رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران عصر روز پنجشنبه مهمان سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران بود، داوری اردکانی با اشاره به تالیف کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» در سال 1345 گفت: آن زمان هنوز جرقه‌های انقلاب اسلامی ظاهر نشده بود که در مقدمه این کتاب، وقوع تحولی عظیم در کشور را پیش‌بینی کرده بودم، اما مقدمه‌ام حذف شد.
کد خبر: ۵۵۹۴۳۰

به گزارش فارس، داوری‌اردکانی با بیان این‌که کتاب «وضـــع کنونی تفکر در ایران» کتاب پیری است که نزدیک‌ 50 سال از عمر او می‌گذرد، اظهار کرد: فکر نمی‌کردم در چهل‌وپنج سالگی این کتاب حضور داشته باشم و حرف بزنم و از این بابت بسیار خرسندم.

وی ادامه داد: اواخر سال 1345، مقدمه‌ای که من بر «وضع کنونی تفکر در ایران» نوشته بودم، حذف شد. در واقع این مقدمه یک نوع پیش‌بینی تحول عظیم در کشور بود و هنوز جرقه‌های انقلاب اسلامی ظاهر نشده بود و من هم به دلیل حذف این مقدمه اعتراضی نکردم. اما در سال 57 تعبیری را که بیان دیگری از همان مقدمه بود، نوشتم و کسی هم خرده‌ای به من نگرفت؛ چرا که آن زمان به پیروزی انقلاب نزدیک‌تر شده بودیم.

داوری اردکانی اظهار کرد: آنچه در کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» نوشتم کمتر مورد توجه قرار گرفت؛ فلسفه اسلامی زمینه‌ساز تحولی نو و فکری نو بود که من برای اولین بار مسأله اعتباریات را از منظر علامه‌طباطبایی(ره) طرح و اهمیت آن را ذکر کردم و در آنجا گفتم علامه طباطبایی کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را درباره مارکسیسم نوشته و این موضوع اصلا در آن هویدا نیست، در شرایطی که علامه طباطبایی نتوانست در تبریز بماند و من خیال می‌کردم این افشاگری باید مورد توجه قرار گیرد.

او سپس به بیان خاطره‌ای از علامه طباطبایی(ره) پرداخت و عنوان کرد: متأسفانه بنده، فرصت هم‌صحبتی و حضور در جلسات علامه طباطبایی را نداشته‌ام و در ملاقات کوتاهی که با ایشان داشتم به علامه طباطبایی گفتم که من همه فرمایشات شما را درک نمی‌کنم، آیا فرصتی دارید هفته‌ای نیم ساعت پرسش‌هایم را برای شما مطرح کنم که فرصت نداشتند و فرمودند بعد از نماز ظهر نیم ساعت می‌خوابم که اگر شما بیایید آن روز نمی‌خوابم، اما من حاضر نشدم مزاحم علامه طباطبایی شوم.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داشتم بعد از انقلاب در زمینه فلسفه اسلامی، کاری کارستان انجام می‌شد. درست است که ما در ترجمه، درک و فهم کارهای بزرگی انجام داده‌ایم؛ اما اگر کسی بگوید که باید بیشتر از این جلو برویم این غر زدن‌ها به عنوان نادیده انگاشتن کارهای انجام شده نیست، بلکه باید ما را تشویق کند تا گام‌های بعدی را بهتر برداریم.

داوری اردکانی در پایان از انتشارات سروش به دلیل چاپ مجدد کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» تشکر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها