دست‌اندرکاران زنجیره تامین سوخت در صنعت هوانوردی گرد هم می‌آیند

رویکرد تازه‌ «یاتا» به سوخت‌های زیستی

به تازگی اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) از دست‌اندرکاران زنجیره تامین سوخت در صنعت هوانوردی دعوت به عمل آورده است تا برای ارائه نوآوری در سه زمینه مهم ایمنی، محیط زیست و مسائل تجاری گرد هم آیند.
کد خبر: ۴۵۱۲۰۱

تونی تایلر (Tony Tyler)، یکی از مدیران یاتا در گردهمایی انجمن سوخت یاتا در پاریس می‌گوید: «حمل و نقل هوایی به سوختی نیاز دارد که ایمن باشد، به محیط زیست صدمه نزند، منبع تامین مطمئنی داشته باشد و در نهایت از نظر هزینه به صرفه باشد. ایجاد یک سری استاندارد جهانی برای تامین سوخت، ذخیره‌سازی و آماده‌سازی آن را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از نوآوری‌هایی که علاقه‌مندان می‌توانند ارائه دهند، نام برد.» حفظ ایمنی در صنعت هوانوردی اولویت اول است. حوادث اخیری که در اثر آلودگی سوخت رخ داده، ثابت می‌کند نیاز مبرمی به سیستم‌ها و فرآیندهایی وجود دارد که تامین سوخت را ایمن نگاه ‌دارند. تایلر در ادامه افزود: «ما در یاتا با همکاری سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو)، و اتحادیه حمل و نقل هوایی (آتا)، اولین مجموعه استانداردهای جهانی برای تامین، ذخیره‌سازی و آماده‌سازی سوخت را تهیه کرده‌ایم. این مجموعه نشان می‌دهد چگونه می‌توان با استفاده از استانداردها، شیوه‌ها و فرآیندها، سوخت را به گونه‌ای مدیریت کرد که در طول زنجیره تامین سوخت (از پالایشگاه تولید تا مصرف در هواپیما) از افت کیفیت آن جلوگیری شود. در زمینه محیط زیست و مسائل تجاری نیز مباحث مشابهی وجود دارد».

تایلر درباره مبحث محیط زیست می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت هوانوردی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. از نظر آماری شرکت‌های هواپیمایی 2 درصد از کل گاز دی‌اکسیدکربن جهان را منتشر می‌کنند. از این رو صنعت هوانوردی باید در قبال این موضوع متعهد باشد. ما تعهد داریم تا 8 سال آینده، سالانه 5‌/‌1 درصد کارآیی سوخت را بهبود ببخشیم تا میزان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن تا 40 سال آینده نسبت به 6 سال قبل که طرح از آن موقع شروع شده، به نصف کاهش یابد».

تایلر با اشاره به اهمیت وارد کردن سوخت‌های پایدار به صنعت می‌افزاید: «سوخت‌های زیستی پایدار، ایمن و پذیرفته شده هستند و هواپیمایی‌ها از آنها برای پروازهای تجاری استفاده می‌کنند. این سوخت‌ها با داشتن نیروی بالقوه برای کاهش 80 درصدی اثرات کربن، می‌توانند شیوه بازی را در دنیا تغییر دهند. با این حال آنها هنوز گران هستند و منابع تامین‌شان محدود است. به عبارت دیگر، برای تجاری‌سازی این سوخت‌ها هنوز به کار کارشناسی بیشتری نیازمندیم. ما نیاز داریم تا همگی با هم همکاری داشته باشیم و به یک نقطه تفاهم برسیم. این یک فرصت هم برای تامین‌کنندگان سنتی سوخت و هم برای تازه‌واردان برای شراکت در این پیشرفت بزرگ است. همچنین این کار روشی برای متقاعد کردن دولت‌ها برای اتخاذ سیاست‌های درست در زمینه توسعه صنعت سوخت زیستی پایدار هوایی است».

6 گام مهم برای تجاری‌سازی موفق سوخت‌های زیستی پایدار عبارتند از:

ـ قرار دادن تحقیقات در مسیر یافتن منابع جدیدی از مواد خام و فرآیندهای پالایش بهتر.

ـ خطرزدایی از سرمایه‌گذاری در زمینه سوخت‌های پاک هوایی.

ـ ایجاد انگیزه برای خطوط هواپیمایی در استفاده از سوخت‌های پاک در مراحل اولیه.

ـ تشویق سرمایه‌گذاران در به کار بردن نیروها برای تقویت ضوابط بین‌المللی پایداری سوخت‌ها.

ـ بیشترین استفاده از فرصت‌های موجود در هر منطقه در زمینه سوخت پاک.

ـ تشویق به ایجاد ائتلافات متشکل از تمام بخش‌های زنجیره تأمین.

چنین سیاست‌هایی به افزایش حجم تولید و کاهش هزینه‌ها منجر خواهد شد که این کاملا در جهت آرمان‌های یاتاست.

تایلر معتقد است صنعت هوانوردی به منزله کاتالیزور برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال است. در سطوح بین‌المللی، 3/5 تریلیون دلار در فعالیت‌های اقتصادی مربوط به صنعت هوانوردی سرمایه‌گذاری شده و این صنعت 33 میلیون شغل ایجاد کرده است. بخصوص این که در فضای غیرمطمئن اقتصادی امروز، دولت‌ها باید با سیاست‌های رقابتی، مزایای استراتژیک ناشی از صنعت هوانوردی را در زمینه رشد اقتصادی و ایجاد شغل به کار گیرند. تایلر با یادآوری لزوم وفاداری دولت‌ها به تعهدات کنوانسیون شیکاگو برای نپرداختن مالیات سوخت جت بین‌المللی، آنها را به بازبینی قیمت‌گذاری سوخت برای پشتیبانی از فضای رقابتی صنعت هوانوردی به عنوان مولفه‌ای استراتژیک از اقتصاد ملی فرامی‌خواند.

منبع: yata

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها