مخالفت مجلس با افزایش شمار نمایندگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دوفوریت طرحی که اجازه می‌داد 20 نماینده به تعداد منتخبین در دوره نهم افزوده شود و مجلس آینده با 310 نماینده تشکیل شود، مخالفت کردند. به گزارش «جام‌جم» در حالی که دولت لایحه‌ای را براساس اصل 64 قانون اساسی به مجلس ارائه کرده و کمیسیون امور داخلی و شوراها مامور بررسی آن است، روز گذشته حدود 30 نفر از نمایندگان به دلیل نزدیک شدن به انتخابات دوره نهم طرحی دوفوریتی را به مجلس ارائه کردند که در آن افزوده شدن 20 نماینده به تعداد 290 نماینده فعلی در دوره نهم مجلس شورای اسلامی درخواست شده بود.
کد خبر: ۴۴۶۹۴۸

طراحان طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان دلیل ارائه آن را به صورت دوفوریتی، نزدیکی انتخابات و ثبت‌نام کاندیداها در هفته آینده عنوان کردند و افزایش تعداد نمایندگان مجلس را حق قانونی مردم برای دسترسی به مسوولان دانستند. این طرح در حالی دیروز در صحن علنی مطرح شد که مردادماه سال جاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت بررسی لایحه‌ای در این خصوص در صحن علنی مخالفت کرده بودند.

طراحان طرح دوفوریتی با اشاره به اصل 64 قانون اساسی تاکید داشتند که در راستای افزایش جمعیت و مهاجرت‌ها، هر 10 سال یک بار باید تعداد نمایندگان مجلس 20 نفر افزایش یابد.

اما مخالفان عقیده داشتند که لایحه دولت با همین موضوع در کمیسیون مجلس در حال بررسی است و به نظر می‌رسد که فوریتی در این زمینه وجود ندارد.

عزیز اکبریان، نماینده کرج به عنوان یکی از طراحان اصلی طرح اصلاح جدول حوزه‌‌های انتخابیه با اشاره به این که با گذشت 12 سال هنوز به تعداد نمایندگان اضافه نشده است، گفت: ما به زمان ثبت‌نام نزدیک می‌شویم و یک هفته فرصت داریم که تعداد برخی از حوزه‌های انتخابیه را با توجه به ازدیاد جمعیت، افزایش دهیم. وی ارائه این دوفوریتی را در راستای احقاق حقوق مردم عنوان کرد. در ادامه مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان و بهمن محمدیاری، نماینده تالش نیز در موافقت با این دوفوریت تاکید کردند که نمایندگان باید شرعا و عرفا حقوق مردم را رعایت و از آن دفاع کنند.

در ادامه علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری و نورالله حیدری‌دستنایی، نماینده اردل و فارسان در مخالفت با این دوفوریت اعلام کردند طرح نمایندگان کارشناسی‌ شده نیست و با آنچه که دولت ارائه کرده کاملا مغایرت دارد.

این نمایندگان یادآور شدند که این طرح در دقیقه 90 تهیه شده و نمی‌تواند به طور مشخص نیاز حوزه‌های انتخابیه را برآورده کند.

پس از این سخنان مجلس وارد رای‌گیری شد و با 77 رای موافق، 94 رای مخالف و 22 رای ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر، به دو فوریت و یک فوریت این طرح رای موافق نداد.

محمدحسین فرهنگی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» دلیل رای نیاوردن این طرح مهم در مجلس را تفاوت‌های طرح نمایندگان با لایحه دولت اعلام کرد و گفت:‌ البته از قبل هم معلوم بود که این طرح به انتخابات مجلس نهم نمی‌رسد.

محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها نیز یادآور شد لایحه دولت برای افزایش تعداد نمایندگان به 310 نفر در کمیسیون در حال بررسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها