مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان تأکید کرد:

متولی فروش بلیت در پایانه‌های شهر اداره کل راهداری است

کمبود جایگاه‌های «سی. ‌ان. ‌جی» در تبریز

روزانه علاوه بر صدها هزار دستگاه خودروی بنزین‌سوز، حدود یکصد هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز یا تک‌سوز سی‌ان‌جی در کلانشهر تبریز تردد می‌کند و اگر خودروهای تردد موقت از شهرهای اطراف را که به منظور کسب و کار به شهر تبریز مراجعت می‌کنند و نیز خودروهای شماره‌گذاری شده جدید را به این آمار اضافه کنیم تعداد بسیار بیشتر از مقدار خواهد بود. این در حالی است که تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی این شهر پاسخگوی نیازها نیست و موجب مشکل صف‌های طولانی و معطلی شهروندان در این جایگاه‌ها می‌شود.
کد خبر: ۴۹۰۰۲۸

ولی‌الله دینی، مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی در این‌باره گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده باید حدود 150 جایگاه سی‌ان‌جی در نقاط مختلف استان گازرسانی شود که از این تعداد حدود 142 جایگاه به بهره‌برداری رسیده و هشت جایگاه دیگر در دست احداث است.

وی افزود: از جایگاه‌های به بهره‌برداری رسیده تعداد 34 جایگاه ‌سی‌ان‌جی در کلانشهر تبریز مشغول ارائه خدمات به شهروندان است و با توجه به این‌که بیش از نیمی از خودروهای استان در کلانشهر تبریز تردد دارد، این تعداد کفاف نیاز شهروندان را نمی‌کند.

دینی ادامه داد: با این حال هم‌اکنون تعداد پنج جایگاه در کلانشهر تبریز در حال احداث است که اگر این تعداد به خط گازرسانی برسد تا حدودی صف‌های طولانی جایگاه‌ها بهبود می‌یابد.

تعطیلی 20 درصد جایگاه‌ها

ایوب اسماعیلی، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری کلانشهر تبریز نیز در این‌باره اظهار کرد: با توجه به این‌که تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی در این کلانشهر کمتر از 28 مورد است، اما به دلیل حجم بالای تقاضا و این‌که معمولا 20 درصد این جایگاه‌ها همیشه به علل مختلف تعطیل است، همه روزه شاهد ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: براساس استانداردهای ارائه شده برای هر 1500 تا 2000 خودرو باید حداقل یک جایگاه سی‌ان‌جی وجود داشته باشد و جایگاه‌های فعال فعلی با حدود هفت سال قدمت جور کمبود این تعداد جایگاه‌ها را می‌کشد. بنابراین کلانشهر تبریز برای رهایی از صف‌های طولانی به راه‌اندازی حداقل 60 جایگاه نیاز دارد.

یکی از رانندگان تبریزی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: روزی یکی دو بار مجبورم ساعت‌ها برای سوختگیری در جایگاه و پشت صف‌های طولانی در انتظار نوبت بمانم و این امر وقت و انرژی زیادی از من سلب می‌کند، تا جایی که خیلی از مواقع از این‌که خودروی خود را گازسوز کرده‌ام، پشیمان می‌شوم.

وی افزود: اکثر جایگاه‌های سی‌ان‌جی موجود در تبریز به دلایلی چون خراب بودن پمپ‌های گاز، بدهی به شرکت گاز، تعمیرات و... تعطیل است و کسی هم نیست که این مشکلات را حل کند.

پرداخت نشدن گازبها

مدیرعامل شرکت گاز استان در این‌باره گفت: هیچ کدام از جایگاه‌های سی‌ان‌جی به علت تامین نشدن گاز با قطعی مواجه نیست و از 16 جایگاه غیرفعال موجود در استان فقط شش جایگاه به علت بدهی کلان تعطیل است و بقیه به دلایلی چون تعمیرات داخل جایگاه‌ها غیرفعال است.

دینی بزرگ‌ترین چالش شرکت گاز را پرداخت نشدن گازبها از سوی جایگاه‌های سی‌ان‌جی ذکر کرد و گفت: تاکنون بالغ بر 40 میلیارد تومان از جایگاه‌های مختلف سی‌ان‌جی طلبکاریم که بیشترین بدهی به شرکت گاز را شهرداری دارد و امیدواریم با رایزنی بتوانیم این مشکلات و چالش بزرگ شرکت را حل کنیم. از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی است که استقبال بخش خصوصی از این حوزه بسیار کم است.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری کلانشهر تبریز درخصوص علت بی‌تمایلی بخش خصوصی و نیز شهرداری‌ها به سرمایه‌گذاری و افزایش تعداد جایگاه‌ها گفت: بعد از تصویب طرح ایجاد جایگاه‌های سی‌ان‌جی در سال‌های گذشته و تعیین و تخصیص زمین برای اجرای این طرح توسط شهرداری، این مجموعه در نقاطی از تبریز زمین‌های لازم را برای این امر اختصاص داد.

وی افزود: اما بعد از آماده شدن جایگاه‌ها برای بهره‌برداری، شرکت بهینه‌سازی سوخت و شرکت گاز خودرو بدون تحویل آنها به شهرداری، بهره‌برداری از جایگاه‌ها را به اشخاصی غیر از شهرداری واگذار کرد و این اشخاص بعد از این‌که بهره کافی از این دستگاه‌ها بردند و آنها را به مرحله استهلاک رساندند تحویل شهرداری دادند و اکنون شهرداری باید هزینه‌های مضاعف نگهداری دستگاه‌های فرسوده و از کار افتاده را تقبل کند.

سعیده دلال علیپور ‌/‌ جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها