ناهماهنگی سازمان سنجش و دانشگاه آزاد

امروز پنجشنبه نتایج پذیرش بدون آزمون دانشجویان مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی اعلام می‌شود و جالب این‌که طبق اعلام قبلی دانشگاه آزاد، چهارشنبه این هفته هم آخرین مهلت ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان بدون آزمون دانشگاه آزاد اعلام شده بود.
کد خبر: ۵۴۰۷۹۴
ناهماهنگی سازمان سنجش و دانشگاه آزاد

این بی‌نظمی زمانی به این معنی است که اگر یک متقاضی، همزمان برای پذیرش در دوره‌های بدون آزمون دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و غیرانتفاعی شرکت کرده باشد، مجبور خواهد بود که قبل از اعلام نتایج دانشگاه پیام‌نور و غیرانتفاعی، یا در دانشگاه آزاد ثبت‌نام کند یا این‌که قید قبولی در دانشگاه آزاد را بزند و منتظر اعلام نتایج دانشگاه پیام‌نور و غیرانتفاعی باشد.

اگرچه مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با مشاهده چنین اوضاعی، مجبور شد که مهلت ثبت‌نام در رشته‌های بدون آزمون را یک هفته دیگر تمدید کند، اما پرسش اینجاست که چرا باید چنین ناهماهنگی بین سازمان سنجش و دانشگاه آزاد پیش بیاید که در آن، ده‌ها هزار داوطلب ورود به این دوره‌ها سرگردان بمانند و از رسانه‌ها بخواهند که صدای اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند.

البته این تداخل زمانی باعث بروز شبهه‌های جالبی هم بین متقاضیان شده بود؛ شبهه‌هایی که نمی‌شد با قاطعیت آن را تائید یا رد کرد. مثلا برخی متقاضیان معتقد بودند این ناهماهنگی زمانی میان دانشگاه آزاد و پیام‌نور، کاملا عمدی بوده است و به این طریق دانشگاه پیام با دیرتر اعلام کردن نتایج می‌خواهد متقاضیان را بین دوراهی انتخاب دانشگاه آزاد و پیام نور قرار دهد.

یعنی از آنجا که شهریه دانشگاه پیام‌نور پایین‌تر از دانشگاه آزاد است، بسیاری از دانشجویان مجبور می‌شوند که بی‌خیال قبولی در دانشگاه آزاد شوند و منتظر اعلام نتایج دانشگاه پیام‌نور بمانند.

به هر حال، وقتی امسال برای اولین بار، کنکور دانشگاه آزاد و سازمان سنجش در مقطع کارشناسی تجمیع شد، بسیاری از کارشناسان آموزش عالی نسبت به این اتفاق تازه واکنش مثبت نشان دادند و این اقدام را تصمیمی سازنده برای کاهش هزینه‌های برگزاری دو آزمون مجزا و هماهنگی بیشتر مرکز آزمون دانشگاه آزاد و سازمان سنجش می‌دانستند؛ حال در شرایطی که براحتی می‌شد پذیرش در دوره‌های بدون آزمون را هم با یکدیگر تجمیع کرد یا حداقل زمان‌بندی اعلام قبولی‌ها و زمان ثبت‌نام را هماهنگ می‌کردند، شاهد این بی‌نظمی آموزشی نبودیم؛ اتفاقی که امیدواریم در سال آینده هم تکرار نشود.

امین جلالوند‌/‌گروه جامعه

newsQrCode
برچسب ها: دانشگاه آزاد
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها