تبدیل بخشی از محصول مزارع «کلزا» به علوفه

بیش از 5000 هکتار از سطح 45 هزار هکتاری مزارع کلزا در استان گلستان امسال باردهی نداشت و به علوفه تبدیل شد.
کد خبر: ۵۵۳۲۱۱

کارشناسان دیررس بودن بذر توزیعی بین برخی کشاورزان را دلیل ‌باردهی نداشتن برخی مزارع کلزا در استان عنوان و از آن به زنگ خطری برای تولید این محصول و دانه روغنی کلزا در گلستان یاد می‌کنند.

یک کشاورز علی‌آبادی که بخشی از محصول مزارع کلزایش باردهی ندارد به مهر گفت: در بخش‌هایی از مزرعه، قسمت بالای ساقه گل داده است و بقیه قسمت‌ها گل‌دهی ندارد و کارشناسان، نوع بذر را در بروز این مشکل موثر می‌دانند.

عضو خانه کشاورزی گلستان نیز با اشاره به علوفه‌ای شدن مزارع کلزا به عنوان مهم‌ترین مشکل ایجاد شده در این بخش گفت: آخرین واریته بذری که بین برخی کشاورزان توزیع شده، سبب شده است تا حدود 5000 هکتار از مزارع کلزا علوفه شده و ضرر جبران‌ناپذیری به کشاورزان وارد شود.

محمدتقی احسن با بیان این‌که صندوق بیمه می‌تواند در این زمینه نقش بازی کرده و خسارت وارده به کشاورزان را جبران کند، به مشکلات علوفه‌ای شدن کلزا اشاره کرد و افزود: کشاورزی که شش ماه تمام روی این محصول زحمت کشیده است و هنگام برداشت، مزرعه‌اش بجای محصول علوفه دهد، دچار خسارت زیادی می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر این مشکل در کشورهای دیگر رخ دهد، متولیان سعی می‌کنند ضرر کشاورزان را جبران کنند و از وی بخواهند بجای برداشت محصول، مزرعه را شخم زند تا بجای بذر سبز برای کشت بعدی مورد استفاده قرار گیرد.دبیرخانه کشاورز گلستان نیز با اشاره به مشکل برخی مزارع کلزا گفت: هنوز مشخص نشده این مشکل مربوط به بذر یا شرایط آب و هوایی است؛ اما این موضوع در دست بررسی است.

علیقلی ایمانی از کشاورزانی که تاکنون مزارع خود را سرکشی نکرده‌اند خواست در صورت مشاهده اختلال در محصول به جهاد کشاورزی محل سکونت اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مزارع به طور کامل از محصول‌دهی کلزا محروم شده است و بقیه 40 تا 50 درصد کاهش محصول نشان می‌دهد.

ایمانی یادآور شد: سال گذشته هم با توزیع سموم نامرغوب، برخی از مزارع گندم دچار آسیب جدی شد که پس از آن، اقداماتی انجام و قرار شد که سازمان جهاد کشاورزی بر توزیع خدمات، نظارت کامل داشته باشند که متاسفانه اینچنین نشد. وی بیان کرد: بیش از 45 هزار هکتار از اراضی گلستان زیر کشت کلزا رفته است که با این اختلال بخش وسیعی از مزارع بی‌حاصل خواهد بود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی گلستان نیز گفت: با بیان این‌که سطح کشت کلزا 45 هزار و 300 هکتار است و 45 درصد سطح زیر کشت کشور در استان گلستان واقع شده، گفت: در اواخر اسفند سال گذشته و اوایل امسال، کارشناسان از مزارع کلزا در استان بازدید کرده و نتایج اولیه بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارقام کشت شده در این مزارع دیررس بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها