معتادی که دیپلمات ایرانی را در زندان با تیغ تهدید کرد

دستگیری سفیر ایران به جرم عضوگیری برای حزب الله !

پس از 6 سال حبس خانگی در لندن

تاجیک وارد تهران شد

نصرت‌الله تاجیک سفیر اسبق کشورمان در اردن، پس از شش سال حبس خانگی در انگلیس، بامداد چهارشنبه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال حسن قشقاوی معاون کنسولی ، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه قرار گرفت.
کد خبر: ۵۳۵۰۲۱
تاجیک وارد تهران شد

تاجیک حدود ساعت 10 صبح دیروز (سه‌شنبه) به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) با یک فروند هواپیمای فالکن از فرودگاه «استنستد» واقع در 60 کیلومتری شمال شرق لندن به سمت عمان پرواز و پس از توقف کوتاه و استقبال از سوی سفیر و کارکنان سفارت در مسقط، عازم تهران شد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی مطبوعاتی خود از همکاری و مساعدت خوب دولت عمان برای آزادی «نصرت‌الله تاجیک» تشکر کرد.

تاجیک سفیر اسبق کشورمان در اردن که در دانشگاه دورهام واقع در شمال شرق انگلیس مشغول به تدریس بود، در روز چهارم آبان 1385 در توطئه‌ای از قبل طراحی شده توسط ماموران «اف.بی.آی» آمریکا به اتهام تلاش برای خرید 10 عدد «دوربین‌ دید در شب» برای ایران که در فهرست تجهیزات تحریمی ایران قرار داشت، توسط دولت انگلیس بازداشت شد.

دور روز بعد از بازداشت، نخستین جلسه دادگاه تاجیک برگزار شد. دادگاه انگلیسی در آن زمان اعلام کرد که بازداشت نصرت‌الله تاجیک بنا به درخواست دولت آمریکا بوده و این شهروند ایرانی باید براساس موافقت‌نامه استرداد مجرمین بین لندن و واشنگتن به این کشور تحویل داده شود.

با تلاش‌های گسترده‌ وزارت امور خارجه و سفارت ایران در لندن بویژه بعد از صدور حکم استرداد تاجیک به آمریکا، دادگاه انگلیسی با وثیقه 500 هزار پوندی و پس از دو هفته از بازداشت تاجیک با آزادی موقت و همراه با محدودیت او موافقت کرد.

تاجیک از آن زمان تا روز هفتم آذرماه امسال، به نوعی در حبس خانگی و آزادی محدود رو برو بود و روزگار می‌گذراند.

این پایان ماجرا نبود؛ زیرا در تاریخ 30 فروردین‌ماه 1386 دادگاه انگلیسی حکم قطعی استرداد نصرت‌الله تاجیک را به آمریکا صادر کرد اما با توجه به شرایط جسمی و بیماری قلبی او، قرار شد این حکم تا بهبود شرایط او به تعویق بیفتد.

با صدور این حکم، تلاش‌های وزارت امور خارجه برای الغای این حکم و آزادی هرچه سریع تر وی افزایش یافت.

در این راستا سه هیات بلندپایه از سوی جمهوری اسلامی ایران به لندن سفر کردند که مهم‌ترین آن سفر اسفندماه 1389 حسن قشقاوی معاون مجلس، کنسولی و امور ایرانیان وزیر امور خارجه بود.

وزارت امور خارجه در طول شش سال گذشته، ضمن اعزام دو هیات حقوقی و کنسولی به انگلیس، بیش از 50 جلسه نیز با سفیر و کاردار این کشور در تهران در قالب احضار و دعوت برای آزادی هرچه سریع تر تاجیک برگزار کرد.

دادگاه‌های بدوی در انگلیس با وجود اعتراض آقای تاجیک و تیم حقوقی وی، در گذشته رای به استردادش داده بودند، اما سرانجام هفتم آذرماه امسال با تلاش‌های انجام شده، دادگاه عالی لندن در حکمی ضمن مخالفت با استرداد آقای تاجیک به آمریکا، خواستار رفع اتهام وی شد.

در پی این حکم دادگاه عالی و عدم فرجام خواهی وزارت کشور انگلیس نسبت به آن، سرانجام پنجشنبه هفته گذشته حکم نهایی آزادی و رفع اتهام از این دیپلمات سابق کشورمان توسط دادگاه «وست مینستر» لندن صادر شد.

نصرت‌الله تاجیک دیروز (سه‌شنبه) پیش از عزیمت به میهن اسلامی، گفت: من سال‌ها برای چنین روزی لحظه شماری می‌کردم و امیدوارم که هرچه زودتر بتوانم هموطنان عزیز و دوستان و آشنایان را ملاقات کنم.

تاجیک پس از دریافت حکم آزادی و رفع اتهام خود از دادگاه لندن، تاکید کرد که برای اعاده حیثیت و همچنین اعتراض به نقض حقوق انسانی خود طی شش سال گذشته، علیه وزیر کشور انگلیس شکایت می‌کند.

وی افزود: من بی گناه بودم ولی وزیر کشور انگلیس شش سال مرا در خانه نگه داشت و سخت‌ترین محدودیت‌ها را علیه من اعمال کرد. از سه و سال نیم پیش پرونده مرا بی‌دلیل معطل کرد و به دلیل عدم تصمیم‌گیری سبب طولانی‌تر شدن حبس خانگی من شد.

سفیر اسبق کشورمان در اردن گفت: من از سازمان‌های مدافع حقوق بشر و از جمله دادگاه اروپایی حقوق بشر می‌خواهم در قبال این‌گونه اقدامات غیرقانونی سکوت نکنند.

تاجیک همچنین از تلاش رسانه‌ها برای پیگیری پرونده‌اش طی شش سال گذشته و همچنین از همه کسانی که برای اثبات بی‌گناهی و آزادی وی تلاش کردند، قدردانی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارید در آینده برای ادامه کارهای آکادمیک تان به انگلیس بازگردید یا نه؟، با قاطعیت گفت: اصلا چنین قصدی ندارم... به قول معروف اگر کلاهم هم این طرف ها بیفتد، دیگر برای برداشتن آن بر نمی‌گردم.

انجمن اسلامی دانشجویان لندن (کانون توحید) نیز در هفته جاری با برگزاری مراسم ویژه‌ای از مقاومت، پایداری و شکیبایی آقای تاجیک در طول شش سال حبس خانگی در انگلیس، تجلیل کرد. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها