6 سفیر اروپایی دیروز به وزارت امور خارجه احضار شدند

شوک نفتی ایران به اروپا

با آن‌که خبر توقف صادرات نفت ایران به 6 کشور اروپایی ایتالیا، اسپانیا، ‌یونان، پرتغال،‌ هلند و فرانسه دیروز در مدت کوتاهی منتشر و سپس تکذیب شد، اما انتشار آن در همین مدت کوتاه کافی بود تا قیمت نفت را در‌عرصه جهانی دچار تلاطم کند.
کد خبر: ۴۵۷۹۴۶

به گزارش «جام‌جم»، شبکه تلویزیونی‌ پرس‌.تی.وی دیروز در خبری اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در واکنش به جدیدترین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بخش‌های انرژی و بانکداری ایران، صادرات نفت به ۶ کشور اروپایی از جمله، هلند، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان و پرتغال را متوقف کرد.بلافاصله پس از اعلام این خبر، قیمت نفت برنت در معاملات بورس ICE لندن با 6/17 درصد افزایش به حدود 120‌دلار رسید. بهای نفت سبک آمریکا هم در معاملات بورس نیویورک با 11/1 درصد افزایش به رقم 102 دلار در هر بشکه نزدیک شد.با این حال پس از انتشار این خبر،‌ رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت نفت که نامی از آن نبرده است، توقف صادرات نفت به 6 کشور اروپایی را تکذیب کرد.

این مقام مسوول به رویترز گفت: «ما این گزارش را تکذیب می‌کنیم. اگر واقعا چنین تصمیمی اتخاذ شود، از سوی شورای عالی امنیت ملی اعلام خواهد شد.»

سفرای 6 کشور فوق صبح روز گذشته به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دعوت شده بودند.

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان این مذاکرات، با تاکید بر پیام محکم و جدی ایران به سفرای کشورهای غربی گفت: مردم اروپا بدانند ایران اگر نفتی را که به آنها می‌دهد با کشورهای دیگر جایگزین کند مسوولیت آن به عهده کشورهای اروپایی است.

حسن تاجیک پس از دیدار با سفرای کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، یونان، هلند و پرتغال افزود: اتحادیه اروپا در سوم بهمن ماه تصمیماتی مبنی بر تحریم نفتی ایران اتخاذ کردکه از نظر ما غیرمنطقی و غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: پاسخ ما به این تحریم‌ها این است، همواره گفته‌ایم تحریم‌ها نمی‌تواند در اراده مردم ایران خدشه‌ای وارد کند؛ بلکه روی مردم اروپا اثر دارد و این اثر را برخی محافل به ما منتقل کرده‌اند.مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه با بیان این‌که اروپا شرایط سختی را از نظر اقتصادی می‌گذراند و در حال سپری کردن زمستان سختی است، گفت: ایران نمی‌تواند در مقابل تحریم‌های اروپایی‌ها ساکت بنشیند.

تاجیک خاطرنشان کرد: ما در جایگزینی نفت و فروش نفت به کشورهای دیگر مشکلی نداریم، اما براساس سیاست‌های انساندوستانه و جوانمردانه و شرایط کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدیم که یک پیام جدی به طرف‌های اروپایی که قرارداد نفتی با ما دارند، بدهیم که ما می‌توانیم بلافاصله قراردادهای نفت را جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد به روابط فی‌مابین براساس احترام و اطمینان متقابل بوده است و ما معتقدیم از نفت به عنوان ابزار نباید استفاده کرد.

مدیرکل اروپای غرب وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم روابط براساس احترام متقابل باید باشد، ما معتقد به تعمیم امنیت روابط انرژی هستیم، معتقدیم تعمیم امنیت فقط در عرضه نیست؛ بلکه در تقاضا نیز است و تقاضا نیز باید امنیت داشته باشد.وی تاکید کرد: ما به اروپایی‌ها این مساله را به‌طور روشن منعکس کردیم که تصمیمات آنها درست نبوده و معضلات ناشی از این تصمیم به‌عهده دولت‌هایی است که این تصمیم را گرفته‌اند و اگر ایران نفتی را که به اروپایی‌ها می‌دهد، با کشور‌های دیگر جایگزین کند، مسوولیت آن به‌عهده کشورهای اروپایی است.

فعلا نفت ایران به اروپا قطع نشده است

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه در ادامه درخصوص عکس‌العمل سفرا در این دیدارها گفت: سفرا به این مساله اذعان داشتند که تحریم‌ها دو طرف را دچار مشکل می‌کند.وی افزود: آنان این پیام‌ها را به پایتخت‌های خود منتقل خواهند کرد.

تاجیک با بیان این‌که فعلا نفت ایران به کشورهای اروپایی قطع نشده است، گفت: سعی کردیم در یک حرکت جوانمردانه به مردم اروپا این پیام را برسانیم که اگر از این ناحیه مشکلی متوجه آنان شود، مسوولیت آن به‌عهده کشورهای اروپایی است. ایران پیش از این اعلام کرده بود،‌ در صورت ادامه رفتار غیردوستانه کشورهای اروپایی علیه کشورمان، صادرات نفت به این قاره قطع خواهد شد.دیروز برخی منابع از توقف صادرات نفت ایران به هلند و فرانسه خبردادند، اما مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفت و گو با ایسنا ، توقف صادرات به هیچ کشوری را تایید نکرد. احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم چند روز قبل در مصاحبه خبری خود اعلام کرد: کشورهای اروپایی یا باید قراردادهای بلندمدت خود برای واردات نفت از ایران را تمدید یا واردات نفت کشورمان را فورا متوقف کنند.وزرای خارجه اتحادیه در اجلاس اوایل بهمن خود رای به توقف واردات نفت این اتحادیه از ایران داده بودند، اما به دلیل وابستگی جدی چند کشور اروپایی از جمله اسپانیا، ایتالیا و یونان به نفت ایران، اجرای این تصمیم به 6 ماه بعد یعنی اوایل تابستان موکول شد. این در حالی است که ایران فقط 18 درصد نفت صادراتی خود را روانه بازارهای اروپایی می‌کند و هم‌اکنون مشتریان زیادی تقاضای خود را برای جایگزین‌شدن با بازار اروپا به وزارت نفت ایران ارائه کرده‌اند.

اظهارات سفیر فرانسه

با این حال به گزارش ایرنا، برنارد فوشه، سفیر فرانسه در تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران، دلیل حضور خود در وزارت امور خارجه را تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا در 23 ژانویه عنوان کرد و گفت: ایران آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کرده است.

وی با اشاره به این که فرانسه علاقه‌مند است بر مبنای نامه کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات گروه 1+5 با ایران در آینده نزدیک برگزار شود، افزود: امیدواریم مذاکرات در آینده نزدیک انجام شود. فوشه با بیان این که «موضوع هسته‌ای ایران مهم است»، خاطرنشان کرد: مواضع فرانسه در قبال برنامه هسته‌ای ایران تغییری نکرده است و معتقدیم ایران براساس معاهده ان‌پی‌تی از حقوقی برخوردار است، اما همین معاهده وظایفی را برای ایران پیش‌بینی کرده است.

سفیر فرانسه در تهران با تاکید بر این که فرانسه روابط خوب و مستمری با جمهوری اسلامی ایران دارد، اظهار کرد: در این دیدار به اظهارات مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران پاسخ داده‌ام، اما پاسخ رسمی را باید مقامات فرانسوی بدهند. وی افزود: ما با ایران روابط دیرینه و خوبی داریم و معتقدیم که با مذاکرات می‌توانیم به اهدافمان برسیم.

برنارد فوشه درباره ایجاد مشکلاتی برای کشورهای اروپایی به دلیل اعمال تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: به طور حتم این تحریم، فشارهایی را بر کشورهای اروپایی وارد خواهد کرد، اما ما باید راهی درباره موضوع هسته‌ای ایران پیدا کنیم.

یوهان کورنولیزکول، سفیر هلند در ایران نیز در بدو ورود به وزارت امور خارجه با بیان این که 2 کشور ایران و هلند از 400سال قبل روابط دوجانبه دارند، گفت: در چنین فضایی 2کشور می‌توانند آزادانه در مورد مسائل دوطرفه گفت‌وگو کنند.

مقام هلندی همچنین درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: نباید فراموش کنیم که هیچ کس علاقه‌مند به تحریم نیست. وی در عین حال، همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد تاکید قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها