بامداد دیروز پیرزنی هفتاد ساله که در منطقه زلزله‌زده ارسباران در چادر زندگی می‌کرد، بر اثر آتش‌سوزی چادر جان باخت.
کد خبر: ۵۰۸۴۸۳

در شرایطی که نزدیک به یک ماه از آغاز فصل پاییز و ورود توده هوای سرد زمستانی به منطقه آذربایجان می‌گذرد، هنوز که هنوز است آسیب‌دیدگان منطقه زلزله‌زده ارسباران درون چادرهای ناامن روزهای سخت خود را سپری می‌کنند.

زندگی چادرنشینی در سرمای ارسباران از یک طرف و ترس از وقوع حوادث تلخ دیگر چون آتش‌سوزی از طرف دیگر زندگی طاقت‌فرسای چادرنشینی را به کام داغداران این مناطق تلخ‌تر کرده است و باعث شده ساکنان با نگرانی و حتی گاهی با کشیک دادن شب را به صبح برسانند.

طبق شواهد عینی یکی از بزرگ‌ترین خطرات در کمین چادرنشینان بخصوص در شب‌های سوزناک منطقه ارسباران آتش‌سوزی است، طوری‌که این چند روزه شاهد وقوع چند آتش‌سوزی در چادرهای زلزله‌زدگان بودیم که تلخ‌ترین آن بامداد دیروز در روستای قراجای شهرستان هریس اتفاق افتاده و به موجب آن پیرزنی هفتاد ساله در اثر این آتش‌سوزی جان خود را از دست داد و ده چادر نیز طعمه حریق شد. البته خوشبختانه این حادثه مجروحی نداشته است.

داریوش مرادی، فرماندار شهرستان هریس در گفت‌وگو با خبرنگار ما، علت این حادثه را بی‌احتیاطی ساکنان چادری که طعمه حریق شده ذکر کرد و گفت: با وجود توصیه‌های داده شده متاسفانه به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی چون هیتر برقی، والور و... در برخی مواقع شاهد وقوع چنین حوادثی در داخل چادرها هستیم.

این در حالی است که احد باقرپور، دهیار روستای قراجا در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: هرچند به دلیل کاهش دما مردم زلزله‌زده برای گرم کردن چادرهای خود از بخاری برقی و والور استفاده می‌کنند و اغلب اوقات به دلیل ضعیف بودن سیم‌های برق به آتش‌سوزی منجر می‌شود، اما این پیرزن از ترس وقوع حادثه حتی بخاری نیز داخل چادر روشن نکرده بود و علت حادثه اتصال سیم برق در داخل چادر بود.

وی افزود: متاسفانه اداره برق در رابطه با برق‌رسانی به چادرنشینان روستاها ضعیف عمل کرده و با توجه به استفاده بیشتر زلزله‌زدگان از وسایل گرمایشی برقی سیم‌های مورد استفاده در چادرها مقاوم نیست و هر آن امکان روی دادن حادثه تلخ دیگر وجود دارد. این دهیار در حالی از روشن نبودن وسیله برقی در چادر پیرزن سخن می‌گوید که مسئول اورژانس منطقه معتقد است فوت این زن بر اثر سوختگی ناشی از وسیله گرمایشی برقی است. به گفته مرادپور، فرماندار هریس در هر روستا به طور میانگین چهار کپسول آتش خاموش‌کن تعبیه شده است، اما در شب حادثه این کپسول‌ها قادر به خاموش کردن آتش چادر پیرزن نبود و باتوجه به این‌که چادرها در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته بود به فاصله کوتاهی آتش به چادرهای همجوار سرایت کرد و باعث سوختن حدود ده چادر و آسیب دیدن نزدیک به 25 چادر دیگر شد. اما باقرپور، دهیار روستای قراجا در این خصوص نظر دیگری دارد.

وی با اشاره به این‌که در این روستا حدود 300 خانوار در چادرها و به سختی زندگی می‌کنند، گفت: مسئولان فقط به تعبیه دو کپسول آتش خاموش‌کن در داخل روستا اکتفا کرده‌اند و حتی شب حادثه ماشین آتش‌نشانی از بخش خواجه به این روستا فرستاده شده بود که به دلیل دیر رسیدن یک نفر جان باخته و ده‌ها چادر دیگر سوخت یا آسیب جدی دید.

وی درباره نصب کانکس‌ها در این روستا نیز گفت: حدود 30 کانکس در حال نصب است، اما تکمیل نشده و در و پنجره ندارد.

لازم به ذکر است چند روز پیش نیز تعدادی از چادرهای زلزله‌زدگان شهرستان ورزقان در خیابان امام این شهر طعمه حریق شده و آتش گرفته بود که در این حادثه شش چادر سه خانواده ورزقانی بر اثر جرقه سیم‌های برق و استفاده از بخاری‌های برقی آتش گرفت و سوخت.

به گزارش شاهدان عینی، اکیپ آتش‌نشانی مدت‌ها بعد از وقوع آتش‌سوزی و پس از خاکستر شدن چادرها در محل حاضر شدند.

سعیده دلال علیپور/ جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها