مطمئن هستیم که شما هم مثل ما نمیتوانید به صورت اینترنتی پذیرش بگیرید و با این پیغام روبهرو میشوید که «ظرفیت این درمانگاه به پایان رسیده است. جهت دریافت نوبت، ماه بعد تلاش فرمایید.»
حالا شاید با خودتان فکر کنید که ظرفیت پذیرش اینترنتی در این ماه پر شده است و اگر ماه بعد شانستان را امتحان کنید، حتما میتوانید برای هفتههای آینده نوبت بگیرید، اما بهتر است وقت گرانبهای خودتان را هدر ندهید، چون ما طی سه ماه اخیر، موفق نشدیم به صورت اینترنتی پذیرش بگیریم.
نکته جالبتر این که اگر شما همین امروز شال و کلاه کنید و به بیمارستان میلاد بروید، حتما میتوانید برای یکی از درمانگاههای این بیمارستان پذیرش بگیرید؛ یعنی احتمال این که شما به صورت حضوری وقت ملاقات بگیرید، بسیار بیشتر از این است که بتوانید به صورت اینترنتی پذیرش بگیرید.
البته چنین روندی نه تنها در بیمارستان میلاد، بلکه در بسیاری از مراکز درمانی و اداری کشور نیز حاکم است و همچنان بسیاری از ادارههای دولتی و خصوصی، تسهیلاتی برای مراجعههای غیرحضوری شهروندان فراهم نکردهاند.
منطق حکم میکند ادارههای مختلف از دولت الکترونیک استقبال کنند و مایل باشند که مراجعانشان به صورت غیرحضوری، کارهای اداری شان را انجام دهند تا هم در وقت و هزینه دوطرف صرفهجویی شود و هم به کاهش ترافیک و سلامت محیط زیست کمک کنند، ولی تا وقتی که دولت الکترونیک در ایران تنها به مفهومی تجملی، دهان پرکن و غیر قابل استفاده خلاصه شود، نمیتوان توقع داشت که «اداری بازیها» در کشور نیز کمرنگ شود.
امین جلالوند - گروه جامعه
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد