حاشیه خبر

سلطانیه‌ شوره زد

دل سلطانیه شور می‌زند، سقف رواق این اثر جهانی به‌دلیل رطوبت بارندگی‌‌های اخیر، درحالی پررنگ‌تر شده و متخصصان میراث‌فرهنگی را نگران کرده که کارشناسان مرمت هم نسبت به وضع موجود آن اظهار نگرانی می‌کنند. سقف، شوره بسته و نم و رطوبت در بنا دیده می‌شود.
کد خبر: ۵۴۰۰۱۰

زمستان که فرا می‌رسد گویی معضلات میراث‌فرهنگی هم دو چندان می‌شود. رطوبت و نم‌زدگی چون خوره به‌جان مهم‌ترین آثار تاریخی ایران می‌افتد. معضلی که شیوع آن به اثری چون گنبد سلطانیه رسیده است. با این‌حال مسئولان از این اتفاق به‌عنوان رطوبت کنترل‌شده نام می‌برند.

درحال‌حاضر نه‌تنها نشانه‌هایی از نم‌زدگی‌ ناشی از باران در سقف گنبد مشاهده می‌شود که میزان رو به‌رشد یادگاری‌نویسی سبب شده که اثر جهانی سلطانیه وضع مناسبی نداشته باشد.‌این ‌در حالی است که گنبد سلطانیه یکی از شاهکارهای معماری ایرانی ـ اسلامی محسوب می‌شود که شهرت آن نه‌تنها در ایران که به خارج از مرزها هم رسیده است. اثری که در بیست و نهمین اجلاس عمومی جهانی سازمان یونسکو در فهرست میراث جهانی جای گرفته است.

سعید فلاح‌فر، کارشناس پیشکسوت حوزه مرمت دررابطه با روند و چگونگی مرمت اثر جهانی گنبد سلطانیه به میراث خبر می‌گوید: اگر چه با تأویلی عامیانه از کندی عملیات مرمتی موافق نیستم، اما نمی‌توانم کندی عملیات مرمتی سلطانیه را نسبت به دوره‌های گذشته نادیده بگیرم. پانسمانی که در دوره مرمت تیم ایتالیایی انجام شده بود، سال‌ها پیش باز شد، اما همچنان عوارض رطوبت‌های نزولی در آن غم‌انگیز است. وی معتقد است غلظت تغییر رنگ آجرها و گچبری آسیب دیده در زیر سقف هم حکایت از خطر بالقوه و بالفعل رطوبت دارد. این‌ در حالی ‌است که گنبد سلطانیه بنایی است که بعد از سال‌ها توقف در روند ثبت آثار جهانی، با زحمت بسیار در این فهرست یونسکو به ثبت رسید.

مریم جلیلوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها