در روزگاری نه‌چندان دور وقتی با واژه سیستم عامل روبه‌رو می‌شدیم حتما یاد نام‌هایی مثل ویندوز یا لینوکس می‌افتادیم.
کد خبر: ۵۴۱۹۳۲
پرش سونی به درون دنیای لوبیا ژله‌ای!

آن زمان‌ها سیستم‌های عامل برای این نوشته می‌شدند تا بتوانند امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کامپیوترها را مدیریت کنند.

امکاناتی که در حد پردازشگر مرکزی و کارت گرافیک و دیگر این اواخر سیستم صوتی و تصویری محدود بود؛ اما از وقتی موج بزرگ هوشمندسازی بازار جدیدی در برابر تولیدکنندگان رایانه ها، گوشی‌های تلفن همراه، لوازم خانگی و حتی عجیب‌تر از آن خودروها باز کرد، نیاز به سیستم عاملی جدید که ساده، سبک و صد البته هوشمند باشد به صورتی واضح درک می‌شد.

نام‌های کم ثباتی مثل سیمبین و بادا یادآور روزگاری است که بلاتکلیفی در استفاده از سیستم‌های‌ عامل، مصرف‌کنندگان را با محصولاتی مواجه کرده بود که به‌رغم تلاش برای یدک کشیدن واژه هوشمند، قبیله‌ای عمل می‌کردند و ارتباط این رایانه با آن گوشی تلفن همراه محدود به بلوتوث یا اینفرارد می‌شد.

این ماجرا تا وقتی شرکت گوگل خبر تولد اندروید را منتشر کرد، ادامه داشت. اندروید که آمد هجوم به سمت اندرویدی شدن زندگی هوشمند انسان که این روزها حتی به صنعت یخچال‌سازی نیز کشیده شده است، آغاز شد؛ سیستم عامل اندروید که این روزها و بخصوص در ایران خیلی همه گیرتر از رقیب جدی‌اش، آی. او. اس ـ سیستم عامل اختصاصی محصولات اپل ‌ـ است، زیرساختی نرم افزاری برای مدیریت امکانات تعریف شده روی ابزار هوشمند امروزی مثل دوربین، سنسورهای حرکتی، پردازشگر مکان‌یابی ماهواره‌ای، ابزار ارتباط صوتی مثل میکروفن و بلندگو، سنسور نور و باقی تجهیزات احتمالی است؛ اما هر شرکت سازنده‌ای با توجه به سرعت، قدرت و دقت پردازنده مرکزی محصول خود و امکانات جانبی نصب شده روی آن، تغییراتی در درون و بیرون این سیستم عامل خام به‌وجود می‌آورد تا آن را برای محصول ویژه خود آماده به کار نماید.

همین موضوع باعث تفاوت‌های آشکار محصولاتی با امکانات و اندروید کاملا مشابه می‌شود و بشدت روی کارایی و توانایی ارتباط با مصرف‌کننده در محصولاتی با مارک‌های مختلف تاثیر دارد.

حالا شرکت سونی یک از معدود تولیدکنندگان تلفن‌های همراهی است که به انتظار خریداران خود خیلی سریع پاسخ داد و نسخه اندروید 4.1 لوبیا ژله‌ای را برای برخی از مدل‌های اکسپریای خود عرضه کرد.

با این به‌روزرسانی حالا دارندگان اکسپریا V، T و TX می‌توانند از امکانات به روز شده متعددی مثل کیفیت بهتر تصویربرداری، امکان شخصی‌سازی‌های بیشتر و دسترسی به Google Now لذت ببرند. در ضمن امنیت این سیستم عامل در نسخه جدیدش هم به مراتب بهتر شده و حالا می‌توانید با خیالی آسوده‌تر به اینترنت وصل شوید.

بهروز یزدان‌پناه - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها