تلفن‌های هوشمند کاربردهای زیادی دارد. بسیاری از ما از این دستگاه‌ها برای یافتن مسیر، عکس گرفتن، بازی، وبگردی و صدها منظور دیگر استفاده می‌کنیم، اما آیا این کاربردها نهایت بهره‌ای است که می‌توان از ریزپردازنده‌های موجود در تلفن‌های هوشمند گرفت؟ آیا ممکن است شاهد کاربردهایی فراتر از استفاده‌های روزمره از آنها باشیم؟
کد خبر: ۵۶۲۹۷۸
تلفن‌های هوشمند ماهواره می‌شوند

شاید رویکرد نوین ناسا را بتوان گامی نو برای استفاده‌های ارزشمندتر از این محصولات الکترونیکی دانست. ناسا بتازگی چند ماهواره کوچک را در مدار زمین قرار داده که بخش عمده‌ای از سیستم اجرایی آن با اجزای تلفن‌های هوشمند ساخته شده است.

دانشمندان این ماهواره‌های کوچک مداری را فون‌ست (PhoneSat) نام نهاده‌اند. سه فون‌سَت پرتاب‌شده به یادبود مخترع تلفن به ترتیب الکساندر، گراهام و بل نامیده شدند.

فون‌سَت‌ها در حقیقت ماهواره‌های مکعبی کوچکی هستند که تقریبا به اندازه یک لیوان معمولی بوده و وزن‌شان نیز حدود یک کیلوگرم است.

در درون هر یک از این ماهواره‌ها، یک تلفن هوشمند Google-HTC Nexus One قرار دارد و ریزپردازنده کوچک آن که با سیستم عامل اندروید کار می‌کند، جایگزین رایانه موجود در سایر ماهواره‌ها شده است.

اما ایده استفاده از تلفن‌های هوشمند از کجا آمد؟ ماجرا این بود که روزی یکی از پژوهشگران ناسا این سوال را از همکاران خود پرسید که آیا می‌توانیم یک تلفن همراه هوشمند را به عنوان یک ماهواره کارا و در عین حال ارزان‌قیمت به فضا پرتاب کنیم؟ همین سوال بود که زمینه مطالعه روی این پروژه و اجرایی کردن پرتاب سه فون‌ست را فراهم کرد.

فون سَت‌های قرار گرفته در مدار زمین تاکنون عملکرد خوبی داشته‌اند و سیگنال‌های ارسالی از آنها در ایستگاه‌های مختلف زمینی دریافت شده است. ماموریت تعیین شده برای فون‌سَت‌ها عبارت است از تصویربرداری از زمین و ارسال این داده‌ها از طریق امواج رادیویی به زمین.

هر یک از این ماهواره‌ها هر 30 ثانیه یک بار سیگنالی را ارسال می‌کند. جالب اینجاست که حتی با دستگاه‌های نه‌چندان پیچیده نیز می‌توان سیگنال‌های ارسالی این ماهواره‌ها را دریافت کرد.

هزینه تمام‌شده برای تهیه اجزای یک فون‌سَت بین 10 تا25 میلیون توما​ن است. البته یک باتری لیتیوم ـ یونی قوی‌تر به این ماهواره‌ها افزوده شده و همچنین قابلیت ارسال امواج رادیویی قوی‌تر در آنها ایجاد شده است.

قدرت محاسباتی تلفن‌های هوشمند صد برابر قوی‌تر از کامپیوتر های ماهواره‌های معمولی است. این سه ماهواره قرار است حدود دو هفته در مدار زمین باقی بمانند.

منبع:spacedaily 
مترجم: صالح سپهری‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یاشار فرداد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
۰
۰
ایییییی خدااااااا این طرح من تو دانشگاه شریف هستش. ما همین حالا داریم روی آن كار می كنیم. چرا از ما خبر كار نمی كنین؟!!!! همش می رین سراغ این خارجیها....... ای داد به خدا این طرح من و دوستام بود
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها