بهره‌برداری راه‌آهن میانه ـ تبریز؛ 3 سال دیگر

راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت راه‌اندازی آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود و فاصله بین تهران ـ تبریز نیز از 13 ساعت به شش ساعت کاهش می‌یابد. گفته می‌شود این راه‌آهن 3 سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۵۶۱۷۶۲

به گزارش فارس، راه‌آهن تبریز ‌ـ میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و براساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل کشور، در صورت بهره‌برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در سطح کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده، حداقل به 20 درصد خواهد رسید.

همچنین در صورت تکمیل راه‌آهن، فاصله بین تهران و تبریز از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می‌یابد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

اختصاص 900 میلیارد ریال اعتبار

میرهادی قره‌سید‌ میانی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی درباره این طرح گفت: اعتباری که در کمیسیون تلفیق به حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو اختصاص یافته در طرح قطار سریع‌السیر تبریز ـ میانه ـ تهران هزینه می‌شود.

وی افزود: 900 میلیارد ریال برای حوزه یاد شده در کمسیون تلفیق مصوب شد.

میرهادی قره‌سیدمیانی با اشاره به این‌که اختصاص کل این اعتبار به قطار سریع‌السیر تبریز ـ میانه ـ تهران با همفکری شش نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو صورت گرفت، گفت: بنا به ضرورتی که در اتمام این طرح احساس می‌شد و همچنین به منظور استفاده حداکثری و بهینه از این اعتبار این تصمیم اتخاذ شد.

قره سیدرومیانی این طرح را تاثیرگذار در تمام حوزه نه تنها در استان بلکه در کشور دانست و گفت: با بهره‌برداری از این طرح حوزه‌های حمل و نقل، ترافیک، بهداشت و درمان، اقتصاد، صنعت در سطح آذربایجان‌شرقی و کشور متاثر خواهند شد. این عضو کمیسیون تلفیق بودجه، کاهش زمان مسافرت‌های بین شهری تهران و آذربایجان شرقی را یکی از شاخص‌ترین اتفاقاتی عنوان کرد که با بهره‌برداری از راه‌آهن سریع‌السیر تبریز ـ میانه اتفاق خواهد افتاد.

کاهش زمان سفر

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آذربایجان شرقی با اشاره به عملیات اجرایی دو خطه کردن راه‌آهن میانه - تبریز گفت: با اجرای این پروژه زمان سفر از تهران به تبریز از 13 ساعت به شش ساعت کاهش یافته و ایمنی ترافیک این محور تامین خواهد شد.

علی‌محمدزاده افزود: این پروژه 200 کیلومتر طول دارد و به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی 50 دستگاه تونل جمعا به طول 16 کیلومتر در آن پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: طولانی‌ترین تونل این مسیر تونل 3080 متری در منطقه شبلی است که به صورت دوخطه با عرض داخلی 10 متر و ارتفاع 8.2 متر اجرا می‌شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تبریز با اشاره به این‌که عملیات اجرایی این طرح از سال 87 آغاز شده است، گفت: اکنون طرح خط آهن میانه ـ تبریز حدود 71 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. محمدزاده درباره اعتبارات مورد نیاز این طرح افزود: در مجموع حدود 300 میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است تا طرح به پایان برسد. به گفته نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در صورت تامین اعتبار، این خط‌آهن تا 3 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

این در حالی است که حسن ماسوری، مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب کشور سال گذشته اعلام کرده این راه‌آهن با 70 درصد پیشرفت فیزیکی اوایل سال 92 به بهره‌برداری می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها