پای گفت‌وگو با اندریا پیرلو، هافبک خلاق یوونتوس و تیم ملی ایتالیا

پایان عصر بازیسازان استثنایی

همه معتقدند اقدام آث. میلان در واگذاری «اندریا پیرلو» بازیساز برجسته 10 سال گذشته‌اش به یوونتوس در تابستان امسال، بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک قرمز و سیاه‌های میلان در دو سه دهه اخیر بوده است، زیرا در جنگ مستقیمی که با همین رقیب در لیگ امسال فوتبال ایتالیا برسر قهرمانی داشته‌اند، خلاق‌ترین مهره خط میانی‌شان را دودستی به رقیب بزرگ خود سپرده‌اند تا بیانکونری بیش از پیش اسباب عذاب‌شان شود.
کد خبر: ۴۵۳۱۲۱

«پیرلو»ی 33 ساله با توجه به اتمام قراردادش با روسونری و تلقی شدن به عنوان بازیکن آزاد، بهترین صید ممکن برای یووه بود و این تیم تورینی مجبور نبود حتی یک لیر بابت جذب او به آث. میلان بدهد و فقط باید با خود پیرلو توافق می‌کرد که چنین نیز کرد.

جان لوییجی بوفون دروازه‌بان مشهور و 34 ساله یوونتوس که در تیم ملی ایتالیا هم با پیرلو همبازی بوده، درباره هافبک خلاقی که 73 بازی ملی و 9 گل زده در این میادین در کارنامه خود دارد، جالب‌ترین ایده را مطرح و بالاترین ارزش‌گذاری را روی پیرلو صورت داه است. بوفون به واقع او را بزرگ‌ترین خرید تاریخ حیات یوونتوس نامیده است.

پیرلو با میلان، فاتح دو عنوان اولی «سریA» و دو دوره جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا و یک دوره جام باشگاه‌های جهان شد و از 2002 به بعد بازیساز اصلی میلان از مرکز خط میانی به لطف قوه مدیریت و پاس‌های دقیق‌اش بود، اما همان طور که مصاحبه پیش رو نشان می‌دهد، پیرلو در جستجوی چالشی تازه و رهایی از تکرار مکررات در سن سیرو، به تورین پر کشید تا پیراهن گورخرها را به تن کند و اگر در پایان فصل باعث غلبه یوونتوسی‌ها بر یاران زلاتان ابراهیموویچ در کالچو شود، میلانی‌ها هرگز فاجعه فروش پیرلو به رقیب مستقیم خود را از خاطر نخواهند برد و هواداران میلان، سران این باشگاه را از این بابت هیچگاه نخواهند بخشید.

کاملا آشکار است که در یوونتوس راحتید و مشکلات فنی چندانی نداشته‌اید.

همین طور است. بخش عمده‌ای از آن شاید به این خاطر باشد که یووه ریشه‌ای قدیمی و سابقه‌ای طولانی دارد و در ساختار این تیم هر چیزی برای این که کارها و ماموریت‌های خود را شروع کنید، مهیاست. این از خوش‌اقبالی من است که به چنین تیمی پیوسته‌ام، همان طور که از خوش‌شانسی من بود که سال‌ها در آ.ث.میلان که شرایطی مشابه دارد، توپ زدم.

شما در میلان بسیار راحت و مقتدر بودید. واقعا چه‌چیزی باعث جدایی شما از این تیم و پیوستن‌تان به یوونتوس شد؟

قرارداد من با میلان در شرف اتمام بود و باید موقعیت‌ها و چالش‌های تازه‌ای را جستجو می‌کردم. باید به باشگاهی دیگر می‌آمدم و جام‌های تازه‌ای را هدف می‌گرفتم و این کاری بود که با الحاق به یووه انجام دادم، وقتی 10 ـ 9 سال در یک تیم هستید، همه چیز برایتان تکراری می‌شود و انگیزه‌های خود را از دست می‌دهید. در این مواقع باید سمت و سوی کارتان را تغییر دهید و به جایی تازه بروید. تصمیم به جدایی از میلان توسط خود من و بر اساس فاکتورهایی اتخاذ شد که گفتم. باید چیزهای تازه‌ای را تجربه می‌کردم. این چنین بود که به یووه آمدم.

خوشبختانه اقدام کاملا صحیحی بود زیرا وقتی به این تیم آمدم دیدم که مثل من چقدر در پی پیروزی و تجدید افتخارات گذشته خود هستند. هماهنگی‌ها و برنامه‌های درست در این باشگاه، کاملا محسوس است و من از همان بدو ورودم به تورین متوجه شدم که عناصر و لازمه‌های پیروزی در اینجا فراهم است.

شاید هیچ باشگاهی به اندازه یووه نمی‌توانست آن چیزی را که من می‌خواستم نصیبم کند و من با آن تا این حد هماهنگ باشم. آنها می‌خواهند مجددا قهرمان سری A و یک غول در اروپا باشند و من نیز همین طور.

ارتباط کاری‌تان با آنتونیو کونته سرمربی این فصل یوونتوس چگونه بوده است. او هم مثل شما در زمان بازیگری‌اش یک مهره اساسی در ترکیب تیمش (یووه) بود.

با او رابطه‌ای عالی دارم. روش کاری او مرا تا حدی به یاد کارلو آنچلوتی می‌اندازد که سال‌ها در میلان مربی من بود. از پاره‌ای جهات نیز کونته شبیه به مارچلو لیپی است زیرا بر این تاکید دارد که اولین اصل در فوتبال منفعت جمع است و نه فرد و باید متمرکز بر کارتان و مستحکم و هماهنگ بمانید. از نظر کونته اصرار و زیاده‌روی در کارهای انفرادی و طلبیدن هر چیز از افکار فردی و غرایز انفرادی بازیکنان، آخر و عاقبت ندارد، حتی اگر در کوتاه مدت موفق باشد.

در این سال‌های طولانی، ‌شما در زمین تغییر جای محسوسی داشته‌اید. در حالی که در شروع کارتان یک هافبک تهاجمی به سبک و سیاق میشل پلاتینی (در همین تیم یوونتوس) بودید، بعدا بتدریج به سمت عقب کشیده شدید و یک هافبک وسط بازیساز شدید و آن قدرها هم در پشت 18 قدم حریفان ظاهر نمی‌شوید. این فرآیند چطور حاصل آمده است؟

فکر می‌کنم این ایده از سر کارلو آنچلوتی بیرون زد و او بود که تغییر وظایف و نوع بازی مرا شکل داد. او اعتقاد داشت بهتر است قدری عقب‌تر بنشینم و از نقطه‌ای دورتر از دروازه رقبا با پاس‌هایم تیم را به سمت جلو به حرکت درآورم. خودم نیز از این پیشنهاد راضی بودم زیرا نوعی اقتدار را به بازی من می‌بخشید و اجازه می‌داد مدیریتی را بر تیم داشته باشم که با مشخصه‌های پست اولیه و مسوولیت‌های قبلی‌ام قابل ‌اکتساب و اجرا نبود. برداشتی که از یک هافبک با پیراهن شماره 10 وجود دارد، جلو رفتن دائمی او و فرو رفتن در قالب مارادونا، پلاتینی و چارلتون است، حال آن که من توانستم برداشت تازه‌ای از آن را به وجود بیاورم و آن را با تفکر بیشتری همراه کنم.

با این حال در این پست کمتر از یک هافبک تهاجمی سنتی شماره 10 در مسیر گلزنی قرار دارید و بیشتر مدیریت می‌کنید. بیشتر گل‌های شما نیز در این پست با ضربات آزاد یا شوت‌های ناگهانی از راه دور حاصل آمده است.

شاید این طور باشد، اما همیشه احساس کرده‌ام که در این پست راحت‌تر از یک هافبک چسبیده به دو مهاجم تیم هستم. در پست فعلی من می‌توانید ستاره حقیقی تیم‌تان باشید، بدون این‌که زیاد به چشم بخورید و دور از توجه افراطی سایرین بازی کنید.

چرا به‌کارگیری بازیکنان در پست‌ها و چارچوب‌های بازیکنانی مثل مارادونا، پلاتینی و زیدان پیوسته و دائما کمتر از گذشته می‌شود و اینها نایاب‌تر شده‌اند.

اصولا بازیگرانی در این سطح زیاد ظهور نمی‌کنند و از طرف دیگر مربیان مدرن هم چندان به دنبال یافتن این‌گونه بازیکنان یا ایجاد و تعریف چنین پست‌هایی در تیم‌هایشان نیستند. در فوتبال فعلی همه چیز سریع و قدرتی و مبتنی بر تلاش گروهی شده و مربیان به جای شماره 10‌های سنتی به دنبال کسانی هستند که در فوتبال فیزیکی و سریع این روزهای دنیا، مهره‌ای فعال و مبتنی بر دوندگی تیم‌شان باشند و هیچ چیز را به غرایز و تصمیم‌گیری شخصی افراد واگذار نکنند.

با این اوصاف دائما تعداد بازیکنان کارگر بیشتر و شمار بازیگران فنی برجسته کمتر می‌شود. همین حالا نیز مثل مسی و کریس رونالدو، شما کس دیگری را در جهان فوتبال نمی‌یابید و انگار به پایان عصر بازیسازان استثنایی نزدیک شده‌ایم.

یوهان کرویف هلندی در تعریف از شما گفته شما مردی هستید که انگار توپ به پایتان چسبیده است و با آن قادرید هر کاری را انجام بدهید.

از لطف او ممنونم. معمولا این جور مهارت‌ها به طور ذاتی در برخی افراد وجود دارد، اما تمرین و کار بیشتر روی آن باعث می‌شود شکوفایی و جلوه بیشتری در بازی آنها به وجود بیاید و در مورد من نیز چنین بوده است.

من طرفدار بازیکنانی هستم که توانایی فنی و غریزی بالایی دارند و از کاراکتر ورزشی محکمی بهره می‌برند؛ تعداد بازیکنانی که واقعا بتوانند آهنگ بازی تیم خود را براساس تفکر شخصی‌شان تعیین کنند، همان طور که پیشتر هم گفتم واقعا کم شده و این برای فوتبال که باید به زیبایی‌ها تکیه کند، واقعه بسیار تلخی است.

مهارت چشمگیرتان در زدن ضربات آزاد چگونه پدید آمده است؟

من در پایان هر جلسه تمرین گروهی، حداقل نیم‌ساعت اضافی در زمین می‌مانم و تمرین انفرادی روی زدن ضربات آزاد می‌کنم. این کار براساس میل و نظر خودم بوده و هیچ مربی‌ای آن را به من تحمیل نکرده است. فکر می‌کنم این امر و کسب تخصص در آن یک الزام و اجبار در دنیای کنونی فوتبال باشد؛ زیرا مسابقات سنگین‌تر و فشرده‌تر و تفاوت تیم‌ها با یکدیگر اندک شده و عبور از سد رقبا در چنین فضایی با استفاده از ضربات آزاد، از معدود راه‌های باقیمانده برای تیم‌هاست.

با کدام مربی بهترین و موثرترین روابط کاری را داشته‌اید؟

به همه مربیانی که با‌ آنها کار کرده‌ام، احترام می‌گذارم؛ اما به کارلو آنچلوتی ارادت بیشتری داشته و با او راحت‌تر بوده‌ام. فکر می‌کنم این بدان سبب باشد که ما در بسیاری از زمینه‌ها هم‌عقیده‌ایم و به فوتبال یک جور نگاه می‌کنیم.

آیا در رقابت نزدیک و حادی که با آث.میلان دارید، شانس زیادی برای قهرمانی تیم‌تان در سری A قائلید؟

برای جواب دادن به این سوال بسیار زود است. هنوز نیمی از فصل باقی‌مانده است. یادتان نرود که یووه در هر دو فصل گذشته لیگ ایتالیا فقط به رتبه هفتم رسیده و این نشان می‌دهد که جایگاه فعلی ما در جدول چقدر بالاتر آمده و پیشرفت‌مان تا چه میزان زیاد بوده است، همین نیز به گونه‌ای یک قهرمانی است.

فیفا / مترجم: وصال روحانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها