شمس الدین حسینی:

وضعیت اقتصادی ایران به‌رغم تحریم‌ها پایدار است

وزیر اقتصاد در مصاحبه با وال استریت ژورنال ذخایر ارزی ایران را بالای ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت به رغم امیدواری دولت آمریکا به قرار گرفتن ایران در لبه پرتگاه اقتصادی وضعیت اقتصادی ایران همچنان پایدار است.
کد خبر: ۵۵۶۳۱۶
وضعیت اقتصادی ایران به‌رغم تحریم‌ها پایدار است

وزیر اقتصاد ایران در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت با تشدید تحریم های آمریکا و متحدانش علیه ایران، این کشور در حال سرعت بخشیدن به تلاش ها برای شناورساختن تجارت غیر نفتی و یافتن بازارهای جدید در آسیا، آفریقا و خاور میانه است.

شمس الدین حسینی، از تحریم ها با عنوان جنگ مالی یاد کرد و گفت: تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران و بانک مرکزی این کشور منجر به کاهش 80 درصدی ارزش ریال در طول دو سال گذشته شده است.

وی همچنین اظهار داشت، قرار دادن کل سیستم بانکی ایران در لیست سیاه از سوی واشنگتن و بروکسل به میزان قابل توجهی هزینه انجام مبادلات بین المللی را برای بانک های ایرانی افزایش داده و آنها را ناگزیر ساخته تا به دنبال روش های جدید پرداخت باشند و یا به مبادلات پایاپای متوسل شوند.

حسینی در عین حال گفت، اقتصاد ایران در حال تطبیق دادن خود با تحریم های غرب است و همزمان دولت نیز صادرات غیرنفتی و تجارت با ارزهای غیر دلاری و غیر یورویی را گسترش می دهد.

وی افزود، ذخایر ارزی کشور همچنان بالای 100 میلیارد دلار است، که این مسئله علیرغم امیدواری دولت اوباما به قرار گرفتن ایران در لبه پرتگاه اقتصادی، وضعیت اقتصادی ایران را در حالت پایدار حفظ می کند.

وزیر اقتصاد ایران در ادامه تصریح کرد: «سیستم مالی ما بسیار انعطاف پذیر و مدرن است... یکی از درس های مهمی که ما از تحریم ها آموختیم این بود که ما باید از تمامی انواع ارزها استفاده کنیم. ما به یورو و دلار وابسته نیستیم.»

حسینی از هفته گذشته برای شرکت در نشست سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده و از این نظر او یکی از معدود مقامات بلندپایه ایرانی است که در طی سال های اخیر به پایتخت آمریکا سفر کرده است.

حسینی در ادامه افزود، صادرات غیرنفتی ایران در سال 2012، 20 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافته است. وی گفت، کاهش ارزش ریال، باعث شده که قیمت کالاهای صادراتی ایران ارزان تر شود و قابلیت رقابت بیشتری در بازارهای خارجی داشته باشد.

وی اضافه کرد: «تجارت خارجی ما بر صادرات غیرنفتی و کاهش واردات متمرکز شده است. به طور کلی، اقتصاد ایران بر تجارت داخلی متمرکز شده است.»(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
م ق
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
۰
۰
من اگه جای شما بودم اقای حسینی اصلا حرف نمیزدم براتون متاسفم
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
الحمدلله ! خدا ایشالله شما رو صد سال برای ما حفظ كنه كه همینجوری تو ثبات نگهداریش!!!!!!!!!!
روزبه
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
۰
۰
ببخشید یكی بیاد ترجمه كنه بالا رفتن روزانه قیمت ها از پارسال به این ور چطور معنیش پایداری اقتصادی میشه ؟! بابا این مردم نجیب هیچی نمیگن شما هم لطفا دیگه از گردشون بالا نرید ! هی بگید فلان چیز را خودمان تولید كردیم ، صادرات خارجیمان انقدر اضافه شد ، واردات انقدر كم شد ، در فلان چیز خودكفا شدیم ، فلان پروژه را افتتاح كردیم .... همه اینا برای اینكه در سفره و اقتصاد ملت خودش رو نشون بده كه داره بصورت سقوط آزاد و معكوس خودش رو نشون میده

نیازمندی ها