درباره رادامل فالکائو و دستاوردهای او در سال‌های اخیر

هماوردی با غول‌های اسپانیا

رادامل فالکائوی بیست و هفت ساله کلمبیایی ​ از دستاوردهایش در سال 2012 بسیار راضی است و آن‌طور که حوادث دو ماه اول سال 2013 نشان می‌دهد، در حال استمراربخشیدن به همان موفقیت‌هاست و به سوی فتح افتخاراتی تازه در معیت اتلتیکو مادرید در پایان فصل به پیش می‌تازد.
کد خبر: ۵۴۵۴۵۱

گل‌های پرتعداد این مهاجم ماجراجو، سریع، قدرتمند و فنی که هر دو پایش کارآمد و ضربات سرش هم کوبنده است، سبب شد تیم دوم شهر مادرید ابتدا فصل پیش لیگ اروپا (جام یوفای سابق) را فتح کند. این تیم امسال نخست سوپرجام اروپا را برد و سپس با جلو افتادن از رئال مادرید توانست در کورس لیگ اسپانیا نه تیم دوم پایتخت، بلکه تیم نخست آن جلوه کند. پاداش همه این درخشش‌ها انتخاب‌شدن فالکائو به عنوان یکی از اعضای تیم منتخب سال گذشته جهان از منظر فیفا و اتحادیه فوتبالیست‌های حرفه‌ای جهان (Fifa Pro) بود. ویژگی بسیار مهم، ترکیب این تیم نمادین یازده نفره بود که فقط یک عضو آن در استخدام بارسلونا و رئال مادرید نبود و او همانا فالکائو بود و هر ده عضو دیگر از این دو غول فوتبال اسپانیا و جهان می‌آمدند. غول‌هایی که برای فالکائو تبدیل به اهدافی بزرگ و در عین حال رقبایی دست‌نیافتنی شده‌اند.

سال‌های فوق‌العاده

با گل‌های پایان‌ناپذیر فالکائو، تیم ملی کلمبیا هم به رتبه سوم جدول پیکارهای انتخابی جام جهانی 2014 در منطقه آمریکای جنوبی ارتقا یافته و شانس قابل‌توجهی برای راهیابی به مرحله نهایی این پیکارها (در برزیل) دارد. اینها سبب شده است کارنامه فالکائو در دو سه سال اخیر کم نظیر به نظر برسد و فراموش نکنیم که او قبل از کوچ به اتلتیکو، دو سه سال فوق‌العاده را هم در پورتو گذرانده و بویژه در سال 2010 صاحب یک سه‌گانه عالی (لیگ و جام حذفی پرتغال و لیگ اروپا) همراه با این تیم پرتغالی شده بود و در خلق آن افتخارات نیز سهم نخست را داشت.

بهتر از این نمی‌شد

با این حال فالکائو، کارهایش در سال گذشته و فصلی را که سه ماه بیشتر تا پایان آن نمانده است، مهم‌تر می‌انگارد و می‌گوید: «خوشبختانه در این سال گل‌های متعدد و ویژه‌ای را به ثمر رساندم و بسختی می‌توان یکی را بر دیگری ارجح شمرد. وقایع فصل جاری و نمایش خوب اتلتیکو در لالیگا هم باعث شده نام من وارد جمع بزرگان شود و بیش از پیش روی من حساب کنند. اینها اتفاقاتی بود که معمولا نام شما را وارد اخبار کرده و پیوسته مطرح‌تان می‌کند و من بهتر از این را نمی‌توانستم برای خودم آرزو کنم.»

به واقع یکی از گل‌های فالکائو کاندیدای عنوان گل برتر سال و دریافت جایزه موسوم به فرانس پوشکاش شده بود و آن گلی بود که وی در دیداری دوستانه برابر تیم آمه‌ریکا کالی از کشور کلمبیا با یک ضربه قیچی ـ برگردان به ثمر رساند. با این حال فالکائو که به او ال‌تیگره می‌گویند، دو گل جالب‌تر ـ لااقل از ​نظر خودش ـ را هم به ثمر رساند که یکی مقابل اتلتیک بیلبائو در فینال کاملا اسپانیایی مسابقات لیگ اروپا بود و دیگری گلی که به والنسیا در دور نیمه‌نهایی همین پیکارها تحمیل کرد.

ما می‌جنگیم، اما...

با این حال با توجه به نزدیک شدن ماه‌های پایانی فصل 2013 ـ 2012 فالکائو ترجیح می‌دهد روی وظایف و اهدافش در این ماه‌ها تمرکز کند و به این بیندیشد که آیا می‌تواند اتلتیکو را تا پایان مسابقه‌های لالیگا یک پله بالاتر از رئال و در رتبه دوم جدول نگهدارد یا خیر. او معترف است که با توجه به شرایط و توانایی خارق‌العاده بارسلونا، رسیدن به این تیم در صدر جدول لالیگا تقریبا ناممکن است، اما شاید نگهداشتن کهکشانی‌های پرنوسان و نزول کرده در پشت سر خود و در رده سوم جدول تا پایان فصل آنقدرها هم دور از دسترس نباشد.

وی می‌گوید: «ما تا پایان لیگ و تا روز و لحظه‌ای که مسابقه‌ و رقابت هست، به حضور و جنگیدن در پیکارهای لیگ اسپانیا ادامه خواهیم داد، ولی رسیدن به بارسلونا و سبقت گرفتن از آن با توجه به روند امتیازگیری خارق‌العاده‌ای که این تیم دارد، ناممکن است. اصولا رقابت با دو غول فوتبال اسپانیا با آن سرمایه عظیم‌ و پرسنل عالی و کارآمدی که گرد آورده‌اند، عبث نشان می‌دهد و همین که ما در این فصل یکی از آنها (رئال)‌ را به زیردست خود در جدول لالیگا تنزل داده‌ایم، دستاورد بسیار بزرگی است.

کافی است به ترکیب و نفرات آنان و حتی آدم‌هایی که روی نیمکت دارند، نگاه کنید تا واقعا مطمئن شوید که در نبرد با آنان، اینک شانسی برای شما متصور نیست. با این اوصاف رشد تدریجی و دائمی ما و این که در این دو فصل- پا به پای این غول‌ها حرکت و با آنها هماوردی کرده‌ایم، یک توفیق عظیم است و ارزش کار و تلاش ما را بیشتر روشن می‌سازد.»

راضی از اتلتیکو

با این اوصاف آیا شایعات مربوط به انتقال فالکائو به رئال در پایان فصل صحت ندارد؟ او منکر این نیست که روزی سرانجام از ویسنته کالدرون (ورزشگاه اختصاصی اتلتیکو) خواهد رفت، اما مدعی است فعلا از اقامت در اینجا راضی و همه چیز مناسب است. وی می‌گوید: «رشد تدریجی بازی و شخصیت ورزشی‌ام در اتلتیکو مساله‌ای است که اینک بیشتر به کارم می‌آید و باید هدفم شناخته شود. اگر من باعث فتح جام‌هایی اضافه برای اتلتیکو شوم، وظایفم را در قبال این باشگاه به نحو احسن انجام داده‌ام و خودم نیز بیشتر احساس رضایت خواهم کرد.»

غیرقابل برابری

حسن دیگر فالکائو این است که با وجود تمام​ موفقیت‌های بزرگ چند سال اخیرش ریشه و خاستگاه خود را فراموش نکرده و هر زمان که شرایط اجازه بدهد سفرهایی به کشور زادگاهش دارد. به آنجا که بعد از گل‌های مسلسل‌وار سال‌های اخیرش به شهرتی فراوان دست یافته و از ستاره‌های سینما نیز محبوب‌تر است. کار به جایی رسیده است که کارلوس والدراما، کاپیتان پیشین تیم ملی کلمبیا و آن هافبک وسط بازی‌ساز و توپ‌پرداز معروف که انبوه موهای مجعد و زردرنگش وی را به یکی از قابل شناسایی‌ترین فوتبالیست‌های دنیا تبدیل کرده، معتقد است فالکائو به لحاظ اعتبار و محبوبیت و انجام کارهای مهم تفاوت و فاصله‌ای زیاد با وی ندارد.​

منبع: یوفا / مترجم:​ وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها