رییس مجلس شورای اسلامی در جمع نخبگان هند:

میله‌های سوخت هسته‌ای ندادند، خودمان تولید کردیم

رییس مجلس شورای اسلامی در جمع نخبگان و اندیشمندان هندی درباره مساله هسته‌ای ایران و اینکه بحث هسته‌ای ایران به دلیل موضوع فردو قدری با مشکل مواجه شده، تاکید کرد: این موضوع شاید از نظر رسانه‌ای درست باشد اما حقیقت نیست زیرا من مدت‌ها در این بخش دست‌اندرکار بودم و می‌دانم که اصل موضوع این نیست؛ مگر ما در فردو چه می‌کنیم؟ همان‌ کاری که در نطنز می‌کنیم، ما در تهران یک راکتور اتمی داشتیم که نیازهای دارویی‌مان را تامین می‌کرد تا اینکه میله‌های سوخت آنجا تمام شد.
کد خبر: ۵۴۴۷۳۸
میله‌های سوخت هسته‌ای ندادند، خودمان تولید کردیم

علی لاریجانی افزود: طبق مقررات آژانس ما باید برای دریافت میله‌های سوخت درخواست می‌دادیم، همین کار را کردیم اما آنها نیاز ما را تامین نکردند بنابراین ما خودمان به این فناوری دست پیدا کردیم، به نظر می‌رسد مساله عمیق‌تر از اینهاست و آنها می‌خواهند کشورهای دیگر را به انحهای دیگر سرگرم کنند و مساله هسته‌یی ایران هم بهانه‌گیری‌ آنهاست.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: من بعید می‌دانم کشورهای دیگر در صحنه بین‌الملل چین و هند را راحت بگذارند، مثلا در مورد انرژی آیا تصور می‌کنید آنها می‌خواهند شما راحت با بازارهای انرژی ارتباط داشته باشید؟ قطعا هند با نرخ رشد هشت درصد و درآمد ناخالص چهار هزار و 700 میلیارد دلاری برای آنها نگران‌کننده است اما آنها با مختصر عقل خود به دنبال حمله نظامی نیستند بلکه به دنبال راه‌حل‌های دیگری خواهند بود، شاید یکی از کارها این باشد که گلوگاه‌های انرژی را به دست خود بگیرند و از آنجا فشار وارد کنند.

وی همچنین تصریح کرد: به نظر می‌رسد کشورهای منطقه بهتر می‌توانند با همکاری‌های منطقه‌ای، مشکلات را حل کنند، یکی از دلایل این موضوع، تجربه تاریخی آنهاست و اگر زمانی قدرت‌های بزرگ آمده‌اند، مشکلاتی ایجاد کرده‌اند و یک جنازه را روی دست مردم گذاشته‌اند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز جنگ‌طلبی در حال پایان یافتن است، البته ممکن است عملیات کوچک منطقه‌ای ایجاد شود اما قدرت نظامی وضع گذشته را نخواهد داشت و با قدرت اقتصادی جایگزین می‌شود، اگر این ایده را بپذیریم کشورهایی موفق هستند که یارهای قوی دارند زیرا هیچ کدام از کشورهای تک نمی‌توانند قطب فعالی باشند بنابراین یاران منطقه‌ای باید مکمل نقش یکدیگر باشند و بر اساس این منطق، کشورهای شرق می‌توانند قطب تاثیرگذاری را شکل دهند.

وی با اشاره به روابط تاریخی طولانی بین ایران و هند گفت: قبل از اینکه انگلیسی‌ها به هند بیایند مردم دو کشور با یکدیگر ممذوج بودند البته در دوره‌ای که انگلیسی‌ها به هند آمدند شرایط تا حدی تغییر کرد و در ایران هم شرایط تا حدی عوض شد.

لاریجانی در ادامه به تحولات اخیردر سوریه اشاره کرد و گفت: آنها برخی ماجراها را با عناوین زیبا اما باطن غلط بر منطقه تحمیل می‌کنند مثل مساله سوریه، عنوان آن این است که دنبال دموکراسی هستیم، دموکراسی در کشوری که با آرپی‌چی به وجود بیاید؟ آیا این روش درستی است که با قدرت نظامی، شرایط کشوری را عوض کنیم؟ ما از ابتدا گفتیم معتقدیم باید تحولاتی در سوریه صورت بگیرد اما با دخالت نظامی مخالفیم. حالا تجربه دو سال اخیر در سوریه نشان داد که تجربه نظامی جز تخریب سوریه نتیجه‌ای ندارد.

وی تقویت تروریسم را از اهداف تحولات در سوریه عنوان و خاطرنشان کرد: در بخش‌های مختلف منطقه‌ جریان‌های تندرو را مشاهده می‌کنیم و آنقدری که ما اطلاع داریم پشت صحنه کارهای تروریستی، سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای بزرگ هستند و آنها حتی در به وجود آمدن این گروه‌های تروریستی نقش داشتند.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه کشورهای بزرگ نمی‌خواهند کشورهای منطقه هم‌افزایی اقتصادی پیدا کنند، تصریح کرد: آنهایی که به حکومت‌های لیبرال اعتقاد دارند معتقدند که اقتصاد امر آزادی است، فیلسوفان لیبرال هم شعارشان این است که اقتصاد آزاد است اما شرایط فعلی یک نظام پلیسی است برای اینکه حکومت‌های منطقه قدرت‌شان هم‌افزا نشود.

وی با تاکید بر اینکه شرایط سوریه با تحولات نظامی تغییر نمی‌کند، گفت: 750 هزار آواره و حدود 60 هزار کشته معلول همین وقایع در سوریه هستند، موضع ما درباره سوریه و بحرین این است که با دخالت نظامی در این کشورها مخالفیم و معتقدیم نمی‌توان اینطور جواب گرفت.

وی با بیان اینکه شرایط جدیدی در سوریه در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: اطلاعات ما این است که شرایط سوریه با حضور نظامی، آبستن شرایط جدیدی است و آن تولید یک جریان تروریستی بزرگ‌تر در منطقه است.

لاریجانی ضمن ابراز مخالفت ایران با حضور نظامی در بحرین، تصریح کرد: ما معتقدیم در این کشور باید دموکراسی به وجود بیاید، اما نه با فشارهای نظامی. در بحرین به ازای هر 30 هزار نفر شیعه یک کرسی و به ازای هر پنج هزار سنی، یک کرسی در مجلس وجود دارد که منطق دموکراتیک در آن رعایت نشده و تا زمانی که آنها به این موضوع تن ندهند که هر کس رای داشته باشد این مشکل به قوت خود باقی است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها