تولید 75 درصد توت فرنگی کشور در کردستان

کشت توت فرنگی در استان کردستان سابقه‌ای 150 ساله دارد و این محصول به عنوان ملکه میوه‌ها یاد می‌شود، دارای خاصیت‌های تغذیه‌ای و دارویی است.
کد خبر: ۵۶۶۱۰۳
تولید 75 درصد توت فرنگی کشور در کردستان

سطح زیر کشت باغات استان کردستان 36 هزار هکتار است که از این باغ‌ها سالانه میوه‌هایی ازجمله: انگور، توت فرنگی، گردو و میوه‌های هسته‌دار و دانه‌دار زیادی تولید می‌شود که توت فرنگی کردستان یکی از این محصولات است که بیشترین میزان تولید را در کشور به خود اختصاص می‌دهد.

آب و هوای مناسب، شرایط اقلیمی، بارش نزولات آسمانی و کشاورزانی سخت کوش همه دست به دست هم داده‌اند تا این استان به قطب توت فرنگی کشور تبدیل شود.

کشت توت فرنگی در کردستان سابقه‌ای 150 ساله دارد و این محصول که در کردستان به عنوان ملکه میوه‌ها یاد می‌شود، دارای خاصیت‌های تغذیه‌ای و دارویی است، این میوه همچنین در شادابی پوست و تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن و شادابی نقش موثری دارد و دارای املاحی همچون پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و سدیم است.

توت فرنگی کردستان را در سطح کشور و حتی جهان با رقم کردستان می‌شناسند و در سال‌های اخیر برای بازارپسند کردن این محصول ارقام خارجی نیز وارد باغات زیرکشت این محصول در کردستان شده و باغداران با کشت این محصول توانسته‌اند کردستان را به قطب تولید توت فرنگی تبدیل کنند.

توت فرنگی کردستان از جمله محصولاتی است که بدون استفاده از سم و کود پرورش داده می‌شود و به همین علت از طعم و مزه بسیار مطلوبی برخوردار است.

به گفته کارشناسان باغبانی توت فرنگی رقم کردستان برای مصرف صنایع و تبدیل آن به آب میوه، مربا و سایر صنایع دیگر به دلیل شیرینی طبیعی که دارد استفاده می‌شود و ارقام جدید وارداتی نیز به مصرف تازه خوری می‌رسد.

بیش از 2 هزار هکتار از سطح باغات کردستان زیر کشت توت‌فرنگی است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر 2 هزار و 250 هکتار از سطح باغات استان زیر کشت محصول توت فرنگی رفته است.

اردشیر پورحبیبی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که در حال حاضر در کشور 3 هزار و 700 هکتار از باغات زیر سطح کشت محصول توت فرنگی است، اظهار داشت: این میزان سطح زیر کشت در کردستان در مقایسه با کشور بیشتر است.

وی با اشاره به این‌که کار برداشت محصول توت فرنگی در استان از ابتدای اردیبهشت ماه جاری آغاز شده است، افزود: با آغاز کار برداشت توت فرنگی در کردستان فصل پرکاری برای کشاورزان و باغداران مناطقی از این استان تا اواخر خرداد ماه رقم خورده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 30 هزار تن توت‌فرنگی در کردستان تولید شود، اضافه کرد: با تولید این میزان محصول پیش‌بینی می‌شود میزان تولید محصول توت‌فرنگی در کردستان در سال جاری نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش یابد.

پورحبیبی با اعلام این‌که سال گذشته 27 هزار تن توت فرنگی در کردستان تولید شده است، بیان کرد: هم اکنون در کردستان 8 میلیون نشاء توت فرنگی تولید می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش سطح کیفی محصول توت فرنگی می‌شود، ادامه داد: امیدواریم با ارائه تسهیلات به باغداران شاهد افزایش استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای در سطح استان باشیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان این‌که در حال حاضر کردستان مقام نخست کشوری را در تولید توت فرنگی دارد، تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در راستای بسته‌بندی مناسب توت فرنگی اقدامات اساسی از جمله تهیه نمونه‌هایی از بسته‌بندی استاندارد انجام داده است.

پورحبیبی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده امسال برای برداشت محصول توت فرنگی از سطح مزارع، گفت: ایجاد فضای نگهداری با نام پرکولینگ و طراحی سبد ویژه بسته بندی توت فرنگی از جمله این برنامه‌ها محسوب می‌شود.

وی ارقام توت فرنگی تولیدی این استان را ارقام کردستان، باروس، کوئین الیزا، سلوا و دیامنت نام برد و اظهار داشت: همچنین این محصول به استان‌هایی از جمله تهران، اصفهان، شیراز و سایر استان‌های همجوار صادر می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به این‌که در توت فرنگی کردستان هیچ گونه آفت و بیماری‌ وجود ندارد، خاطرنشان کرد: توت فرنگی استان به دلیل مصرف کم کود یکی از سالم ترین محصولات در سطح کشور است.

عبدالحمید، یکی از توت فرنگی کاران کردستان در مورد مشکلات کشت این محصول به خبرنگار ایسنا گفت: سالانه میزان زیادی از محصول توت فرنگی ما به دلیل بسته بندی‌های نامناسب از بین می‌رود و این خود می‌تواند باعث ضرر و زیان زیادی به توت فرنگی کاران کردستانی می‌شود.

وی از مسوولان خواست در زمینه احداث کارخانه‌ای برای تبدیل این محصول به صنایع تبدیلی از جمله مربا و آب میوه اقدام کنند و بیان کرد: این اقدام در راستای افزایش اشتغالزایی در استان و استفاده بهینه از این محصول در تهیه صنایع تبدیلی و جلوگیری از ضایع شدن آن موثر است.

به گفته این توت فرنگی کار کردستانی، مزارع توت فرنگی از جاده‌ها بسیار دور هستند که باغداران برای صادر کردن محصولات خود به استان‌های دیگر باید آن را تا سر جاده ببرند و با توجه به این‌که مدت دوام این محصول کم است، بنابراین بسیاری از محصولات خراب و این باعث خسارت‌های زیاد به توت فرنگی کاران استان می‌شود.

وی در پایان از مسوولان خواست تا با چاره‌اندیشی و آسفالت کردن و بهسازی جاده‌های روستاها در زمینه جلوگیری از خراب شدن محصول توت فرنگی و متضرر شدن توت فرنگی کاران اقدام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها