نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

اثر تحریم در اقتصاد کشور 20 تا30 درصد بود

رئیس جمهور:

برنامه‌های خوبی برای کاهش نقدینگی داریم

رئیس جمهور در باره کنترل تورم در سال 92 همزمان با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها در صورت تصویب مجلس و مدیریت نقدینگی گفت: برای کنترل نقدینگی دو تا سه برنامه خوب تنظیم کردیم که بانک مرکزی برخی از آنها را آغاز و برخی را اعلام کرده و برخی را هنوز اعلام نکرده است.
کد خبر: ۵۴۳۷۷۰
برنامه‌های خوبی برای کاهش نقدینگی داریم

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای محمود احمدی نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه یک سیما در پاسخ به پرسشی درباره علت تأخیر در ارائه بودجه 92 به مجلس گفت: امسال شرایط خاصی را تجربه کردیم، بودجه هم سند بسیار مهمی است و برنامه یک ساله و تمام دخل و خرج های دولت در طول سال و کارهایی که باید انجام شود در تمام ابعاد علمی و فرهنگی و اجتماعی در آن لحاظ شده است.

کاهش تکیه بودجه به درامدهای نفتی    

وی اضافه کرد: بودجه تا حد زیادی تحت تأثیر درآمدهای نفتی است و وقتی درآمدهای نفتی و قیمت ارز دچار نوسانی می شود به طور طبیعی، بودجه تحت تأثیر قرار می گیرد و لازم بود که یک ارزیابی بسیار دقیقی از شرایط محیطی داشته باشیم و عملکرد بودجه و تحولات بین المللی و سیاست های کل کشور و برنامه های سازندگی را مد نظر قرار دهیم و بودجه ای ببندیم که سرعت رشد اقتصادی را حفظ کند و نواقصی را که در سال جاری به وجود آمد، جبران کند و قابلیت اجرایی داشته باشد.

احمدی نژاد افزود:البته دشمن هم اقداماتی کرد، ما هم کمی تأمل کردیم تا حرکاتشان را انجام دهند و ارزیابیمان را از تأثیر رفتار آنها بر بازارمان کامل کنیم.

رئیس جمهور افزود: بودجه خوبی تهیه شده و ان شاء‌الله روز چهارشنبه این هفته با هماهنگی صورت گرفته، آن را با نامه به مجلس می فرستم، فکر می کنم مردم باید از بودجه مطلع باشند.

احمدی نژاد با اشاره به قیمت نفت و درآمدهای نفتی در بودجه گفت: با تجربه امسال پیش بینی هایی کردیم و حداقل مقدار فروش نفت را منظور و تلاش می کنیم وابستگی های هزینه های جاری دولت و بودجه مصرفی را به شدت کاهش دهیم.

وی افزود: امسال تجربه کردیم در حالی که بودجه خیلی تحت فشار بود اما کارهای اساسی کشور انجام شد و بر زمین نماند و در بخش بهداشت و درمان، آموزش، دفاع و درمان و حقوق کارکنان دولت و خدمات دولت که به طور معمول ارائه می شود چیزی بر زمین نماند.

رئیس جمهور گفت: کمی در بخش سرمایه گذاری عمرانی کم داشتیم که سال آینده ان شاء ا... این کاهش را جبران خواهیم کرد، سال آینده به شدت سهم نفت را در بودجه دولت کاهش دادیم و تنها آن بخش از نفت را که می توانیم بفروشیم و منابع را استحصال کنیم، آن حداقل را در نظر گرفتیم.

 ادامه رشد اقتصادی کشور از اهداف بودجه 92

رئیس جمهور گفت: اولین نقطه توجه دولت در بودجه به رشد تولید، سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور است.

احمدی نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه یک سیما درباره بودجه سال 92 و اینکه کمبود درآمد ناشی از کاهش صادرات نفت چگونه جبران می شود افزود: بخشی کنترل هزینه های مصرفی دولت و بخش دیگر افزایش درآمدهای دیگر است.

وی گفت: وقتی سطح قیمت‌ها بالا می رود درآمد دولت از مالیات به همان نسبت بالا می رود پس بخشی جبران می شود.

رئیس جمهور افزود: ‌ابتکار عمل هایی هم در بودجه سال 92 داشتیم که خوب است برخی از آنها را بگوییم تا مردم در جریان قرار بگیرند.

وی گفت: برای برخورد و مواجهه با طراحی های دشمن برنامه ای در دو گام تدوین کردیم، گام اول کنترل دامنه تاثیر حرکت دشمن است،‌البته در این قسمت هنوز برنامه تمام نشده و موفقیت صد درصد نیست اما داریم مسلط می شویم.

احمدی نژاد افزود: گام دوم ادامه رشد اقتصادی کشور با همان روال قبلی است.

رئیس جمهور گفت: چند نکته در بودجه پیش بینی شده مانند صندوق توسعه ملی که در ان سازوکارهایی پیش بینی شده است که منابع آن به صورت ارزی و ریالی بدون واسطه به سرمایه گذاری برای تولید اختصاص می یابد.

احمدی نژاد افزود: پیش بینی کرده ایم که سرمایه بانک‌ها را افزایش قابل توجهی دهیم تا سطح وام دهی آنها افزایش یابد.

وی گفت:‌ اوراق مشارکت را نیز پیش بینی کرده ایم و سرمایه گذاری عمرانی از محل بودجه دولت تقریبا معادل مصوب سال 91 است چون آن مقدار که مصوب شد بخاطر برخی شرایط محقق نشد.

رئیس جمهور افزود: برخی‌ها نظرشان این است که بودجه کاملا انقباضی بدهیم در شرایطی که نیاز به رشد اقتصادی داریم و نیاز به فعال شدن تولید و رشد اقتصادی داریم.

احمدی نژاد گفت: ما نیازی به بودجه انقباضی نداریم باید منابع را به محل هایی که باید انجام شود هدایت کنیم.

وی تاکید کرد:‌ حقوق کارکنان نیز باید افزایش یابد.

رئیس جمهور گفت: سرمایه گذاری عمرانی تقریبا معادل پارسال یعنی پارسال 39 هزار و 700 میلیارد تومان بود الان 37 و 700 میلیارد تومان است که تقریبا نزدیک هم‌اند.

احمدی نژاد افزود: ابتکاراتی را امسال تقویت کردیم که رد پای آن در بودجه بود مانند استفاده از اموال راکد سازمان‌ها و دولت برای کار عمرانی.

وی گفت:‌ مکانیزم بسیار قوی برای بودجه نوشته شده است که اموالی را که دولت به صورت راکد دارد و یا حتی فعال است و ضرورتی ندارد که دولت آن را اداره کند مردم اداره کنند و منافع آن به مردم می رسد.

رئیس جمهور افزود: پیش بینی کردیم اینها را با شرایط صحیح واگذار کنیم و در ازای آن کار عمرانی انجام شود.

احمدی نژاد گفت: سازوکارهایی آسان و راحتی را پیش بینی کرده ایم تا طرح های نیمه تمام را به مردم واگذار کنیم و مقداری یارانه و وام دهیم تا مردم انجام دهند.

وی افزود:‌ کمک های فنی و اعتباری به مبلغ هزار و سیصدو پنجاه میلیارد تومان گذاشتیم و یارانه بخش کشاورزی را هزار میلیارد تومان گذاشتیم و برخی ردیف های متفرقه جاری واقعا کل بر بودجه بود و افراد زیادی موسسات و تشکل های درست کرده بودند که وصل به بودجه شده بودند.

رئیس جمهور گفت: حدود هزار و پانصد میلیارد تومان از اینجا کاهش دادیم و به بخش عمرانی اختصاص دادیم.

احمدی نژاد افزود: بخش سرمایه گذاری شرکت های دولتی را هم تقویت کردیم.

وی گفت:‌ مجموع سرمایه گذاری دولت و شرکت های دولتی بیش از 145 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که فکر می کنیم به تولید کمک می کند.

رویکرد اصلی بودجه، عدالت است 

رئیس جمهور گفت: بخش سرمایه گذاری شرکت های دولتی را در بودجه سال‌اینده تقویت کردیم و مجموعه سرمایه گذاری دولت یا شرکت های دولتی بیش از 145 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که به تولید کمک می کند.

احمدی نژاد این روند را مخالف سیاست های کلی اصل 44 ندانست و افزود: این شرکت‌ها را باید واگذار کنیم و این طرح تا سال 94 است.

وی گفت: نزدیک به 150 شرکت به طور کامل واگذار می شود و این بودجه مال باقی مانده شرکت هاست.

رئیس جمهور افزود: یک شرکتی موجود است که مال دولت هم است و دولت در آن سهام بالایی دارد خوب خیلی خوب است که فعالیتش را گسترش دهد از منابع داخلی سرمایه گذاری کند و می فروشد، فروشش هم ادامه پیدا می کند.

احمدی نژاد گفت: سال آینده هم واگذاری بالایی خواهیم داشت اما در بودجه حداکثر سهم در سرمایه گذاری را پیش بینی می کنیم و این کار مثبتی است.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که خیلی احتمال نمی رود تغییری در تحریم‌ها یا بهبود آن به وجود آید و چه مکانیزیم هایی را در بودجه پیش بینی کرده اید ؟ گفت: کمترین درآمد ممکن یا بدترین گزینه را انتخاب کردیم و گفتیم با آن اداره می کنیم.

احمدی نژاد افزود: ضمنا در خود بودجه مکانیزم هایی گذاشتیم که اگر درآمد بالاتر رفت، در سرمایه گذاری‌ها توزیع شود و اگر پایین تر آمد جاهایی بودجه را کم کنیم که به سرمایه گذاری آسیب نزند.

وی با اشاره به اینکه مردم تحت فشارند، گفت: در بودجه تلاش کردیم به نوعی قدرت خرید مردم حفظ یا کمک شود.

رئیس جمهور افزود: مثلا برای درمان دو تا رقم بزرگ علاوه بر بودجه معمول پیش بینی کردیم.

احمدی نژاد گفت:‌دو هزار میلیارد تومان گذاشتیم برای بودجه خانواده که پزشک خانواده مستقیما پرداخت مردم را کاهش می دهد.

وی افزود: مکانیزم پزشک خانواده به این ترتیب است که مردم تحت نظر پزشک عمومی می روند و ما منابع را به حساب مردم و در اختیار پزشک خانواده قرار می دهیم.

رئیس جمهور گفت: پزشک خانواده رسیدگی هایش را انجام می دهد از آن منابع برمی دارد، اگر نیاز به درمان سطح بالاتر یا کنترل‌ها یا تشخیص های بالاتر داشته باشد بخشی از این منابع اولیه برداشته می شود بنابراین به پرداختی مردم کمک می شود.

وی افزود: 2760 میلیارد تومان هم برای یارانه دارو و ارز دارو و تجهیزات تخصصی که باید وارد شود اختصاص دادیم.

رئیس جمهور گفت: برای بیماران صعب العلاج منابعی را گذاشتیم و مجموعه این رقم‌ها یک مقداری فشارها را برمی دارد.

احمدی نژاد افزود: کالاهای اساسی و نان را یک مقدار در بودجه بالاتر بردیم و 11350 میلیارد تومان به یارانه این بخش اختصاص دادیم.

وی گفت: برای حمایت از برنامه های جمعیت یعنی حفظ جمعیت و رشد جمعیت 1500 میلیارد تومان در بودجه سال آینده اختصاص دادیم که برمی گردد به خانواده ها.

رئیس جمهور افزود: حقوق کارمندها و بازنشستگان را نسبت به امسال بالا بردیم.

احمدی نژاد گفت: امسال نرخ افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان 13 و نیم درصد بود که سال 92 بیست درصد خواهد شد.

وی افزود: ‌البته طرح هدفمندی یارانه‌ها کمک خیلی خوبی در تعادل خرید مردم است.

رئیس جمهور گفت: ‌جهت گیری های اصلی در دولت ما عدالت است و منابع عمرانی و سرمایه گذاری های کمک های فنی اعتباری را در بودجه سال آینده عادلانه تر در کشور توزیع کردیم و منابعی را برای تعادل منطقه در نظر گرفته ایم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: جهت گیری اصلی دولت در لایحه بودجه عدالت است و 1200 میلیارد تومان برای تعادل یعنی برای مناطق محروم پیش بینی شده است.

احمدی نژاد افزود: سهم عمرانی استانی را افزایش چشمگیری د اده ایم یعنی نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان.

وی گفت: در اصلاح ساختارهای بودجه پیش بینی های خوبی کردیم و لایحه مالیاتی را به مجلس داده ایم که لایحه بسیار منسجمی است.

رئیس جمهور افزود: پیش بینی کرده ایم که این را سال آینده اجرا کنیم که اصلاح قانون مالیات و اجرای ان منابع دولت را احیا می کند.

وی گفت: لایحه اصلاح نظام بانکی را آماده کرده ایم و تقریبا رو به اتمام است و مصوبه گمرک از مجلس امد و کار را شروع کرده ایم و اثار ان سال اینده پیدا می شود.

احمدی نژاد افزود: برنامه پول ملی را آماده کرده ایم منتظریم مقداری ثبات باشد و آن را اجرا کنیم و در کارهای خدماتی دولت مکانیزیمی را در بودجه گذاشتیم که کار را به مردم واگذار کنیم و دولت خرید خدمت کند.

وی گفت: احکامی جدیدی را برای بانک مرکزی گذاشته ایم که بتواند نوسان قیمت ارز را مدیریت کند و اینها کارهای تحولی است.

وی گفت: مسکن مهر را با شرایط بهتری ادامه می دهیم و کارهای علمی وفناوری وحمایت ازنخبگان و آموزش را با سرعت جلو می بریم.

وی گفت: یکی از کارهای مهم ما برای سال آینده که در بودجه پیش بینی کردیم، بحث هدفمندی یارانه است. هدفمندی یارانه‌ها از بهترین روش‌ها برای کاهش سهم ارز نفتی در بودجه دولت و اصولا در اقتصاد ملی است.

احمدی نژاد گفت: این کار اقتصاد ملی را بزرگ می کند و رشد می دهد و سهم درآمدهای نفتی را کاهش می‌دهد.

رئیس جمهور افزود: هدفمندی یارانه‌ها در واقع درون اقتصاد کار می کند و حالا اهداف زیادی داشت که در حال اجراست.

منابع هدفمندی یارانه‌ها کسری ندارد

رئیس جمهور گفت: امسال کسری منابع هدفمندی یارانه نداشتیم بلکه منابع ما مثبت هم بود.

احمدی نژاد در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به مجری برنامه که پرسید امسال در پرداخت هدفمندی یارانه‌ها کسری داشتید و از محل افزایش حامل های انرژی این کسری جبران شد، تأکید کرد: امسال اصلاً کسری نداشتیم.

وی گفت: زمانی که قانون هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد این بحث مطرح بود که سازمان هدفمندی یک شرکت دولتی است و شرکت دولتی همیشه طلب یا بدهی دارد اما کار می کند اما یک دستگاه دولتی با شرکت دولتی فرق می کند و دستگاه دولتی پایان سال هر چه بودجه اضافه دارد باید به خزانه واریز کند و یا اگر کسری دارد از خزانه بگیرد.

رئیس جمهور افزود: اکنون سازمان هدفمندی یک شرکت دولتی است و کار می کند، مثبت هم است.

احمدی نژاد گفت: برخی‌ها گفتند برای جبران کسری یک مقدار از بودجه گذاشتیم در حالی که در خود بودجه، یارانه‌ها در نظر گرفته شده و در قانون هدفمندی نیز پیش بینی شده است که یارانه‌ها را به مردم پرداخت کنیم.

وی افزود: وقتی یارانه نان، انرژی و کالاهای اساسی در قانون مطرح شده، ما نیز همان‌ها را به هدفمندی یارانه‌ها اضافه کردیم و این نیز مال مردم است و ما فقط یارانه‌ها را مستقیم دادیم که در بودجه نیز این وجود دارد و کسری نداشتیم و منابع خود را خودش تأمین می کند و اکنون نیز مثبت است.

رئیس جمهور گفت: سهمی که ما باید به شرکت های دولتی می دادیم خیلی بیشتر از آن چیزی که سهمشان بود دادیم و به همین دلیل سرمایه گذاری در نفت، شرکت های نفتی تابع و وزارت نیرو رشد کرده است یعنی آنها از محل هدفمندی درآمد جدیدی علاوه بر درآمدهای قبلی کسب کردند و این نیز مثبت است.

احمدی نژاد افزود: البته اینها مال مردم بود اما چون پایگاه های اطلاعاتی و روند رسیدگی‌ها کامل نشده بود، آنها بیشتر بردند.

مجری برنامه پرسید: یعنی درآمدهای ناشی از افزایش اجرای هدفمندی هم به سرمایه گذاری و هم پول یارانه های نقدی را تأمین کرده است.

رئیس جمهور آن را تأیید و اضافه کرد: اکنون در نفت سرمایه گذاری‌ها خیلی توسعه پیدا کرده است، البته ما از جاهای دیگر نیز به نفت کمک کرده ایم و فقط اینجا نیست و هم از درآمدهای نفتی و هم از محل منابع ارزی بانک مرکزی و از محل منابع ارزی بانک‌ها کمک های زیادی شده است و اکنون تراز هدفمندی مثبت و حساب و کتاب آن روشن است.

در ادامه مجری برنامه پرسید: آیا نرخ ارز در سال آینده نیز همانند امسال از سه مکانیزم ارز مرجع، مبادله ای و آزاد تأمین می شود یا اینکه تدابیر دیگری اندیشیده خواهد شد؟ و آیا درباره نرخ‌ها چیزی در بودجه پیش بینی شده است ؟

رئیس جمهور گفت: تلاشمان این است که به سمت یک نرخی شدن برویم اما شوکی که به اقتصاد وارد شد، سنگین بود که البته در آینده فرصت خواهد شد که ما ابعاد آن را باز کنیم و کارهایی را که انجام گرفت مطرح کنیم.

احمدی نژاد افزود: البته نه اینکه بهتر از این نمی شد کار کرد، همیشه بهتر می شود کار کرد اما یک شرط آن این بود که یک هم افزایی در داخل کشور باشد و بعضی‌ها فرصت پیدا نکنند که ضربه دشمن را مضاعف به مردم وارد کنند اما اکنون به مرور، آرام آرام به این فشارها مسلط می شویم و غلبه می کنیم.

وی گفت: من دوباره تکرار می کنم ما آن حداقل های درآمد را پیش بینی کردیم و یک ریالی مشخص گذاشتیم که این مقدار از درآمد نفت را می خواهیم، ضمن اینکه از درآمدهای امسال هنوز بخش قابل توجهی را دولت طلبکار است که واریز نشده است که باید آزاد و واریز شود و قطعاً به سال بعد موکول می شود.

با اجرای مرحله دوم هدفمندی قدرت خرید مردم بالا می‌رود   

رئیس جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درپاسخ به این سوال که حقوق و دستمزد کارکنان دولت و کارگران به همین میزان(20 درصد) دیده شده است یا می خواهید در قالب هدفمندی جبران کنید، ضمن آن که در بحث کارگری هم عددهای مختلفی گفته می شود گفت: اگر هدفمندی را اجرا نکنیم ما 20 درصد را مستقیم پیش بینی کردیم، یارانه‌ها را هم افزایش دادیم، اینها عملا آن را می پوشاند.

احمدی نژاد افزود: البته قانون کارگری مرجع دیگری را برای افزایش مشخص کرده است و دولت دخالتی ندارد. نماینده دولت و نمایندگان کارگران و کارفرمایان هماهنگ می کنند، هر چه تفاهم کردند، آن را اجرا می کنیم.

وی تصریح کرد: من فکر می کنم اگر گام بعدی هدفمندی را اجرا کنیم قدرت خرید افزایش پیدا خواهد کرد، یعنی با آن چیزی که ما پیش بینی کردیم هم کاهش امسال جبران می شود هم افزایش قیمت ناشی از هدفمندی.

رئیس جمهور اضافه کرد: افزایش قدرت خرید برای 7 دهک اتفاق می افتد به گونه ای که کسری سال 91 و رشد قیمت های سال 92 را جبران می کند.

احمدی نژاد با بیان این که پرداختهای مستقیم برای همه یکسان است گفت: بحثی داشتیم با مجلس، درخواستی بود که دولت دهک هایی را حذف کند، ما مطابقت هایی انجام دادیم، افرادی هم شناسایی شدند، اما فعلا برنامه حذف در دستور کار نیست.

وی درباره عدد پرداخت نقدی سال آینده هم گفت: اجازه دهید در مجلس بحث شود تا به تفاهم برسیم.

رئیس جمهور درباره نرخ حامل های انرژی و نحوه اجرای طرح هدفمندی در سال آینده هم گفت: چندین گزینه داریم برای هدفمندی، یک گزینه ارز مبادله ای، ارز 2000 تومانی، حدود 1700 تومانی و ارز مرجع است. فعلا گزینه ما ارز مرجع است، اما روی همه فرآورده‌ها یکسان اعمال نمی شود چرا که می خواهیم تولید و خانوار را حمایت کنیم.

وی با اشاره به برنامه های حمایت از تولید در اجرای فاز بعدی هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: در تولید ما دو نوع حمایت داریم در گام اول هم همین طور بود، حمایت اصلی ما در نرخ های تبعیضی و ترجیحی بود، برخی دوستان این را یارانه و کمک حساب نمی کنند، وقتی ما می گوییم گاز 120 تومان، اگر به کسی می گوییم 40 تومان یعنی 80 تومان یارانه دادیم.

احمدی نژاد افزود: می شد ما این میزان را نقد کنیم و برگردانیم، فرقی نمی کرد ولی بنگاهها برای پرداخت مشکل کمبود نقدینگی پیدا می کردند بنابراین ما از روش تبعیضی استفاده کردیم، قیمت آب و برق و سوخت را ارزانتر در اختیار بنگاه های تولیدی قرار دادیم ضمن اینکه تا آنجا که امکان داشت، نقدی و کمک های فنی اعتباری و وجوه اداره شده و وام ارزانتر هم در اختیار بنگاهها قرار دادیم.

وی ادامه داد: البته تولیدی که در حال رشد است، انتظار نیست که همه منابعش را از این محل تامین کند، ما نمی توانیم همه کمک هایی که تولید نیاز دارد از این محل انجام دهیم، ما گام کوچکی از هدفمندی را برداشتیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم تمام اهدافی که از اجرای کل قانون وجود دارد در گام اول محقق شود، ولی خوشبختانه برغم شرایط سختی که گذشت تولید ما سرپاست، الان تولید و صادرات غیر نفتی خوب است، صادرات غیرنفتی ما در 10 ماه تقریبا معادل پارسال است، شوک اول سال توقف ایجاد کرد اما خودش را رساند و این دو ماه پایان و سال اینده رشدش خیلی سریعتر از سال گذشته خواهد بود.

 برنامه‌های خوب برای کنترل نقدینگی      

رئیس جمهور در باره کنترل تورم در سال 92 همزمان با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها در صورت تصویب مجلس و مدیریت نقدینگی گفت: برای کنترل نقدینگی دو تا سه برنامه خوب تنظیم کردیم که بانک مرکزی برخی از آنها را آغاز و برخی را اعلام کرده و برخی را هنوز اعلام نکرده است.

احمدی نژاد در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی شبکه اول سیما گفت: با منابعی که در اختیار داریم، قدرت مانوری که در داریم و با همراهی مردم و برنامه مدونی که در گام اول هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد، وضع بهتر می شود.

احمدی نژاد گفت: بخش خدمات و تولید نیز همراهی کردند و این همراهی وجود دارد و مردم خودمان برای خودشان کار می کنند.

وی افزود: فکر می کنم شرایط بهتر شود، الان در برخی جاها مقداری لجام گسیختگی هست و آن هم بخاطر نوسان های تند ارز و برخی مسائلی که حالا شاید جا نداشته باشد امشب بگویم و ممکن گام مردم تلخ شود، اما به سمت مهار اینها می رویم.

رئیس جمهور گفت: برنامه این است که به سرعت کاهش دهیم.

مجری پرسید اتفاقات اقتصادی بسیار بزرگ مثل هدفمندی که اثار عمیق اجتماعی و ابعاد دیگر دارد، با محاسبات و روی کاغذ تماما قابل پیش بینی نیست و در عمل باید نتایج آن مشخص شود و اگر الان آذر 89 بود و قرار بود فاز اول را اجرا کنید چه کارهایی را در این مدت اجرا می کردید و چه کارهایی را اجرا نمی کردید؟

رئیس جمهور گفت: حتما ما 100درصد آن را را اجرا می کردیم یعنی اگر الان دو سال و نیم قبل بودیم حتما می گفتم و پافشاری می کردم که صد درصد آن اجرا شود.

احمدی نژاد افزود: چون حتما تاثیرپذیری قیمت ارز یا تاثیرگذاری نوسان ارز هم کاهش می یافت.

وی گفت: ارز در این طرح لنگرگاه بود و دشمنان هم شناسایی و برخی هم با انان همراهی و یک ضربه ای وارد کردند.

رئیس جمهور افزود: اما اقتصاد ما اقتصاد بزرگی است و ملت ما ملت قوی است و در یک مدتی یک مشکلاتی پیدا می شود و حتما آن را مهار می کنیم آن وقت قدرتمندتر جلو می رویم.

استخدام‌ عادلانه و بدون تبعیض

رئیس جمهور درباره وضع اشتغال فعلی کشور گفت:‌ امسال سال سختی برای اقتصاد ما بوده است و در شرایط متعادل حرکت نکردیم و اگر روند حرکت کشور را من های امسال کنیم روند خوب و راضی کننده ای بوده است اما نه اینکه مطلوب باشد.

احمدی نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی افزود: به عنوان یک انسان مایلیم با توجه به ظرفیت های بالای ایرانی‌ها مشکلات کشور در عرض شش ماه و یک سال حل شود و این توانایی ایرانی هاست که می توانندکاری 5 ساله را دو ساله هم انجام دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال نرخ بیکاری جهش پیدا نکرده و تنها شامل نوسان هایی شده که در گذشته نیز بوده است،تاکید کرد: با توجه به شرایطی که پشت سر گذاشته ایم انتظار این بود که نوسان های شدیدی داشته باشیم که چنین نبود و دولت در کنار مردم است و از تولید و خدمات پشتیبانی می کند و می داند برخی بخش های تولیدی تحت فشار هستند و من دوست دارم حتی یک نفر هم بیکار نباشد.

رئیس جمهور درباره استخدام 1500 نفر در نهاد ریاست جمهوری نیز چنین پاسخ داد که طبق قانون اساسی مسئولیت امور اداری و استخدامی مستقیما با رئیس جمهور است و افزود: در هفت سال گذشته 800 هزار نفر از سیستم اداری ما بیرون رفتند و یک خلائی پیدا شده است و ضمن اینکه اکنون عده زیادی کارمند داریم که وضع استخدامیشان در دستگاههای دولتی مشخص نیست و با روش های دیگری ارتباط اداری دارند و کار می کنند. دولت می خواهد 315 یا 320 هزار نفر را در سیستم اداری تثبیت کند و این به معنای این نیست که همه این نیروها جدید بیایند، بلکه بخشی در سیستم هستند اما دولت می خواهد این امکان را فراهم کند که همه متقاضیان در مسابقه ورودی شرکت کنند و کسی نسبت به دیگری از حق بیشتری برخوردار نباشد و این کار هیچ فشاری به بودجه نمی آورد و این کار را در بودجه پیش بینی کردیم.

احمدی نژاد در توضیح این مطلب گفت: وقتی یک بیمارستان، مدرسه یا یک دانشگاه می سازیم طبیعتا کادر هم می خواهد.

وی با اشاره مجدد به این نکته که خروج 800 هزار نفر از سیستم اداری به سیستم فشار می آورد و این را جمع کنید با نیرویی که برای توسعه تقسیمات کشوری می خواهیم.

رئیس جمهور گفت: برنامه هایی داریم و این کار منهای اجرای اصل 44 واگذاری تصدی های دولت است.

رئیس جمهور افزود: بخش مهمی از شرکت های دولتی را واگذار کردیم و دولت دارد سبک می شود.

احمدی نژاد گفت: هزارو پانصد نفر استخدامی در نهاد ریاست جمهوری طبق قانون اختیار شخص رییس جمهور است که رییس جمهور کارمندان نهاد را خودش انتخاب کند.این نیاز به مصوبه دولت هم نداشت البته من واقعا از آن مصوبه اطلاع نداشتم با این حال زیر مصوبه ای که آمد نوشتم برای این هم مسابقه برگزار شود.این حق مسلم وقطعی است.

احمدی ن‍ژاد با توجه به جوسازی هایی که در این باره صورت گرفت، گفت: دولت، دولت مردم و عدالت است اگر 1500 تفر را دولت انتخاب می کرد و می اورد قانونی است، چون نهاد ریاست جمهوری است اما در آن هم تاکید کردم امتحان عادلانه و استانی جداگانه برگزار شود و به گزینش هم سفارش کردم بی جهت گیر ندهد تا حق کسی پایمال نشود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جوانان ما قریب به اتفاق شایسته اند و اگر هم به نظر ما ضعفی دارد تذکر بدهیم و کمک کنیم ضعفش را جبران کند نه اینکه او را از فرصتی که باید در اختیار او قرار بگیرد محروم کنیم.

رییس جمهور افزود: این خیلی شفاف است وزارتخانه ها،مشخص و نیازهایشان شهر به شهر، معلوم است و اینکه برای چه کارهایی لازم داریم، معلوم است و بیشترین کاهش حجم دولت در این دولت اتفاق افتاده است.

افزایش قیمت مسکن مهر، ناشی ازبالا رفتن سطح عمومی قیمت‌ها

رئیس جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه اول سیما در پاسخ به سوالی درباره مشکلات مسکن مهر گفت: وقتی سطح عمومی قیمتها بالا می رود، در مسکن هم تاثیر می گذارد.

احمدی نژاد افزود: دولت در مسکن مهر مقداری وام ارزان قیمت گذاشته است و بقیه اش را باید مردم بپردازند بنابراین وقتی قیمت‌ها بالا می رود پرداختی مردم هم افزایش می یابد.

وی گفت: تعداد زیادی از مردم با همان رقم های اولیه صاحب خانه شدند.

احمدی نژاد افزود: البته دولت به دو سه روش سعی می کند کمک کند ولی همه افزایش قیمت را نمی تواند جبران کند.

رئیس جمهور گفت: یکی از روش ها، افزایش میزان وام است که از 14 میلیون شروع شد و در برخی مناطق که وضع حاد بود تا 30 میلیون تومان هم رسید.

احمدی نژاد افزود: برای افرادی هم که واقعا نمی توانند، منابع قرض الحسنه قرار دادیم البته در کنار این مدیریت می کنیم که هزینه‌ها بی جهت بالا نرود.

رئیس جمهور گفت: البته مسکن مهر 99 ساله افزایش قیمت زیادی نداشته است و افزایش، بیشتر شامل طرح هایی شد که در قالب مسکن مهر واگذار شد و قیمت زمین هم از متقاضیان دریافت شد.

احمدی نژاد افزود: این طرح‌ها برای افرادی است که درآمد بالاتری دارند و بیشتر برای کمک به لایه ای از جامعه است که درآمد متوسطی دارند و نمی توانند با قیمت های 4 یا 5 میلیون تومان (متری) صاحب خانه شوند.

رئیس جمهور گفت: من مطمئنم که سال آینده قیمت مسکن می شکند البته الان هم معاملات مسکن تقریبا راکد است.

احمدی نژاد با اشاره به واریز عیدانه مردم گفت: عیدانه که البته من عبارت جبرانی را بهتر می پسندم ساعت 20:45 امشب به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

عیدانه برای هر نفر 85 هزار نفر ؛ واریز یارانه اسفند اواخر اسفند

رئیس جمهور گفت: عیدانه برای عموم مردم به ازای هر نفر 85 هزار تومان و برای افراد تحت پوشش نهاد های حمایتی 100 هزار تومان برای هر نفر واریز شد.

احمدی نژاد افزود: امسال بخش وسیعی از مردم تحت فشارند و باید جبران می کردیم زیرا تاثیر یارانه تقریبا داشت صفر می شد.

رئیس جمهور گفت: البته دولت دنبال جبران از طریق هدفمندی بود؛ جلساتی هم گذاشتیم و یکی از جلسات در حضور مقام معظم رهبری بود.

احمدی نژاد افزود: یک راه این بود که از منابع درون اقتصاد برداریم و راه دوم این بود که پایه پولی را بالا ببریم که راه اول از نظر تبعات بهتر بود.

رئیس جمهور گفت: یارانه اسفند ماه هم اواخر اسفند واریز می‌کنیم.

اقتصاد ایران قوی است

مجری در ادامه نشست خبری رئیس جمهور پرسید: آیا با این ایده موافق هستید که مردم به صورت موردی در مواردی که عده ای احتکار می کنند یا از شرایط سوء استفاده می کنند، مردم خودشان مکانیزم کنترلی بگذارند مانند برخی کشورها ازجمله آلمان که مردم خرید شیر را تحریم کردند؟

رئیس جمهور با بیان اینکه این روش اصولاً روش خوبی است، گفت: باید کنترل‌ها را کاملتر و حلقه های آن را تقویت کنیم.

احمدی نژاد با قدردانی از مردم و فعالان اقتصادی که تلاش نکردند از شرایط موجود سوء استفاده کنند، افزود: از همکارانم در دولت و همه کسانی که کمک می کنند در شرایط سخت، امور اداره شود، تشکر می کنم.

وی با اشاره به اینکه برخی مطالب را امروز نمی توانیم بیان کنیم، گفت: دولت شبانه روز درگیر این پدیده است و می خواهد بار را از روی دوش مردم بردارد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همه ما یک ملت و باهم هستیم، افزود: اگر حادثه ای پیش می آید همه ما باهم باید برای رفع آن تلاش کنیم و در کنار هم زندگی کنیم.

احمدی نژاد گفت: بهترین زندگی، زندگی کردن برای دیگران و با دیگران است همان طور که چند هزار سال در این فلات زندگی کردیم و در غم و شادی یکدیگر شریک بودیم.

وی افزود: اگر همبستگی و همکاری ملی نباشد یک حادثه کوچک می تواند ملتی را مضمحل و همه را نابود کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمن سنگی انداخته و تلاطمی را درست کرده و فشارهایی را وارد کرده است گفت: با کمک هم و همه باهم باید از آن عبور کنیم.

احمدی نژاد با تأکید بر اینکه کسی نباید از شرایط موجود سوء استفاده کند، افزود: اینکه کسی کالایی را احتکار کند و مسائلی از این قبیل، صحیح نیست.

وی گفت: از قدیم رسم بوده در عید نوروز که آغاز بهار است و جزو اعیاد بسیار زیبا و پر محتوا و پر معناست و جهانی هم شده است و دید و بازدیدها و میهمانی‌ها زیاد بوده و شرایط به گونه ای شده است که شاید بستگان درجه یک هم نمی توانند در طول سال یکدیگر را ببینند، در این شرایط نباید به گونه ای عمل کنیم تا مردم از این کار بسیار خوب یعنی دید و بازدیدها معذور شوند یا خدای ناکرده خانواده ای تحت فشار، ساقط شود یا آبروی او در معرض خطر قرار گیرد.

رئیس جمهور افزود: همه باید کمک کنیم از این شرایط عبور کنیم و عبور هم خواهیم کرد.

احمدی نژاد گفت: اقتصاد ما قوی است و عبور خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دشمن با همه توان به میدان آمده و دولت آمریکا همه اقتصاد خود را به میدان آورده است، افزود: آمریکا با هر کشوری که ما با او مراوده داشته باشیم، اقتصاد او را تهدید می کند.

رئیس جمهور گفت: حجم اقتصاد آمریکا چند برابر ماست و با همه فشار وارد میدان شده است که ما باید از آن عبور کنیم.

احمدی نژاد افزود: عبور از این مرحله به معنای آن است که در 4 تا 5 سال به قدرت اول یا دوم اقتصادی منطقه تبدیل شویم.

وی با بیان اینکه اقتصاد اول جهان با اقتصاد هفدهم در نبرد است، گفت: این مانند آن است که در ورزش کشتی یک وزن 120 کیلوگرم با یک وزن 55 کیلو کشتی بگیرد که البته این در زمینه اقتصاد است و از نظر فرهنگی و توانایی های یک ملت، ملت ما قابل قیاس با آنها نیست و اتکای ما نیز به همین موضوع قدرت اندیشه و ایمان مردم است.

رئیس جمهور افزود: آنها شاید خیال می کردند با شوک اول اقتصاد ایران از هم بپاشد در حالی که تاکنون سه تا چهار شوک وارد کردند اما از هم نپاشید.

احمدی نژاد گفت: مقداری به مردم دارد فشار می آید که باید جبران کنیم و حتماً با کمک هم آن را جبران می کنیم.

وی افزود: این روش خوبی است و در خیلی از کشورها گروه های مردمی هستند که بازار را مدیریت می کنند و هر کجا که کسی خواست اجحافی کند مردم را بسیج می کنند.

رئیس جمهور گفت: نمی خواهم هرگز باور کنم که حتی یک ایرانی باشد که به خودش اجازه دهد، به مردم اجحاف کند.

احمدی نژاد افزود: نمی خواهم بگویم که چنین شخصی در کشورمان وجود دارد یا ندارد اما نمی خواهم چنین چیزی را باور کنم.

وی گفت: نمی شود کسی ایرانی و اهل این سرزمین باشد و دشمن فشاری را وارد کرده باشد، اما او از این شرایط سوء استفاده کند و به چنین کسی نمی توان گفت که او ایرانی است.

رئیس جمهور افزود: اگر کسی بخواهد از شرایط سختی که برای مردم به وجود آمده است، سوء استفاده کند و از مشکلات و غم های مردم سود ببرد، این سود نیست و این یک سم است که وارد زندگی می شود.

احمدی نژاد با بیان اینکه کالا در بازار فراوان است، در این حال گفت: به طور عمومی به مردم توصیه می کنم که فشار کمتری به بازار بیاورند و به تعادل بازار کمک کنیم تا آرامش به وجود آید و دولت بتواند برنامه های خود را برای عبور از این شرایط بهتر اجرا کند.

خودروسازان قیمت‌ها را واقعی کنند

رئیس جمهور گفت: چطور ممکن است خودروسازان خودرو پراید را 18 تا 20 میلیون تومان عرضه کنند و بعد هم بگویند که ضرر می کنیم این خودرو مگر چقدر ارزش دارد؟

مجری برنامه از رئیس جمهور پرسید:‌خودرو به عنوان شاخص اصلی در ماههای اخیر دچار نوسان قیمت نسبت به بهای کارخانه و بازار بود و قیمت سازمان حمایت و شورای رقابت و خودروسازان با یکدیگر متفاوت است و شورای رقابت هم می گوید حسب دستور رئیس جمهور،رقابت مسئول تعیین قیمت خودرو است؛ الان بین این سه نهاد اختلاف است، تصمیم نهایی چیست؟

رئیس جمهور گفت: حق با شورای رقابت است بنده روی هیچ قیمتی با کسی توافق نکردم.

وی افزود: خودروسازان در دولت خواستار منابع شدند و 7 ماه پیش تصمیم کلی گرفته شد که غیر از کالاهای اساسی مبنای سایر کالاها ارز مبادله ای باشد و این حرف جدیدی نیست که بنده گفته باشم از جمله برای خودرو.

احمدی نژاد افزود: خودشان (خودروسازان) با وزیر صنعت و سازمان حمایت گفت‌وگو کردند و تعهدی دادند که آقایان اجازه دهند اینها خودشان بازار را مدیریت کنند و قیمت را پایین بیاورند تا معادل ارز مبادله ای شود؛ البته آن بخشی که ارز بری دارد.

وی ادامه داد: آن کالایی که ارز بری ندارند معلوم است که باید با قیمت های داخلی باشد و معنی ندارد که با قیمت ارز تعیین شود.

رئیس جمهور گفت: این مورد، تفاهم شد و خودروسازان باید رعایت بکنند.

احمدی نژاد افزود: خودروسازان هم مثل بقیه تلاش نکنند از فضا درست استفاده نکنند؟ تولیدشان را بالا ببرند چرا که الان قطعه ساز و کالاهای مربوط به تولید خودرو وجود دارد و خوشبختانه خودروسازان هم پولدار هستند.

وی گفت: من شنیدم خودروسازان پیش فروش کردند و الان زیر آن قول خود زده و خودروها را با قیمت خیلی بالاتر از پیش فروش عرضه می کنند که اقدام بدی است.

رئیس جمهور افزود: خودروسازان باید خوش قول باشند و احترام مردم را نگه دارند و الان صنعت خودرو حالت انحصاری گرفته است و به این نتیجه دارم می رسم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنعت بگیریم چون وقتی این انحصار را به وزارت صنعت دادیم آنها در مقابل واردات مانع تراشی کردند و در این شرایط کارخانه های داخلی مقداری دچار اجحاف می شوند.

احمدی نژاد گفت: چه طور ممکن است خودروسازان یک خودرویی مثل پراید را 18 تا 20 میلیون تومان تولید کند و باز بگوید که ضرر می کنم؟ چطور ممکن است که ضرر کنند؟ مگر پراید چقدر ارز بری دارد.

وی افزود: خودرو پراید 8 و نیم میلیون تومان بوده است مگر چقدر گران شده؛ از کجا؟ چطور؟ این اقدام خودروسازان بد است و امیدوارم خودشان اصلاح کنند.

رئیس جمهور گفت: الان نمی دانم مصوبه سازمان حمایت چیست، اما خودروسازان موظفند خودشان قیمت بازار را به قیمت واقعی برسانند؛ دلال بازی هم معنا ندارد.

احمدی نژاد افزود: خودروسازان می گویند با نصف ظرفیت کار می کنند، خوب با تمام ظرفیت کار و تولیدات خود را وارد بازار کنند.

وی گفت: از طرفی دولت در قبال واردات خودرو 90 درصد عوارض می گیرد حتی وقتی قیمت ارز بالا رفت الان این عوارض به 45 درصد رسیده است و از این طرف هم خودروسازان قیمت محصولات خود را بالا می برند.

رئیس جمهور افزود: دولت حمایت می کند و خودورسازان باید بگونه ای مدیریت کنند که تولیدات خود را با کیفیت بهتر و قیمت مناسبی به مردم بدهند.

احمدی نژاد گفت: اگر بنا باشد شما خودرو داخلی را با قیمت بالاتری به مردم عرضه کنید حتی در قبال خودروهای مشابه خارجی این صنعت به دلیل نخریدن مردم مضمحل می شود.

وی افزود: ظرفیت تولید خودرو الان 2 میلیون دستگاه است، خودروسازان هزینه های ثابت را هم می دهند، منابع و سهام خوبی هم دارند، بانک مرکزی هم نهایت همکاری را برغم بدهی خودروسازان با آنها انجام داده است، در این شرایط خودروسازان تولید را افزایش دهند تا با قیمت واقعی بدست مردم برسد.

رئیس جمهور گفت: ‌خودروسازان به فکر مردم ایران باشند و نباید کار به جایی برسد که مجبور شویم بگوییم اصلا عوارض را بردارند تا قیمت خودروهای وارداتی پایین بیاید؛ ‌البته این بد است و ما می خواهیم از تولید خودمان حمایت کنیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: نمی خواهم بگویم این کار را می کنند اما نباید این حس در خودروساز به وجود بیاید که از حمایت دولت، نوعی سوء استفاده می شود.

وی با تاکید بر ضرورت مشخص شدن ارزش خودروهای داخلی افزود: اصلا این خودرو چقدر آهن یا پلاستیک و... دارد و چقدر می ارزد، اصلا به چه قیمت به خودرو داخلی بدهیم.

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه در سال های اخیر کیفیت خودروهای داخلی واقعا بالا رفته است و تنوع خوبی دارد و ظرفیت خوب و نیروهای متخصص عالی داریم و انتظار دارم مدیران بخش خودرویی کشور، ظرفیت تولیدی خودرو را بهتر مدیریت کنند چون برای مردم تولید می کنند و از مردم هستند.

حداکثر کارشناسی در تدوین لایحه بودجه

مجری برنامه در ادامه از رئیس جمهور پرسید: تغییرات زیادی در لوایح دولت در مجلس رخ می دهد که معمولا دولت گله مند است، امسال درخواست شما از نمایندگان مجلس در بررسی لایحه چیست و چگونه باید آن را بررسی کنند، آیا همراه لایحه بودجه سه دوازدهم نیز به مجلس ارائه می شود.

رئیس جمهور در پاسخ گفت: امسال بودجه، بودجه منسجم و کاملا هدفمنداست و همکاران ما روی آن خیلی کار کردند و زخمت کشیده اند و این تاخیری که در ارائه لایحه بودجه پیش آمد به این دلیل بودکه همکاران ما روی آن کار می کردند و این گونه نبود که بیکار باشند.

احمدی نژاد افزود: عزیزان ما در مجلس توجه دارند که طبق نظام اداری کشور دولت بدنه کارشناسی کشور و متعلق به کشور است، مال مردم و بقیه قوا نیز هست.

وی گفت: همانطور که بقیه نیز مال دولت هستند و دولت روی این لایحه کار کرده است و منطق بودجه اش اگر به هم بخورد آثار آن نیز تغییر خواهد کرد و در آن شرایط نمی توان اوضاع را کنترل کرد.

رئیس جمهور افزود: با توجه به شرایط و تجارب امسال در عملکرد بودجه و نحوه استیصال منابع نفتی می دانیم در آینده چقدر می توانیم درآمد داشته باشیم و برخی سازکارهایی که سایر منابع کشور را تامین می کند که روی همه آنها مطالعه و تعبیه کرده ایم و دولت مسائل حقوقی و قوانین آن را دیده و همه سیاست های اقتصادی و قوانین ثابت را در نظر گرفته است.

احمدی نژاد افزود: اصل 44 قانون اساسی، مسکن مهر اجرا می شود و باید رشد اقتصادی بالا داشته باشیم، فاصله‌ها کم شود، تورم کاهش پیدا کند، ما همه آنها را درنظر گرفته ایم و این لایحه بودجه را با این ویژگی‌ها داده ایم.

احمدی نژاد گفت: همکاران ما نیز آمادگی دارند توضیحات لازم را به نمایندگان مجلس بدهند و امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن با کمترین تغییرات ممکن بودجه به دولت برگردد تا ما بتوانیم آن را اداره کنیم و بودجه سه دوازدهم را نیز داده ایم چون احتمال می‌دهیم مجلس قبل از پایان سال نتواند رسیدگی به لایحه بودجه را آغاز کند به ویژه که به تعطیلات پایان سال مواجه شود و در عمل رسیدگی به آن به خرداد می‌افتد و خرداد که لایحه بودجه را به دولت بدهند و از زمانی که بودجه به دولت ابلاغ و در روزنامه رسمی مندرج شود 15 روز طول می‌کشد که ما این بودجه سه دوازدهم را پیش بینی کردیم ضمن اینکه در این بودجه سه دوازدهم آمده است که قوانین و احکام آن از 1 ‌/‌ 1 ‌/‌ 92 قابل اجراست.

برنامه وسیعی برای توسعه کشاورزی شروع کردیم

رئیس جمهور در بخش دوم گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درپاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید در سال جاری نزدیک به 10 میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی و دامی داشتیم، آیا امکان نداشت دولت با حمایت از تولید از این میزان واردات جلوگیری می کرد گفت: ما برنامه وسیعی برای توسعه کشاورزی شروع کردیم، از سال گذشته از مجلس مجوزش را گرفتیم که 10 درصد منابع صندوق توسعه را برای این منظور اختصاص دهیم، کارهای اداری آن انجام شد، در سطح استان‌ها ستاد ایجاد کردیم و کار خیلی خوبی شروع شد اما از 30 سال قبل در نهاده های اصلی کشاورزی با کمبود مواجه بودیم.

وی تصریح کرد: پارسال هم واردات نهاده های اصلی دچار مشکل و کم وارد شد، فشارش آمد به گندم داخلی، یعنی به جای بخشی از علوفه وارداتی گندم تولید داخل مصرف شد، امسال ما باید آن را جبران می کردیم، به علاوه پیش بینی هایی هم داریم تا ذخایر استراتژیک مان را نیز اضافه کنیم، به همین دلیل مقداری واردات کالاهای اساسی کشاورزی افزایش یافت.

احمدی نژاد اضافه کرد: البته به 10 میلیارد دلار نرسید، حدود 2 و نیم میلیارد دلار برای واردات دارو و 5 و نیم میلیارد تا 6 میلیارد دلار هم برای محصولات کشاورزی اختصاص یافته است، اما برنامه ای داریم تا آنها را جبران کنیم، اینطور نیست که یکساله بشود آن را جبران کرد، بالاخره ما 40 سال است کسری علوفه داشتیم و داریم وارد می کنیم، این زمانی می خواهد که جبران شود و ما شروع کرده ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره کنترل تورم و رونق تولید و این که مجلس چه کمکی در این باره می تواند به دولت کند، گفت: مجلس خیلی می تواند کمک کند، یکی همین بودجه است، دیگری طرح های اصلی دولت برای عبور از شرایط است که مجلس می تواند هم پشتیبانی سیاسی و هم قانونی کند، ما سه چهار طرح آماده کردیم تا به سرعت بتوانیم از این مرحله عبور یعنی دوره عبور را کوتاه تر کنیم و آسیب های به مردم را کاهش دهیم.

رئیس جمهور ادامه داد: دیگری هدفمندی است، این طرح بسیار طرح مهمی است، نقصی ندارد، سراسر سود است البته یکی دو دهک قدرت خریدشان کاهش پیدا می کند، عدالت هم همین است و وقتی اجرا نمی کنیم، فاصله طبقاتی را افزایش می دهیم آن هم بی جهت، دلیلی ندارد به کسانی که برخوردارترند، یارانه سنگین بدهیم، باید یارانه‌ها را به کسانی بدهیم که ندارند، حالا می گوییم مساوی بدهیم، آن هم 70 به30 است، که درست نیست.

واگذاری‌ها بیش از 40 برابر شده است    

رئیس جمهور گفت: ارزش واگذاری های دولت به بخش خصوصی در این دوره بیش از 40 برابر کل 15 سال قبل است.

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه عده‌ای از مسئولان بر این عقیده هستند که پیشنهادهایی از بخش خصوصی برای تعامل بیشتر به دولت داده می شود اما این پیشنهادها عملیاتی نشده است و دولت خیلی به بخش خصوصی توجه نمی کند، افزود: دولت تصدی‌ها را واگذار می کند و به بخش خصوصی می دهد، من خودم با تقریبا همه تشکل های بخش خصوصی جلسه داشتم.

وی در این حال افزود: بله یک مصوبه ای بود که از نگاه من به عنوان رئیس جمهور، خلاف قانون اساسی بود و آن را به شورای حل اختلاف ارجاع داده ام، انها بررسی کنند و نظر بدهند و ما طبق همان عمل می کنیم.

احمدی نژاد گفت: دائم نمایندگان بخش خصوصی با معاون اول و وزرا جلسه می گذارند و جلساتی داریم که هفته ای چند بار تکرار می شود و من خودم در چند جلسه آن شرکت می کنم.

وی افزود: از اول اعتقادمان این بود که کشور را باید مردم اداره کنند از جمله اقتصاد را و این یک باور و تئوری اقتصادی است و حرکت شخصی نیست.

رئیس جمهور گفت: در این مرحله ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجبور شود کالای اساسی وارد کند، باید بلافاصله به مردم منتقل شود.

رئیس جمهور گفت: در تمام کشور مردم هستند و همه محترم هستند و ما از خدا می خواهیم که کارها را بسپاریم به مردم و انجام بدهند اما پیشنهادهای زیادی می رسد و در دولت جلسه می گذراریم، بحث می کنیم و روی هیچ پیشنهادی تعصبی نداریم و هر کس راه حلی بدهد و وضع را بهتر کند، عملیاتی می کنیم.

وی افزود: اگر یک گروه انتظار داشته باشدکه کل دولت را تحویل بدهیم، خلاف قانون اساسی و منطق مدیریت است.

در ادامه خبرنگار رادیو تهران پرسید: راه های مبارزه با گرانی چیست؟ آیا ابزار قانونی در اختیار نیست؟ نظارت‌ها استمرار ندارد؟ چرا مردم باید با مشکلات مواجه شوند و گرانی باشد؟

رئیس جمهور گفت: ببینید از یک منظر همه اینها هست اما در کنار آن باید توجه کنیم که یک اتفاقاتی خارج از اراده اقتصاد ما افتاده است. از بیرون یک عواملی وارد شده و کاملا سنگین است و حدود 48 سال است که اقتصاد ما وابسته به درآمد نفت است.

احمدی نژاد افزود: اگر در این درآمد یک نوسان تند اتفاق بیفتد، حالا باید این را مدیریت کنیم باید برویم به سمت اینکه سهم درآمد نفت را در اقتصاد پایین بیاوریم تا درآمدها بالا برود.

وی با بیان اینکه با این سرعت رشد دو سال دیگر ما نیاز به درآمد نفتی ارزی نداریم، افزود: پارسال 53 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و اوایل دولت ما 7 میلیارد بود، و در 10 ماه امسال 34 میلیارد است.

رئیس جمهور گفت: سال آینده به بالای 70 می رسد و امسال برای 75 میلیارد برنامه ریزی کرده بودیم و بالاخره دشمن هم هست.

وی افزود: در کوتاه مدت به فکر اصلاح ساختارها، مراوادات ارزی و بازار هستیم و ان شاء الله سال اینده وضع بهتر می شود.

سال آینده بودجه بخش فرهنگ کاهش نمی‌یابد  

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که همواره در وضعیت بحران اقتصادی حوزه فرهنگ آسیب می بیند و اولین کالایی است که از سبد خانوار حذف می شود، دولت برای بخش فرهنگ چه تدابیری دارد؟ گفت: مؤسساتی شکل گرفته است که به لحاظ قانونی تحت مدیریت دولت و هیچ کدام از اجزای حکومت نیستند اما بالأخره ردیفی در بودجه گرفتند و به مرور تبدیل به حقی شده است.

احمدی نژاد افزود: امسال با توجه به فشار به بودجه، برای سال آینده یک مقدار غربال گری کردیم.

وی گفت: آنها که در خدمت فرهنگ هستند و کارهای مثبتی داشته اند نگه داشتیم اما با آنها که ضرورتی نداشتند که از منابع عمومی استفاده کنند خداحافظی کردیم.

رئیس جمهور افزود: البته نمی دانیم که در نهایت در بودجه چه خواهد شد؟ چون در سال های قبل هم ما بخشی از این‌ها را حذف کردیم و دوباره اضافه شدند امیدواریم دوباره اضافه نشوند.

احمدی نژاد گفت: برای سال آینده بودجه بخش فرهنگ را کاهش ندادیم.

وی افزود: با اینکه بودجه مصرفی یعنی غیر حقوق و مزایای دولت که افزایش یافته است بقیه بودجه کاهش دارد اما ما بودجه بخش فرهنگ را کاهش ندادیم و در برخی کارهای خاص اضافه هم کرده ایم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت باید از بخش فرهنگ حمایت کند گفت: ملت ما فرهنگی است و اصلاً نمی شود بدون فرهنگ زندگی کرد.

ضرورت نگرش کلان به اقتصاد ملی

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی اختلاف مجلس و دولت بر سر بحث‌هایی از جمله مرحله دوم یارانه و تغییر شاکله لایحه بودجه گفت: فرض کنید اصلا حرف‌های بیست روز پیش نبوده است.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: می‌خواهیم در فضای جدید کار کنیم و مواجه شدیم با یک عامل قوی خارجی و به اقتصاد ایران برای ضربه زدن وارد شده است و انها پشت پرده را دقیقا با ضعف‌ها و قوت هایش می‌شناسند.

رئیس جمهور گفت: برای خنثی کردن این عامل و عبور از این شرایط برنامه داریم و ممکن است دوستانی بنابر دلایلی با ارزیابی‌های ما مخالف باشند که می‌توانند راه حل بدهند تا اجرا کنیم، ادامه این شرایط به معنی آسیب پذیری است و باید کار جدیدی انجام دهیم.

احمدی‌نژاد با بیان این که باید برنامه کل اقتصاد و نه جزئی از آن را در مسیر درست اجرا کنیم، اظهار کرد: منتظر طرح‌هایی هستیم که ما را نه 100 درصد که حتی 49 درصد راضی کند و در دبیرخانه طرح تحول اقتصادی نه تنها از این طرح‌ها از سوی هرکسی که دلسوز کشور است، استقبال می‌کنیم بلکه دستشان را هم می‌بوسیم. زیرا این مربوط به یک شخص یا یک دولت و یک گروه نیست بلکه مربوط به کل ملت است.

احمدی‌نژاد گفت: مطمئن هستم که این شرایط عوض می‌شود و دشمنان ما چاره‌ای جز همکاری با ملت ایران ندارند و باید دست از کارهای زشت بردارند و به آنها گفته ایم شما شرایط را برای خودتان خراب می‌کنید.

رئیس جمهور تصریح کرد: می‌دانم بالاخره پای کار می‌آیند و این به نفع همه است و حالا که یکی از بیرون در برابر کل ملت و دولت قرار گرفته است بدون این‌که با او سر جنگ داشته باشیم، مقابلش بسیج می‌شویم و می‌ایستیم و از او عبور می‌کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: اعلام کرده ایم آماده همکاری هستیم و از طرح‌هایی که کلان اقتصاد را از تیررس بدخواهان خارج کند استقبال می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
United States
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
۰
۰
سلام یعنی به امید خدا بعد از صحبت های رئیس جمهور خودرو ارزون خواهد؟؟؟

نیازمندی ها