هرچه بیشتر در وب بمانید

اولین مرورگر وب سال ۱۹۹۰ درحالی اختراع شد که تنها برای خواندن منفعلانه صفحات HTML استفاده می‌شد. امروزه این مرورگرها به یک پلتفرم قدرتمند تبدیل شده‌ است؛ تقریبا یک سیستم‌عامل کوچک با قابلیت اجرای کد جاوااسکریپ و تعامل با افزونه‌های فلش.
کد خبر: ۵۴۱۵۹۷
هرچه بیشتر در وب بمانید

صفحات وب هم به برنامه‌های کاربردی تحت وب تکامل پیدا کرده ‌است تا جایی که می‌توانیم بسیاری از کارهایمان را بدون استفاده از نرم‌افزارهای معمول دستگاه‌های رومیزی انجام دهیم، ولی واقعا تا چه حد می‌توان از یک مرورگر استفاده کرد؟ آیا می‌توان تمام برنامه‌های رومیزی را با افزونه‌های کروم جایگزین کرد؟ درست است که این نرم‌افزارها سال‌های اخیر بهتر شده‌ ولی ممکن است با برخی اشکالات نیز مواجه شوید و برای نیازهای خاص، هنوز هم نرم‌افزارهای رومیزی گزینه مناسب‌تری باشد.

در اینجا برخی افزونه‌های کروم را که می‌تواند جایگزینی برای برنامه‌های رومیزی شود، معرفی کرده‌ایم.

پردازش متن: اسناد گوگل درایو

بدون در نظر گرفتن نوع شغل، بالاخره روزی می‌رسد که مجبور شویم از یک نرم‌افزار پردازش متن استفاده کنیم. در صورتی که کار پیچیده‌ای انجام نمی‌دهید، همین الان هم می‌توانید بدون هیچ دردسری از گوگل درایو برای این منظور بهره ببرید. مطمئنا واسط آن کمی متفاوت است؛ در بالای آن ریبون (Ribbon) وجود ندارد و دکمه‌های بسیار کمتری خواهید دید. ولی اسناد گوگل درایو امکان بسیاری از کارهای مهم مثل تغییر فرمت متن، ایجاد عنوان و فهرست، قرار دادن تصاویر در اسناد و... را به شما می‌دهد.

اگر اغلب بعد از تهیه متن، آن را ایمیل می‌کنید، گوگل درایو می‌تواند حتی بهتر از رقبای رومیزی خود باشد؛ می‌توانید افراد دیگر را برای دیدن اسناد خود دعوت کرده و در یک زمان روی یک سند تغییرات ایجاد کنید و کارهای یکدیگر را ببینید.

ایمیل: جیمیل آفلاین

اگر با یک ابزار رومیزی ایمیل کار ‌کرده‌اید، تغییر آن به ابزار تحت وب مانند جیمیل یا Outlook.com می‌تواند کمی نامطلوب باشد بنابراین یک روش خوب، استفاده از جیمیل آفلاین است؛ این افزونه کروم، ظاهری جدید به جیمیل می‌دهد و آن را بیشتر شبیه نسخه تبلت سرویس می‌کند.

همان‌طور که از نام آن مشخص است، می‌توان بدون اتصال به اینترنت از آن استفاده کرد؛ می‌تواند به سرویس وصل شده، پیغام‌ها را همگام کرده، سپس اتصال را قطع کند. حتی درصورت داشتن یک اتصال پایدار، جیمیل آفلاین می‌تواند مانند یک جایگزین قدرتمند برای ابزار رومیزی ایمیل عمل کند. این ابزار فیلترهای قدرتمند جیمیل را دارد که به ساماندهی خودکار ایمیل‌های دریافتی کمک می‌کند. همچنین کلیدهای میانبر جیمیل را در خود دارد.

ابزار ارائه: اسلایدراکت، گوگل درایو و پرزی

اسلایدراکت (SlideRocket) یک ابزار ارائه تحت فلش است که تعدادی قابلیت‌های مفید مانند انتقال‌های اسلایدها، انیمیشن‌های المان‌ها، افکت‌های تصاویر و... را در خود دارد؛ قابلیت‌هایی که کاربران حرفه‌ای پاورپوینت قدر آنها را می‌دانند. نسخه غیررایگان آن حتی تحلیل‌های آنلاین ارائه را نیز فراهم می‌آورد. با این تحلیل‌ها می‌‌بینید مخاطبان آنلاین شما به اسلاید‌های مختلف چه واکنش‌هایی نشان می‌دهند، چه مدت زمانی روی هر اسلاید می‌مانند و.... همچنین می‌توانید از نسخه‌های آیپد، آیفون یا اندروید آن استفاده کنید.

ارائه‌ها، اغلب مترادف اسلایدها بوده ولی لزوما نباید این​گونه باشد. اگر می‌خواهید با کنار گذاشتن پاورپوینت، چیز جدیدی را امتحان کنید، چرا نباید تمام مفهوم اسلایدها را پشت سر بگذارید؟ پرزی (Prezi) به شما این امکان را می‌دهد تا با فایل ارائه خود همانند یک بوم نقاشی پیوسته برخورد کنید، نه مجموعه‌ای از چند اسلاید جداگانه.

همزمان با اجرای فایل ارائه، در طول این فایل پیوسته حرکت کرده و طبق دستور شما روی بخشی از آن بزرگنمایی می‌کند یا بزرگنمایی را از روی آن برمی‌دارد. بنابراین فایل ارائه‌ای که با پرزی تهیه شده باشد، می‌تواند نسبت به رقیب پاورپوینتی خود احساس پیوستگی بیشتری به بیننده بدهد.

اگر می‌خواهید از مسیر گوگل بروید، باید بگوییم گوگل درایو یک ابزار ارائه نیز دارد. این ابزار مبتنی بر فلش نیست و یک نوار کناری جالب برای تحقیق دارد که به شما اجازه می‌دهد بسرعت تصاویر و دیگر اطلاعات را از وب وارد فایل خود کنید.

یکی از فواید روشن استفاده از این گونه ابزار در مقابل پاورپوینت این است که مخاطبان شما نیازی به دانلود پیوست یک ایمیل برای مشاهده فایل ارائه شما ندارند؛ می‌توانند تنها با کلیک روی یک لینک آن را ببینند یا حتی می‌توانید فایل ارائه را به‌عنوان بخشی از وب‌سایت خود در یک صفحه قرار دهید.

ویرایش تصویر: Pixlr و PicMonkey

همه با این حرف موافق هستند که فرمانروای ویرایش تصویر در سیستم‌های رومیزی فتوشاپ است. ولی این روزها حتی فتوشاپ هم یک نسخه آنلاین دارد که فتوشاپ اکسپرس (Photoshop Express) نامیده می‌شود. درست است تفاوت‌های بسیاری با نسخه رومیزی آن دارد، ولی به شما کمک می‌کند کارهای ابتدایی را با آن انجام دهید.

فتوشاپ اکسپرس افزونه مناسبی برای کروم ارائه نمی‌کند، حتی افزونه‌ای که مانند یک لینک به نرم‌افزار عمل کند. البته این کار نباید شما را از استفاده از آن باز دارد (چون رایگان است!) ولی بیایید نگاهی به دو گزینه دیگر که می‌تواند از طریق افزونه‌های کروم در دسترس قرار بگیرد، بیندازیم؛ Pixlr و PicMonkey.

افزونه Pixlr برای کروم کمی بیش از یک راه میانبر برای دسترسی به سرویس وب است (مثل افزونه گوگل درایو) ولـــی این ویرایشگر رایگان مبتنی بر فلش، هم قدرتمند است و هم آشنا.

می‌توانید بسرعت تصاویر را از رایانه خود لود کرده، لایه‌های جدید در آن بسازید، سطوح مختلف را تنظیم و افکت‌ها را روی آن امتحان کنید و از ابزار آشنای ویرایشگرهای تصویر مانند dodge (روشن کردن پیکسل‌ها)، burn (تیره کردن پیکسل‌ها)و  blur (مه‌آلود کردن و محو کردن تصویر) بهره ببرید.

همانند فتوشاپ، Pixlr نیز پانلی دارد که پیشینه‌ای از کارهایی را که تاکنون انجام داده‌اید، نشان می‌دهد تا بتوانید آنها را به حالت قبل بازگردانید. با وجود تمام پیچیدگی‌ها و امکانات آن باید به‌خاطر داشته باشید Pixlr هنوز هم مبتنی بر فلش است؛ به عبارت دیگر بعد از هر کاری آن را ذخیره کنید چرا که ممکن است دیر یا زود از کار بیفتد!

سرویس Pixlr شبیه ویرایشگرهای معمول و قدیمی تصویر بوده که البته برای بسیاری افراد این مساله خوشایند است. ولی اگر به‌دنبال چیزی بیشتر می‌گردید تا بتوانید کارهای بیشتری با اینستاگرام در موبایل خود انجام دهید، حتما سری به PicMonkey بزنید.

این ویرایشگر تصویر واقعا نمی‌توانست ساده‌تر از این حالت باشد! تنها کافی است تصویر خود را لود کرده و از نوار کناری آن، کارهایی را که می‌خواهید انجام دهید، انتخاب کنید.

این نوار کناری به گروه‌هایی تقسیم‌ شده که با عملکردهای ابتدایی مانند برش دادن و exposure شروع شده و به سمت جلوه‌های خلاقانه‌ای می‌رود که بی‌شباهت به ابزار پیکاسا نیست.

این سرویس یک ابزار متن با فونت‌های زیاد نیز در خود دارد. (مناسب برای نوشتن توضیحات روی تصویر مانند کاریکاتورها) از ابزار دیگر آن می‌توان به قاب‌های متنوع و بافت‌های گوناگونی اشاره کرد که می‌توانید بسادگی در عکس خود به‌کار ببرید.

محمدحسین کردونی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها