تالاب پشت سد که از آن به واسطه وجود روستای «یوسف کند» در نزدیکی مهاباد به نام «تالاب یوسف کند» نیز نام برده می‌شود تالابی است با نیزارهای بلند و انواع پرندگان بومی و مهاجر که این روزها به دلیل رها شدن و عدم توجه مسولان به زباله‌دانی تبدیل شده‌است.
کد خبر: ۵۴۸۴۵۹
تالابی که زباله دان شد

تالاب پشت سد که از آن به واسطه وجود روستای «یوسف کند» در نزدیکی مهاباد به نام «تالاب یوسف کند» نیز نام برده می‌شود تالابی است با نیزارهای بلند و انواع پرندگان بومی و مهاجر که در فصول مختلف سال در حال شنا و استراحت در تالاب دیده می شوند.
 
این تالاب به مهاباد بسیار نزدیک است و جذابیت‌های آن مانند نیزارها و پرندگانی همچون لک لک،‌ کنگر، مرغابی، مرغ ماهی‌خوار و اردک وحشی نظر گردشگران را جلب می‌کند اما این تالاب با ناخوش آیندی‌ هایی نیز همراه است چراکه انواع زباله از یک سو و لوله‌های آب از دیگر سو منظر این روزهای تالاب را نازیبا کرده‌است.
 
طرح لوله‌ کشی آب که قرار است از مهاباد به پتروشیمی کشیده شود از اردیبهشت 91 آغاز شد و تا سال 93 یعنی حدود 15 ماه دیگر ادامه خواهد داشت. لوله‌های آبی که از هرسو بنگری آنرا خواهی دید و منظری نازیبا به طبیعت داده‌اند.
 
تالاب پشت سد بدون محافظت به حال خود رها شده تا در جنگ با زباله‌ها ناکام بماند و محیط زیست پرندگان بومی و مکانی برای جذب گردشگران از بین برود با تخریب محیط زیست تالاب پشت سد، زندگی از این تالاب رخت بر بسته و پرندگان به تالاب «کانی برازان» نقل مکان کرده‌است.
 
یک فعال حوزه‌ طبیعت‌گردی و مدیر موسسه طبیعت در این خصوص اظهارداشت: «با وجود آنکه طی سال‌های گذشته تالاب پشت سد (تالاب یوسف کند) محل زندگی پرندگان بوده‌است ولی این روزها با وجود زباله‌ها و لوله‌کشی که در حاشیه این تالاب انجام می‌شود بیشتر پرندگان به تالاب «کانی برازان» مهاجرت کرده‌اند چراکه در چنین شرایطی نمی‌توانند در تالاب پشت سد دوام بیاورند.»
 
به گفته فخرالسادات غنی، تا زمانی که سازمان محیط زیست و اداره آب منطقه، تالاب پشت سد را با چنین وضعیتی به حال خود رها کنند شاهد تخریب هرچه بیشتر طبیعت این منطقه و به تبع آن رخت بر بستن زندگی و حیات وحش از این منطقه خواهیم بود.(میراث فرهنگی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
N.K
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
۰
۰
خیلی تاسف باره، از مسئولین خواهش می كنم بیشتر به فكر باشند.

نیازمندی ها