سخنگوی وزارت امور خارجه:

کشورهای 1+5 هم باید اعتمادسازی کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همانگونه که کشورهای1+5 اعلام کرده اند ما باید اعتمادسازی کنیم، آنها هم باید اعتمادسازی کنند.
کد خبر: ۵۵۲۸۰۴
کشورهای 1+5 هم باید اعتمادسازی کنند

رامین مهمانپرست در نخستین نشست خبری خود در سال92افزود: اعتمادسازی کشورهای1+5 شناسایی حق غنی سازی برای ملت ایران و دست برداشتن از دشمنی هاست.

وی گفت: هرگونه اظهارنظر در رابطه با این که گفتگوها می تواند مفید باشد بسته به عملکرد گروه1+5 در مذاکرات است.

وی با بیان این که1+5 مدعی شده اند که آمادگی داریم از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران همچون دیگر کشورها حمایت کنیم؛ افزود: اگر آنها در این ادعا صادق باشند برای رسیدن به نتیجه روشن؛ به نظر نمی رسد مسیر پیچیده ای پیش رو باشد.

مهمانپرست خاطر نشان کرد: غربی ها و کشورهای1+5 بارها نگرانی خود را درباره فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران اعلام کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: حق داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای بر مبنای معاهده ان پی تی باید برای ملت ایران به احترام شمرده شود و اگر این اتفاق بیفتد می توان به مذاکرات امیدوار بود. منتظریم گروه1+5 با اعلام پاسخ نتایج مذاکرات، حسن نیت خود را به ملت ایران نشان دهد.

وی افزود: کشورهای1+5 برای جلب اعتماد ملت ایران علاوه بر شناسایی حق غنی سازی باید اقداماتی کنند که نشان دهنده دست برداشتن از دشمنی در برابر ملت ما باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اکنون منتظر پاسخ خانم اشتون و رایزنی های وی با کشورهای1+5 هستیم و نوبت گروه1+5 است که ثابت کند چه میزان اراده و صداقت برای ادامه مذاکره آمادگی دارد و می تواند برای اعتمادسازی ملت ما قدم های لازم را بردارد.

وی با اشاره به این که وزارت امور خارجه برای مهیا کردن زمینه ها برای گفتگوها همواره تلاش های فراوانی کرده است افزود: مذاکرات نمایندگان ایران و گروه1+5 جدی و شفاف بوده و در دور دوم مذاکرات آلماتی بیشتر به جزییات پرداخته شده است.

مهمانپرست با اشاره به صحبت های اخیر رییس سازمان انرژی اتمی درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان گفت: بحث کار فنی و فعالیت در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی موضوعی است که همواره مورد تأکید مقامات کشورمان قرار داشته است.

وی با اشاره به این که تاکنون هیچ گزارش مستندی که نشان دهد از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تخطی یا انحرافی صورت گرفته است وجود ندارد؛ افزود: اظهارنظرها در این مورد باید متناسب با واقعیت ها باشد.

مهمانپرست اضافه کرد: اظهارات غربی ها در این خصوص به لحاظ فنی قابل قبول نیست و فقط در فضای جنگ روانی قابل تعریف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه زمینه اصلی برای رشد هر کشور را دستیابی به دانش روز جهان و در چارچوب اهداف صلح آمیز دانست و با اشاره به رو به اتمام بودن منابع سوخت های فسیلی گفت: به همین دلیل چند کشوری که به دانش هسته ای دسترسی دارند نمی خواهند که کشورهای مستقل به این پیشرفت برسند و انحصار آنان را بشکنند.

وی افزود: ما دانش هسته ای را به عنوان افتخاری برای جوانان کشورمان و مبنایی برای رشد و پیشرفت کشورمان در دانش روز می دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در آستانه نشست کنوانسیون منع استفاده از سلاحهای شیمیایی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به تلاش های خود برای مقابله با سلاح های کشتار جمعی ادامه می دهد، افزود: ما بارها اعلام کرده ایم با بکارگیری هر گونه سلاح کشتار جمعی مخالفیم و در مقابله با سلاح های شیمیایی هم همواره پیشگام بوده ایم.

مهمانپرست ، ایران را قربانی سلاح های شیمیایی در جنگ تحمیلی دانست و گفت: برای از بین بردن این سلاح ها در سطح بین المللی تلاش های بسیاری کرده ایم و با به کارگیری سلاح های هسته ای هم مخالفیم و مخالفت خود را بارها اعلام کرده ایم.

وی با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سلاح های هسته ای افزود: این فتوی ، سند قوی محسوب می شود برای اینکه همه بدانند ما با هر گونه استفاده از این سلاح ها مخالفت ریشه ای داریم.

مهمانپرست با اشاره به اینکه مواضع کشور ما در مقابله با سلاح های هسته ای ، میکروبی و شیمیایی بارها اعلام شده است گفت: در دنیای امروز باید به سمتی حرکت کنیم که هیچ سلاح هسته ای نباشد و این حرکت باید بدون قید و شرط صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مقابله با سلاح های کشتار جمعی نیاز به تلاش های جمعی دارد تا جهان عاری از سلاح های هسته ای و شیمیایی داشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سفر وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه و تلاش برای توسعه روابط بین آنکارا و تل آویو افزود: مشکلات اساسی منطقه ما، وجود رژیم جنگ طلب و نژادپرست صهیونیستی است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در باره بازرسی هواپیماهای ایرانی در عراق که عازم دمشق هستند افزود: فرود اجباری هواپیماهای ایرانی که عازم دمشق هستند در عراق قابل قبول نیست و ما اعتراض مان را به مقامات عراقی اعلام کردیم.

مهمانپرست این اقدام را جوسازی آمریکا، کشورهای غربی و رژیم صهیویسیتی برای ایران هراسی و اختلاف بین کشورهای منطقه دانست و گفت: این اقدامات غیرقانونی برای بازرسی هواپیماهای ترابری ایران نشان می دهد آنها به هر اتهام و کار بی اساسی برای اختلاف اندازی بین کشورهای منطقه دست می زنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بررسی موضوع تخلف دیپلمات عربستان سعودی در حادثه رانندگی که منجر به فوت و جراحت دو تن از هموطنانمان شد ، افزود: ابتدا از خروج دیپلمات عربستان سعودی جلوگیری شد تا علت حادثه در نیروی انتظامی و سایر دستگاههای ذیربط بررسی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تخلفات این دیپلمات در دو بعد قابل بررسی است .بعد اول علت حادثه ، تعیین مقصر و میزان خسارات است. کشور عربستان سعودی باید با قبول مسئولیت اقدامات لازم را برای جبران خسارت به عمل آورد.

وی با اشاره به اینکه همه دیپلمات های خارجی موظف به رعایت قوانین کشور میزبان هستند افزود: در بعد دوم اگر این دیپلمات سابقه زیر پا گذاشتن مقررات و تخلف را داشته باشد باید موضوع ادامه مأموریت و بازگشت به کشور مرجع مورد بررسی قرار گیرد.

 مهمانپرست در باره حادثه فرودگاه جده هم که منجر به کشته شدن دو زائر و مجروح شدن دو زائر ایرانی شد گفت: عربستان سعودی مسئولیت این حادثه را پذیرفت و عذرخواهی کرد و این  حادثه بین نمایندگان کشورمان و مقامات مسئول در عربستان سعودی در حال بررسی است.

وی  در پاسخ به پرسشی درباره حمله به محل اقامت کاردار ایران در قاهره افزود: اینها گروه های اندکی هستند و نماینده اراده دولت در ملت مصر نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این که بعد از انقلاب مصر شرایط لازم برای ثبات وضع سیاسی در این کشور وجود ندارد و برخی مخالفان دولت مردمی مصر نظرات خود را به شکل های مختلف ابراز می کنند تثبیت شرایط در این کشور را به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه خواستار شد و گفت: این جریانات سیاسی باید متوجه باشند هر نوع وحدت و همبستگی در منطقه موجب ثبات در کشورهای منطقه خواهد شد و ناامنی و بی ثباتی منافع رژیم صهیونیستی را تأمین می کند.

 مهمانپرست توسعه همکاری های گردشگری میان ایران و مصر را نقطه آغازی برای بهره برداری از ظرفیت های دو کشور دانست و بر اساس توافقی که صورت گرفته است دو نماینده از ایران و مصر برای توسعه همکاری های گردشگری انتخاب شدند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با بیشتر شدن رفت و آمدهای دو ملت زمینه برای معرفی ظرفیت ها و رشد توسعه همکاری ها میان ایران و مصر فراهم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه افغانستان درباره عزیمت اتباع افغان از ایران به سوریه ابراز تعجب کرد.

رامین مهمانپرست با اشاره به اینکه باید مفهوم این اظهارات دقیقاً مشخص شود گفت: اقدام افرادی که از سایر کشورها به سوریه می روند و در حال جنگیدن با ارتش و دولت این کشور هستند تخلف است.

وی افزود: اگر اتباع افغان همراه با معارضان با دولت سوریه می جنگند این مسئولیتی را برای مقامات افغانستان به دنبال دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای حمایت از حقوق مردم سوریه باید با توقف درگیری ها و جلوگیری از ارسال سلاح و  اقدامات تروریستی زمینه گفتگوها را فراهم کرد تا از طریق انتخابات آزاد مردم سوریه خود در مورد کشورشان تصمیم بگیرند.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها