هیچ منبع موثقی وجود ندارد که با قاطعیت بگوییم چه تعداد از جمعیت دانشجویان کشور در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند، اما شواهد و مشاهده‌ها حاکی است وضع اعتیاد در مراکز آموزش عالی ایران به مرحله‌ای رسیده است که ضریب نفوذ اعتیاد در مکانی فرهنگی و علمی مثل دانشگاه، فرق چندانی با ضریب نفوذ اعتیاد در جامعه ندارد.
کد خبر: ۵۴۶۵۷۵
اعتیاد دانشجویان با کارگاه‌های آموزشی کاهش نمی یابد

در حالی که روز گذشته، وزارت علوم از اختصاص یک‌میلیارد تومان بودجه سال 91 برای مبارزه با خطر اعتیاد خبر داد و به تنبیه دانشجویان سیگاری، برگزاری 1900 کارگاه آموزشی مبارزه با اعتیاد در سال آینده و سختگیری بیشتر به دانشجویان معتاد اشاره کرد، اما بسیاری از کارشناسان آموزشی براین باورند که مجموع این اقدام‌ها تاکنون نتوانسته است خطر گسترش روز افزون اعتیاد در خوابگاه‌های دانشجویی کشور را کنترل کند.

روز گذشته، مدیرکل امور فرهنگی وزارت‌علوم با اشاره به اقدام‌های اخیر وزارت علوم برای مقابله با اعتیاد در دانشگاه‌ها به ایسنا گفت: سال گذشته 600 کارگاه آموزشی مرتبط با موضوع مواد مخدر در دانشگاه‌ها برگزار شد و سال تحصیلی 92ـ91 نیز برگزاری 2200 کارگاه با موضوع اعتیاد و سوءمصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها پیش‌بینی شده است که از آبان‌ امسال تاکنون 300 مورد برگزار شده و بقیه آنها نیز سال آینده برگزار می‌شود.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم یادآور شده است: سال گذشته در بخش مقابله و پیشگیری از مصرف مواد مخدر در دانشگاه‌ها 700 میلیون تومان بودجه هزینه شد و امسال نیز بودجه‌ای حدود یک میلیارد تومان در این زمینه مصوب و محقق شده است.

البته این مقام مسئول تاکید کرده که با توجه به این‌که دانشگاه محیطی علمی است، بنابراین اقدامات تنبیهی درمورد استفاده از دخانیات در دانشگاه‌ها نباید فقط به دانشجویان محدود شود، بلکه باید برای استادان و کارکنان نیز لحاظ شود.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه هم از پیگیری وزارت علوم برای ایجاد درسی به‌منظور آشنایی دانشجویان با آسیب‌های مواد مخدر خبرداده و گفته است: با پیشنهادهای ارائه شده، آیین‌نامه انضباطی دانشجویان که نسخه اصلاحی آن در دست تدوین است، وزارت علوم نسبت به استعمال دخانیات در دانشگاه‌ها رویکرد تنبیهی دارد.

همچنین به گفته مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم، ورود فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها به عرصه آگاهی‌بخشی دانشجویان نسبت به عوارض سوءمصرف مواد مخدر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز از دیگر اقدام‌های وزارت علوم بوده که تاکنون برای جلوگیری از گسترش اعتیاد در دانشگاه‌ها انجام شده است.

کارگاه‌های آموزشی وزارت علوم اثر گذار نیست

در حالی که وزارت علوم از برگزاری نزدیک به 1900 کارگاه آموزش مقابله با اعتیاد در دانشگاه‌ها در سال 92 خبر داده است، اما دکتر محمد نریمانی، روانشناس و مدرس یکی از همین کارگاه‌های آموزشی مقابله با اعتیاد وزارت علوم به «جام‌جم» می‌گوید: من خودم مدرس چند دوره از این کارگاه‌های آموزشی وزارت علوم بوده‌ام، اما مشکل این کارگاه‌ها این است که در بیشتر موارد، هم دانشجو، هم مدرس و هم مجری این دوره‌ها فقط به فکر رفع تکلیف، تمام شدن کلاس و گرفتن یک مدرک پایان دوره هستند و به اثرگذاری این کلاس‌ها کاری ندارند.

وی می‌افزاید: در دانشگاه‌هایی که رشته‌های علوم انسانی و طرح‌های پژوهشی علوم انسانی ندارد، معمولا کارگاه‌های آموزشی مقابله با اعتیاد برگزار نمی‌شود؛ حتی در دانشگاه‌هایی هم که این کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود، نظارت درستی اعمال نمی‌شود تا اجرای این کارگاه‌ها، اثر‌گذاری و خروجی موفقی داشته باشد.

نریمانی با بیان این‌که وزارت علوم برای مقابله با اعتیاد در دانشگاه ها، بودجه و نیروی انسانی لازم را ندارد، یادآور می‌شود: یک میلیارد تومان برای این حجم عظیم از دانشجویان، مبلغی نیست که با آن بتوانیم اعتیاد را در دانشگاه‌ها ریشه کن کنیم و برای مبارزه با این معضل به بودجه و توجه بیشتر مسئولان نیاز داریم.

دشمن خارجی هم مقصر است!

اگر از خبرگان علم مشاوره بپرسید، به احتمال زیاد به شما خواهند گفت که ویژگی‌های شخصیتی، عوامل محیطی، جمع همسالان، وضع مبهم اشتغال فارغ‌التحصیلان و فشارهای روانی حین تحصیل از عواملی است که موجب گسترش اعتیاد در دانشگاه‌ها شده است.

اما مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، در گفتگو با ایسنا عنوان کرده که دشمنان خارجی نیز در فرآیند معتاد شدن دانشجویان نقش دارند.

در واقع تا وقتی اینگونه اظهار نظرها و فرافکنی‌ها با کم کاری‌های فرهنگی و آموزشی در وزارت علوم پابرجا باشد، خیلی نمی‌توان انتظار داشت که طرح‌های تازه‌ای همچون برگزاری 1900 کارگاه آموزشی در سال جدید یا تنبیه دانشجویان سیگاری، تاثیر محسوسی در روند کاهش اعتیاد در دانشگاه‌ها داشته باشد.

در حالی که انتظار جامعه از محیطی علمی چون دانشگاه این است که حتی بتواند یک شهروند معتاد را که تازه به دانشگاه وارد شده است، با فرهنگ‌سازی و آموزش از دام اعتیاد برهاند، اما با وجود این اظهارنظرها، کم کاری‌ها و فرافکنی‌ها به نظر می‌رسد دانشگاه از این نقش خود فاصله گرفته است و وزارت علوم تنها به ارائه آمارهایی از کارهای فرهنگی برای مقابله با اعتیاد بسنده کرده که در مقام عمل نیز، نتیجه موفقیت‌آمیزی به‌دنبال نداشته است.

امین جلالوند‌‌ - ‌‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
راه حل چیست ؟
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
۰
۰
لطفا به حرف های من توجه كنید و كمی در موردشون فكر كنید. به نظر من با تنبیه و كارگاه نمیشه به طور جدی با این مشكل مقابله كرد. این یك مساله فرهنگی اجتماعی است.چند تا راه حل من پیشنهاد میدم .اول ما اگر ساعات دانشجو در خوابگاه ها برنامه ریزی داشته باشیم در خوابگاه ها امكانات تفریحی (باشگاه‌های ورزشی رشته های مختلف استخر شنا و زمین بازی سر پوشیده و امكانات فرهنگی نظیر سینما و...برنامه های اردو كوتاه مدت(یك روزه) در روز هایی كه اغلب كلاس ها برگزار نمیشوند) خیلی كم است میتوانیم با افزایش این مكان ها و تشویق دانشجو ها به استفاده از اونها شرایطی به وجود بیاریم كه دانشجو زمانی برای پرداختن به این تفریح های ناسالم رو نداشته باشه<دوم> ما در عصر دیجیتال و كامپیوتر هستیم میتونیم با طراحی بازی های كامپیوتری سالم و مفید(بازی های فكری و استراتجی) و فراهم آوردن مكانی و در اختیار گذاشتن این بازی ها به دانشجوها ذهن دانشجوها رو جلب كنیم كه دیگر جایی برای تفكرات مخرب و اعتیاد كشیده نشه <سوم> اكثر دانشجو ها در سال های ابتدایی ورود به دانشگاه (ترم اول تا سوم) معتاد می شوند می توانیم كارگاه های مقابله رو به عنوان واحد درسی به آنها اراده دهیم<چهارم> با فراهم آوردن و ترویج ازدواج های دانشجویی در شرایط كنونی(مشكلات اقتصادی) و تشویق دانشجو ها به ازدواج همراه با حمایت از آنها میتونیم گام بلندی در جلوگیری از اعتیاد اونها برداریم .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها