سمیه آخشی / جام‌جم اصفهان

حرکت لاک‌پشتی ساخت ورزشگاه نقش جهان

پروژه ورزشگاه نقش جهان اصفهان که پس از 18 سال از خوردن کلنگ آن بر زمین، امسال در فهرست طرح‌های مهر ماندگار دولت قرار گرفت، دیروز بودجه‌ای یک میلیارد تومانی دریافت کرد تا شاید به این ترتیب روند ساخت و تکمیل آن سرعت بگیرد و در ایام دهه فجر به بهره‌برداری برسد.
کد خبر: ۵۲۶۳۷۳

این ورزشگاه برای تکمیل به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به گفته جواهری، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان پیش از این یک میلیارد و 250 میلیون تومان آن تامین شده است. البته هفته گذشته نیز مبلغ 5/2 میلیارد تومان از سوی مسئولان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور به پیمانکار پروژه پرداخت شد که موجب شد کار ساخت ورزشگاه که متوقف شده بود، از ابتدای هفته جاری از سر گرفته شود، هرچند گفته می‌شود روند ساخت آن از سرعت مورد نظر مسئولان کندتر است.

ورزشگاه نقش جهان اصفهان که روزی قرار بود در حد‌و‌اندازه‌ای ساخته شود که دهکده المپیک دهم باشد و ورزش ایران را در سطح جهانی یاری دهد، اکنون و با گذشت حدود دو دهه نه‌تنها هنوز آماده نشده، بلکه روز به روز از ابعاد آن کاسته شده است، به طوری که در صورت آماده شدن، شامل یک سالن 6000 نفری سرپوشیده و یک استادیوم 75‌هزار‌نفری خواهد بود.

این پروژه عظیم که مشکلاتی مانند وقفی بودن زمین، کمبود اعتبار و سوء مدیریت از عوامل کوچک شدن آن و تاخیر در ساخت و بهره‌برداری از آن به شمار می‌رود، امسال در فهرست پروژه‌های مهر ماندگار دولت قرار گرفت تا تاخیر چند ساله و وعده‌های مکرر عملی نشده مسئولان را جبران کند و طبق وعده مسئولان در دهه فجر امسال به‌بهره‌برداری برسد.

البته سالن 6000 نفری این ورزشگاه در آبان ماه جاری افتتاح شد،‌ اما افتتاح استادیوم آن که بخش مهم و اصلی کار نیز هست، به دهه فجر امسال موکول شده که البته نزدیک بودن این ایام از یک سو و روند کند و نه چندان مطلوب آماده‌سازی پروژه از سوی دیگر، این شائبه را برای ورزشکاران و ورزش‌دوستان اصفهانی ایجاد کرده است که شاید امسال هم شاهد افتتاح آن نباشند و همچنان باید منتظر داشتن یک استادیوم ورزشی مناسب شهرشان بمانند.

هرچند به گفته حمید عبدی، معاون فنی مهندسی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی براساس برنامه زمانبندی، ورزشگاه نقش جهان باید تا بیست‌ودوم بهمن امسال تکمیل شود و هیچ عذر و دلیلی دیگر برای تاخیر آن پذیرفته نیست.

اهمیت راه‌اندازی این ورزشگاه برای اصفهانی‌ها به این دلیل است که با وجود حضور دو تیم مطرح فولاد مبارکه سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان هنوز همه مسابقات داخلی و خارجی در ورزشگاه 15 هزار نفری فولادشهر در 30 کیلومتری شهر اصفهان برگزار می‌شود که مشکلات زیادی را در این سال‌ها برای مردم ایجاد کرده است.

هواداران سپاهانی هنوز مرگ یک هوادار و معلول شدن جوان دیگری را در همین مسیر به خاطر دارند که در پایان یکی از پیروزی‌های شیرین سپاهان و در راه بازگشت از ورزشگاه فولادشهر رقم خورد. همه ماجرا این نیست و گلایه ورزش‌دوستان اصفهانی که بیشتر هم جوان هستند، پیمودن این مسیر 30 کیلومتری در گرما و سرما برای بسیاری از بازی‌های حساس و مهم است که البته پس از تحمل این سختی باید به علت محدود بودن فضای ورزشگاه پشت در ورزشگاه بمانند.

رئیس‌جمهور به میدان آمد

تاخیر بسیار طولانی در کار ساخت ورزشگاه از یک سو و اعتراض و ناراحتی شهروندان و جوانان اصفهانی از سوی دیگر باعث شد که رئیس‌جمهور در آخرین سفر خود به اصفهان در آذر ماه گذشته، پس از بازدید از روند پیشرفت ورزشگاه، گزینه‌ای جدید را مطرح کند و بگوید که ورزشگاه را به مد یران سپاهان یعنی فولاد مبارکه می‌فروشیم. البته به‌گفته رئیس‌جمهور این پیشنهاد توسط رئیس فولاد مبارکه اصفهان مسعود سمیعی‌نژاد مطرح شده و حالا قرار است بعد از تصویب نهایی این طرح در هیات دولت، مدیریت آن از تهران به اصفهان انتقال یابد. این امر دوباره امیدها را در دل ورزش‌دوستان اصفهانی زنده کرده، چرا که در این سال‌ها یکی از مشکلات اساسی سپردن مدیریت این طرح به پیمانکار تهرانی بود که با اهمال، روند این طرح را طولانی کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها