مدیرعامل آب منطقه ای استان قم اعلام کرد از سال آینده آب شرب قم از سرشاخه های « دز» تامین می شود

وعده دوباره شیرین شدن آب قم

طرح شیرین شدن آب قم با سابقه‌ای سی ساله و پس از وعده‌های بسیار ظاهرا قرار است سال آینده عملی شود.
کد خبر: ۵۴۷۹۳۶

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم بار دیگر از شیرین شدن آب آشامیدنی مردم استان خبر داد و گفت: آب شرب قم ازاوایل سال 92 از سرشاخه‌های دز تامین خواهد شد.

سیدحسن رضوی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به میزان پیشرفت طرح سد کبار اظهار کرد: انفجارهای سرریز این سد انجام شده و احداث سازه آن ظرف شش ماه آینده به پایان می‌رسد. یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار نیز برای سد کبار اختصاص پیدا کرده و اعتباری به میزان یک میلیارد تومان برای احداث سرریز اختصاص پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که 60 میلیارد تومان اوراق مشارکت در طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم به فروش رسید، گفت: دولت دی ماه امسال 32 میلیارد تومان به این طرح اختصاص داد و پیش‌بینی می‌شود که بجز سد کوچری، دیگر سازه‌های طرح تا پایان سال 91 آماده خواهد شد.

وی به میزان پیشرفت سد کوچری اشاره کرد و افزود: سد کوچری 55 درصد پیشرفت داشته و مهر سال 92 به پایان می‌رسد. با توجه به این‌که طرح سد کوچری به پایان نرسیده، آبگیری سرشاخه‌های دز با استفاده از سد 15 خرداد و گلپایگان صورت می‌گیرد تا تأمین آب شرب قم در اوایل سال 92 به صورت کامل از طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز انجام شود.

وی ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح 5000 متر در ثانیه آب شرب مصرفی استان تأمین می‌شود که این امر در ارتقای چشمگیر کیفیت آب شرب تأثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم از انتقال آب از بند علیخان به دشت مسیله در سال 92 نیز خبر داد و افزود: با توجه به این‌که زمان زیادی از ورود آب سطحی به دشت مسیله می‌گذرد، با اجرای این طرح و ورود آب، دشت به طور مجدد احیا و تغذیه می‌شود و همین موضوع در احیای کشاورزی این مکان موثر است.

وی خاطرنشان کرد: وعده‌هایی داده شده تا اعتبارات انتقال آب از بند علیخان به دشت مسیله از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب تأمین شود.

طرحی با مناقشه های فراوان

از سال 89 تاکنون مسئولان هر بار وعده‌هایی مبنی برای این‌که این بار آخر است و این رویای پنجاه ساله تعبیر خواهد شد، داده‌اند ولی هنوز شوری آب قم کام زائران و مجاوران حضرت معصومه(س) را تلخ کرده است. واقع شدن قم در انتهای حوضه آبریز و حاشیه کویر، در صد سال گذشته بحث‌ها و مناقشه‌های فراوانی را در هنگام تصمیم‌گیری برای تأمین آب ایجاد کرده و همواره با دخالت دولت‌ها همراه بوده است.

به گفته رضوی، وزارت نیرو از سال 1375 پس از راه‌اندازی سد 15 خرداد به فکر طرح جامع انتقال آب بود و طی پنج سال مطالعات طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز آماده و اجرای آن در اواخر دهه 70 آغاز شد تا طبق پیش‌بینی به مدت ده سال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به مختصات فنی طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم گفت: این طرح شامل 54 کیلومتر تونل است و بلندترین تونل آن 36 کیلومتر از الیگودرز تا گلپایگان است و از کوه‌های صعب‌العبور می‌گذرد و در خاورمیانه بلندترین تونل آبرسانی و جزو ده تونل بلند آبرسانی در دنیا ثبت شده است.

مدیر آب منطقه‌ای قم با اشاره به خشکسالی‌های متعدد و کاهش منابع زیرزمینی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از قطع و جیره بندی آب، پیش از راه‌اندازی تصفیه خانه و سد کوچری، آب از سرشاخه‌ها از طریق لوله به قم منتقل شد. در سال 92 سیلاب سرشاخه‌های دز بدون پمپاژ با ظرفیت 23 مترمکعب در ثانیه به سد گلپایگان و کوچری و 15 خرداد منتقل خواهد شد. سد کوچری نیز در شش ماهه دوم سال 92 وارد چرخه بهره‌برداری خواهد شد و مازاد آب را به سد 15 خرداد منتقل خواهد کرد.

طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود به لحاظ گستردگی طرح که بالغ بر 270 کیلومتر است، از دو حوضه آبریز سرشاخه‌های دز در استان لرستان و حوضه آبریز قمرود در استان‌های اصفهان، مرکزی و قم تشکیل شده است.

انتقال 181 میلیون متر مکعب آب شرب در سال به شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، دلیجان، سلفچگان، ساوه و قم از اهداف این طرح عنوان شده است. جبران کسری آب از شهرهای مسیر، کمک به آبخوان ایران مرکزی، ارتقای کیفیت آب شهرهای هدف و ایجاد اشتغال از دیگر اهداف این طرح است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها