در شرایطی که 48 ساعت از خبر حذف کشتی از بازی‌های المپیک می‌گذرد، هنوز هضم این خبر برای دوستداران این رشته سخت به نظر می‌رسد، بر همین اساس قرار است در نشست بعدی کمیته اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در سن‌پترزبورگ روسیه، راجع به حذف قطعی کشتی و راهیابی چند رشته جدید به المپیک تصمیم‌گیری شود.
کد خبر: ۵۴۰۸۱۴
ووشو و کاراته جای کشتی را می‌گیرد؟

بیسبال و سافتبال، کاراته، ورزش‌های اسکیتی، ورزش‌های صعودی (صخره‌نوردی)، اسکواش، ووشو و موج‌سواری(ویک‌بوردینگ) هفت رشته جدیدی است که قرار است در اجلاس بعدی IOC در سن‌پترزبورگ برای راهیابی به بازی‌های المپیک ‌مورد بررسی قرار گیرد. ضمن آن که مسئولان کشتی جهان نیز این فرصت را خواهند داشت تا دلایل و استدلال‌های خود را برای بقای این رشته در المپیک ارائه کنند و مسئولان ارشد کمیته بین‌المللی المپیک از جمله ژان روگ، درباره این موضوع تصمیم قطعی خود را بگیرند.

هر چند برپایی این اجلاس در سن‌پترزبورگ جای امیدواری است تا مسئولان روسیه که کشتی در کشورشان قدمت و پیشینه‌ای تابناک دارد، از جایگاه این رشته برای ماندگاری در المپیک دفاع کنند، اما بدون آن که بخواهیم در این مورد خاص که با منافع ملی ورزش ایران نیز رابطه مستقیمی دارد، پیشد‌اوری داشته باشیم، باید گفت احتمال بقای کشتی در عرصه بازی‌های المپیک ضعیف به نظر می‌رسد.

در حقیقت وقتی هیات اجرایی IOC در حکم اولیه‌شان رای به حذف کشتی داده‌اند، این مساله حکایت از جدیت آنها دارد و خوشبینانه است اگر تصور کنیم می‌توان با دامن زدن به فضای رسانه‌ای، رای تصمیم‌گیران کمیته بین‌المللی المپیک را تحت‌‌الشعاع قرار داد. از آنجا که مسئولان فدراسیون جهانی کشتی(فیلا) نیز طی این سال‌ها نتوانسته‌اند اقدامی تاثیرگذار در جهت رونق‌بخشی و جذاب شدن مبارزه‌های این رشته صورت دهند، الا آن که با قوانین من‌درآوردی خویش، کشتی را از غنای فنی و تکنیکی انداخته‌اند، انتظار از رافی مارتینیتی، رئیس سوئیسی فیلا انتظار واقع‌بینانه‌ای نخواهد بود، مگر آن که کشورهای کشتی‌خیزی چون روسیه، ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، بلغارستان، کوبا و... طرح مدون و قابل دفاعی در این زمینه به IOC ارائه کنند.

به هر صورت و در شرایطی که حذف کشتی برای ورزش ایران ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به حساب خواهد آمد، در بین رشته‌های پشت خط مدعی حضور در المپیک، ما دو رشته ووشو و کاراته را داریم که با توجه به موجودیت و سرمایه‌های ارزشمندی که در سطح داخلی از آن برخورداریم، می‌توانیم امیدوار باشیم به جای قهرمانان کشتی، این بار ورزشکاران ووشو و کاراته، پرچم افتخار ورزش ایران را در عرصه بازی‌های المپیک به اهتزاز درآورند. طی این سال‌ها قهرمانان کاراته و ووشوی ایران در عرصه بازی‌های آسیایی خوش درخشیده‌اند و از آنجا که منشأ این دو رشته قاره کهن، آسیاست می‌توان بدرستی پیش‌بینی کرد قهرمانان کاراته و ووشو با راهیابی به المپیک، خواهند توانست افتخارات خود را در این بازی‌ها نیز تداوم بخشیده و خلأ بزرگ حضور کشتی در المپیک را پوشش دهند.بدیهی است در چنین شرایطی مسئولان ورزش به جای زانوی غم به بغل گرفتن، باید راهبردهای توسعه‌ای هر چه بیشتر ووشو و کاراته را در سطح کشور مورد توجه قرار دهند؛ رشته‌هایی که اتفاقا با اقبال نوجوانان و جوانان نیز مواجه است و تجربه نشان داده استعداد قهرمانی ورزش ایران در ووشو و کاراته بالاست.

حجت‌اله اکبرآبادی

دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
۰
۰
من به عنوان یك كاراته كاامیدوارم كاراته را به جای كشتی برای حضور در المپیك انتخاب كنند.

نیازمندی ها