آیت‌الله آملی لاریجانی:

برخی دلشان می‌خواهد دستگاه قضا تابع آنها باشد

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه یکی از عمده ترین وظایفم دفاع از استقلال قوه قضاییه و قضات است، گفت: برخی دلشان می‌خواهد دستگاه قضا تابع آنها باشد و همه چیز را بپذیرد.
کد خبر: ۵۴۲۰۶۸
برخی دلشان می‌خواهد دستگاه قضا تابع آنها باشد

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی" در سی‌امین سالگرد دانشگاه علوم قضایی اظهار داشت: دستگاه قضا در طول مسیر حیاتش تحولات بسیاری دیده و گام‌های بلندی برداشته است.

وی ادامه داد: برای شکل گیری این دستگاه شهید آیت‌الله بهشتی تأثیر بسیاری داشته و در ایجاد دانشگاه علوم قضایی بسیار موثر بوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم قضایی اکنون به یک مرکز آموزشی بزرگ تبدیل شده است، تصریح کرد: ما امروز شاهد نتیجه اقدامات ثمر بخش در این دانشگاه هستیم ولی این دانشگاه با نقطه مطلوب فاصله دارد که باید به آن دست یافت.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به بازسازی نیروی انسانی در قوه قضاییه گفت: مهمترین رکن تحول در قوه قضاییه بازسازی نیروی انسانی و جذب کارآمد آن است. بدون داشتن نیروی کارآمد، سالم و فاضل نمی‌توانیم توقع تحول در قوه قضاییه را داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما اکنون از کمبود نیرو رنج می‌بریم، در این دوره جدید اولین اولویت را بازسازی نیروی انسانی قرار دادیم و جذب نیروی انسانی جدید تحول در دستگاه قضا را ایجاد کرده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: در جذب نیروی انسانی جدید باید با دقت، برنامه و ایجاد انگیزه صورت گیرد تا این دستگاه بتواند نقش خود را در جامعه ایفا کند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه اگر قوه قضاییه تحول پیدا کند کل نظام اسلامی تحول می‌یابد، اظهار داشت: همه نیروهایی که در طول انقلاب اسلامی در بالندگی این دستگاه نقش موثر داشتند مایه افتخار هستند.

وی ادامه داد: درصد بالایی از قضات از تحصیل‌کردگان دانشگاه علوم قضایی هستند و باید در کنار تشویق برای جذب نیروی انسانی مسیر تکامل پژوهشگاه قضایی نیز فراهم شود چرا که بسیاری از بحث‌ها مانند فلسفه حقوق و مبانی حقوق، مغفول مانده است که باید برای آن تدابیری اندیشیده شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: اگر چه دستگاه‌های اجرایی می‌تواند مبارزه با مفاسد را پیگیری کند ولی زمانیکه پیگیری و رسیدگی به مفاسد به دستگاه قضا رسید استقلال و سلامت این دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین وظایفم دفاع از استقلال قوه قضاییه و قضات است گفت: خیلی‌ها دلشان می‌خواهد دستگاه قضا تابع باشد و همه چیز را بپذیرد.

وی افزود: برخی بخاطر استقلال دستگاه قضا آن را مورد بی مهری قرار می‌دهند و این هزینه‌ای است که برای حفظ استقلال پرداخت کرد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: سلامت قوه قضاییه اهمیت ویژه‌ای دارد و این موضوع مهم در قوه مورد عنایت قرار گرفته و نظارت‌های متعددی برای سالم سازی دستگاه قضا صورت می‌گیرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی اضافه کرد: هرچه نظارت بیرونی وجود داشته باشد نمی‌توان از ناظر درونی بی‌بهره ماند چرا که مسئله اخلاق در دستگاه قضا جدی گرفته شود و برای سرمایه گذاری صورت گیرد مهمترین ناظر ایجاد می‌شود.

رئیس دستگاه قضا گفت: در تبیین اقدامات اخلاق انگیزه بسیار مهم است الزامات از وجدان ما می‌آید اما برای حرکت انسان به سوی انجام عمل اخلاقی کافی نیست از این رو انگیزه می‌تواند انجام عمل اخلاقی را تضمین کند.  ‌

وی با بیان اینکه انگیزه برای انجام عمل اخلاقی جدای از بایدها و نبایدهاست گفت: نعمتی که ما در نظام جمهوری اسلامی از آن برخورداریم تنفس در فضای معنوی ایمان و قرآن است که بسیاری از آن بی بهره‌اند.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: قرآن کلمات پیامبر اعظم و ائمه را در خود دارد که برای استفاده از آن، قدم اول بیداری است ما باید این مسئله را با خود حل کنیم که کجای این جهان ایستاده‌ایم و به کجا می‌خواهیم برویم.

وی همچنین گفت: ما در غفلت زندگی می‌کنید درصورتی که از روح خالق یکتا در بدن انسان دمیده شده و بدن انسان بعد از مدتی از بین می‌رود ولی روح او از بین نمی‌رود و از این طریق انسان از یک حیات به حیات دیگر منتقل می‌شود.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: برای دستیابی به اخلاق باید طوفانی در وجودمان رخ بدهد تا بتوانیم از طریق شناخت خود در راه دستیابی به آن قدم برداریم.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شهرام بابلی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
۰
۰
برخی دلشان می‌خواهد دستگاه قضا تابع آنها باشد؟جناب قاضی القضات: دو روز از سخنان رهبری گذشته كه حضرتعالی باز كنایه میزنید .به مشكلات معیشتی مردم برسید دست در دست یكدیگر دهیم مهین خویش را كنیم آباد این حرفا وحدیثها مشكلات عدیده و عدیده ملت را حل نخواهد كرداصل را به فراموشی سپرده ایم و به مستحبات بیشتر اهمیت میدهیم رهبری هم به همین نكات اشاره كردند

نیازمندی ها