وقتی که جمعی از منتخبان مردم که در مسائل شهری و شهروندی این کاره‌اند، دور هم جمع می‌شوند تا به کمک جناب شهردار و جمیع قوای شهرداری (بلدیه سابق)، عمران و آبادی شهر و کن فیکون شدن مشکلات و معضلات آن را به مردم هدیه بدهند تا خلق در رفاه و آسایش باشند؛ که آسایش این گیتی، تفسیر همین جور کارهاست شورا تشکیل شده است.
کد خبر: ۵۵۳۶۷۳
نامزدهای شورا بشتابند

خلق در رفاه و آسایش و نعمت و سلامتی و عمران و آبادی باشد، هم خدا راضی است و هم سایر شعارهایمان خودش تبلیغ و ترویج می‌شود و همه می‌فهمند که می‌توانیم مدیریت جهانی هم بکنیم.

نقل است که یک نفر در پایان سخنرانی زنده‌یاد دکتر علی شریعتی، به نزد وی آمد و یک سوال فلسفی مطرح کرد:

ـ استاد، از نگاه شما، ماهیت مقدم بر وجود است یا وجود مقدم بر ماهیت؟

ـ اهل کجا هستی عزیز؟

ـ اهل همان ولایت شما، سبزوار و مزینان.

دکتر شریعتی لبخندی زد و به زبانی طنزآمیز و معنادار به وی گفت: ببین برادرم، این که شهرداری سبزوار، جاده خراب مزینان تا سبزوار را آسفالت کند؛ عجالتا هم بر وجود مقدم است، هم بر ماهیت!

(یعنی به زبان طنز و شوخی به وی خواست بفهماند که: برادر من، شما به عوض این مباحث فلسفی عمیق که در جای خودش لازم است و باید آن را به اهل فلسفه و عالمان متخصص واگذاشت، به فکر آسفالت دم خانه‌ات باش که خیر دنیا و آخرت تو در همان است.)

طبق معمول از بحث پرت شدیم. امیدواریم فقط خیلی پرت نگفته باشیم. باری؛ سخن از شوراهای شهر و روستا بود که رئیس سازمان نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرده که علاقه‌مندان به نامزدی در انتخابات شوراها می‌توانند از بیست‌و‌ششم فروردین تا اول اردیبهشت به ثبت‌نام اقدام کنند. البته واجدان شرایط و کسانی که جزو اقشار صلاحیت‌دار جامعه هستند و با قوانین نیز آشنایی دارند. همچنین نباید بی در و پیکر باشد که یک کسی از پشت کوه بیاید ثبت‌نام کند، درحالی که نه شهر را دیده، نه روستا را. بلاتشبیه عین خورشید!

بسته پیشنهادی: نگارنده بیکار نیست که برای حضور در شوراها ثبت‌نام کند؛ اما این دلیل نمی‌شود که از هرگونه راهنمایی و ارشاد نیز دریغ ورزد. شوراها نماد مدیریت مردم بر شهر و روستا هستند و بسیاری افراد از تمامی کارهای خود دست می‌کشند تا وارد شورا شوند. فلذا تا دیر نشده، نکاتی چند را عرض می‌کنیم:

1ـ امتحان توشهری: عین امتحان عملی رانندگی داخل شهری، از ثبت‌نام‌کنندگان نامزدی در انتخابات شوراها امتحان داخل شهری بگیرند؛یعنی از آنها راجع به شهرشان بپرسند تا معلوم شود که چقدر شهر و دیار و خیابان و کوچه و در و دیوار و آسفالت آن را می‌شناسند. در آن قضیه «دی شیخ شهر همی گشت گرد شهر»؛ ای بسا که برای آشنایی با شهر و شرکت در انتخابات شورای شهر بوده است.

2ـ بینایی‌سنجی: آگاه باشیم که شورای شهر، محل کارکردن است، نه بار بستن. یک از هزار نامزد ممکن است، به فرض محال، همچین خیالات واهی کند که با بودن در شورای شهر می‌تواند به شهر و شهرداری بیشتر نزدیک شود و بفهمد که کدام ملک و کدام زمین و کدام مغازه، بزودی در مجاورت کدام طرح و پروژه عمرانی شهری قرار می‌گیرد و بر قیمتش افزوده می‌شود. از این‌روست که عرض می‌کنیم هرکس قصد کار دارد وارد شود. پیشنهاد می‌کنم در این راستا مثل تست بینایی دکترهای چشم پزشک، روی تابلوی روی دیوار مقابل، چند بار با فونت‌های مختلف بنویسیم: کار... بار.... کار..... بار..... و از هرنامزدی بخواهیم تا یک چشمش را با دست بگیرد و سپس بگوید که چی می‌بیند؟ کار یا بار؟.... این طوری دستمان می‌آید که نگاهش چیست.

3ـ پرهیز از خالی‌بندی: نامزدهای محترم حتما خودشان تا به حال پی بردند که مردم هشیارند و بخصوص در شهر خودشان، خیلی زود متوجه هرگونه خالی‌بندی غیرمجاز می‌شوند. از این رو هنگام انجام تبلیغات انتخاباتی، هر حرفی را نزنند. این که مثلا شهر شما را مرکز استان می‌کنیم و در آب لوله کشی شهر گلاب می‌ریزیم و کوه‌های اطراف شهر را صاف می‌کنیم و..... امثال این آرزوهای بزرگ چارلز دیکنز!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها