانواده‌های ایرانی که مشمول سربازی هستند وقتی در خارج به سر می‌برند می‌توانند به ایران سفر کنند.
 
وی با بیان اینکه باید کاری کرد ایرانی به ایرانی بودن خود خارج از کشور و هر جایی از جهان افتخار کند، بیان کرد: امروزه وقتی از ایرانی صحبت می‌شود به این معنا است که این ملت دارای فرهنگ با سابقه‌ای بوده به گونه‌ای که برای استقلال خود از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نمی‌کند.
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید کاری کرد که ایرانیان خارج از کشور به ایران خدمت کنند، ادامه داد: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور که به ایران آمده‌اند خدمات ارزنده‌ای را برای این مرز و بوم انجام داده‌اند.
 
حداد عادل با اشاره به اینکه موج خدمت از ایرانیان خارج از کشور برای ایرانیان داخلی وجود دارد، تصریح کرد:‌خروج ایرانیان امری طبیعی است بنابراین ما نمی‌توانیم دروازه‌های کشور را ببندیم.
 
وی با بیان اینکه عده‌ای برای درس‌خواندن به خارج از کشور سفر می‌کنند، گفت: ما نباید از رفتن آنها ناراحت شویم.
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تعدادی از فارغ‌التحصیلان ما به خارج از کشور رفته‌اند و هرگز به ایران برنگشتند افزود: راه اینکه این تعداد کم مجددا به ایران برگردند این است که در علوم و فنون پیشرفت صورت گیرد، به طوری که باید موسسات پژوهشی را که در سطح جهانی باشد ایجاد کنیم تا نیروها جذب جاهای دیگر نشوند.  
 
حداد عادل با تاکید بر اینکه باید در مرزهای دانش سرمایه‌گذاری عظیمی صورت گیرد تا از فرار مغزها جلوگیری شود، اظهار داشت: برای دانشجویان برنامه‌های بسیاری را در نظر گرفته‌ام.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای جوانان ایرانی و برای جلوگیری از فرار مغزها دارید، اضافه کرد: شما جوانان ابتدا باید خوب درس بخوانید،‌به گونه‌ای که وقتی برگشتید با دست پر به میهن خدمت کنید و ما هم تلاش خواهیم کرد که زمینه را برای دانش و تخصص شما فراهم کنیم.  
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در سال 57، 175 هزار دانشجو با 36 میلیون جمعیت در کشور وجود داشت این در حالی است که اکنون با 80 میلیون جمعیت این میزان به 4.5 میلیون دانشجو رسیده است تصریح کرد: ما در هر شهر مهمی دانشگاه داریم و در تمام این دانشگاه‌ها به اساتید و متخصصین خبره احتیاج داریم.  
 
حداد عادل با اشاره به اینکه در ایران زمینه کار فراهم است گفت: با گسترش مراکز صنعتی و پژوهشی زمینه برای جذب دانش‌آموختگان و جلوگیری از فرار مغزها فراهم خواهد شد.  
 
وی با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی هم در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورد، ادامه داد: بخش خصوصی هم باید پابه‌پای دولت همکاری کند.  
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای افزایش حضور زنان در جامعه چه برنامه‌ای دارید، افزود: زنان نیمی از جمعیت کشور هستند و از نظر بهره هوشی کم از مردان ندارند.  
 
حداد عادل با بیان اینکه امروزه ما شاهد رشد علمی و آموزشی زنان در کشور هستیم، اظهار داشت: بنده 50 سال پیش که در رشته فیزیک مشغول به تحصیل بودم در یک کلاس 70 نفری سه خانم در کلاس شرکت داشتند اما امروز این تعداد برعکس شده است.  
 
وی با اشاره به اینکه امروز در جمهوری اسلامی ایران زمینه برای حضور زنان فراهم است، بیان کرد: زمانی که امام خمینی (ره) در پاریس به سر می‌بردند خبرنگاران از ایشان پرسیدند که اگر شما حکومت را به دست بگیرید تکلیف زنان چه خواهد شد؟
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت خود در دو موسسه محل خدمت گفت:‌ بیش از 50 درصد نیروهای شاغل این موسسات از دانشمندان و نویسندگان زن هستند.
 
حداد عادل اظهار داشت: در ایران هیچ خانمی به دلیل زن بودن مشکلی برای پیشرفت و ترقی ندارد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای گسترش فرهنگ غنی ایران چه برنامه‌ای دارید؟ افزود: بیشترین تجربه مدیریتی بنده در عرصه آموزشی و فرهنگی بوده است به طوری که سال‌ها در وزارت آموزش و پرورش و در فرهنگستان زبان و ادب فارسی مشغول به خدمت بوده‌ام.  
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه فرهنگ برای من اصل و اساس است، تصریح کرد:‌ ما اگر بخواهیم عالم نو بسازیم باید ابتدا آدم نو بسازیم.
 
حداد عادل با اشاره به اینکه فرهنگ را در ابعاد مختلف آموزش و پرورش، هنر، آموزش عالی، کتاب،‌ورزش و بخش‌های دیگر مهم می‌دانم بیان کرد: باید برای هر یک از این بخش‌ها برنامه‌های مدونی داشته باشیم.  
 
وی ادامه داد: بنده به عنوان معلم قدیمی، مترجم و علاقمند به شعر و ادب فارسی بیشترین دلبستگی را به فرهنگ دارم،‌بنابراین یکی از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به ایرانیان خارج از کشور ارائه خدمات فرهنگی مناسب است.  
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور باید عقیده خود را نسبت به مسائل دینی حفظ کنند گفت: من تاکید می‌کنم که یکی از مهمترین خدمات فرهنگی به ایرانیان خارج از کشور آموزش زبان فارسی است.
 
حداد عادل با بیان اینکه مادران ایرانی خارج از کشور باید اهتمام داشته باشند که در منزل با فرزندان خود فارسی صحبت کنند، افزود: باید دایره واژگان لغات فارسی توسعه یابد.
 
وی با اشاره به اینکه باید برنامه‌ای مدون، منظم و گسترده‌ای را برای آموزش زبان فارسی به ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم اضافه کرد: در سال‌های اخیر با استفاده از تجربه‌ای که بقیه ملت‌ها در آموزش زبان به دیگران داشته‌اند بنیادی را در ایران به نام بنیاد سعدی تاسیس کرده‌ایم به طوری که اساسنامه آن در شورای عالی فرهنگی تصویب شد و بنده هم مسئول این بنیاد هستم.  
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه بنیاد سعدی کار خود را از سال 92 آغاز کرده است خاطرنشان ساخت: در این بنیاد قصد داریم تا از ایرانیان خارج از کشور پشتیبانی کنیم و فضای مجازی را برای آموزش منظم زبان فارسی برای آنها مهیا سازیم تا از طریق اینترنت به آموزش زبان فارسی دسترسی داشته باشند.  
 
حداد عادل با تاکید بر اینکه در آینده با تمام قوا سعی خواهم کرد که بنیه ایرانیان خارج از کشور را تقویت کنم، گفت:‌باید زبان فارسی را از آنچه که تاکنون بوده جدی‌تر تقویت کرد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تعریف شما از دموکراسی چیست، اظها رداشت: دموکراسی به معنی مردم‌سالاری و حاکمیت ملت بر سرنوشت خود است.
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: این ملت ایران است که برای ملت خود تصمیم می‌گیرد و هیچ قدرت خارجی در اداره کشور ما نفوذ و تسلطی ندارد به گونه‌ای که مردم، رئیس‌جمهور و نماینده مجلس خود را انتخاب می‌کنند.
 
حداد عادل با تاکید بر اینکه امروزه دموکراسی در ایران نهادینه شده است، ادامه داد: دموکراسی در ایران به یک الگو برای سایر ملت‌ها تبدیل شده است.
 
وی با اشاره به اینکه آزادی سیاسی لازمه دموکراسی است، اظهار داشت: آزادی سیاسی روی دیگر دموکراسی است.  
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آزادی نعمتی است که باید قدر آنرا دانست به گونه‌ای که بدون آن پیشرفتی در کشور ممکن نخواهد بود.
 
حداد عادل در پاسخ به سوال پایانی مجری برنامه مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای رفاه اجتماعی مردم دارید اضافه کرد:‌ما باید سعی کنیم از طریق مذاکره و گفتگو تا جایی که ممکن است به تفاهم برسیم و مسئله تحریم را حل کنیم.  
 
وی با اشاره به اینکه این مسئله یک دیپلماسی قوی را می‌خواهد خاطرنشان ساخت:‌باید با حفظ عزت و استقلال خود روند تحریم را متوقف کنیم.  
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه با مدیریت خوب اقتصادی و استفاده از دانشمندان با تجربه باید بازار را کنترل کنیم،‌ اظهار داشت: انشاءالله از این طریق بتوانیم از مشکلات ناشی از تحریم عبور کنیم.  
 
حداد عادل گفت:‌ باید تهدید تحریم را به یک فرصت تبدیل کرد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه برنامه شما برای نظام آموزشی کشور چیست، گفت: من یک معلم هستم و مسئول دو دبیرستان که بهترین فارغ‌التحصیلان را تربیت می‌کند بنابراین سالهاست که در عرصه آموزش و پرورش خدمت می‌کنم.  
 
‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با مقوله آموزش و پرورش به خوبی آشنا هستم، افزود: ما باید با تمام توان به تقویت آموزش وپرورش بپردازیم و باید شأن معلم را پاس بداریم.  
 
حداد عادل با اشاره به اینکه قدم اول برای رسیدن به افق روشن را باید در آموزش و پرورش برداشت خاطرنشان ساخت: توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی دو روی یک سکه هستند به طوری که کشور فقیر از نظر سیاسی آسیب‌پذیر است و بالعکس.
 
وی با بیان اینکه ما باید در چارچوب قانون اساسی توسعه سیاسی را مهم بدانیم افزود: باید از همه ظرفیت‌ها برای ساختن ایرانی آباد استفاده کنیم.  
 
 ‌کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آخرین سخن خود را به ایرانیان خارج از کشور اینگونه اظهار کرد: هر کجا که هستید دلتان برای ایران در تپش باشد و برای ایران همه چیز را بخواهید و ایران را هیچوقت فراموش نکنید زیرا ما هم شما را فراموش نخواهیم کرد. (باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها