تجاوز هواپیمای جاسوسی آمریکا به حریم هوایی کشورمان نشان داد که آمریکا با پایبند نبودن به قوانین بین‌الملل یکی از اصلی‌ترین کشورهای ناقض قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود. بر این ‌مبنا، انتشار خبر ساقط شدن پهپاد جاسوسی RQ170 آمریکایی در حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران توسط نیروهای توانمندی نظامی کشورمان، این ضرورت را پدید آورده است که دستگاه سیاست خارجی کشور، شکایت خود را از آمریکا در مجامع بین‌المللی به صورت جدی‌تر پیگیری کند.
کد خبر: ۴۴۵۵۹۷

کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این عقیده است که 3 قوه مهم کشور باید با همکاری با یکدیگر به صورت حلقه‌های مکمل از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک در این زمینه بهره بگیرند. وی در گفت‌وگویی کوتاه با «جام‌جم» درخصوص گزینه‌های پیش‌روی جمهوری اسلامی ایران و برخی تحلیل‌های صورت گرفته در زمینه ساقط شدن این هواپیما به سوالاتمان پاسخ داد که می‌خوانید.

تجاوز آمریکا به حریم هوایی ایران توسط هواپیمای جاسوسی تا چه میزان دست ایران را برای شکایت در مجامع بین‌المللی و حقوقی بازمی‌گذارد؟

نشاندن این هواپیمای جاسوسی در خاک ایران، نشانگر توانمندی جمهوری اسلامی ایران است که واکنش وسیعی را در سطح جهان به همراه داشت. طبعا جمهوری اسلامی ایران باید بسته‌ای از اقدامات را در اعتراض به رفتار آمریکا تهیه کرده و به آن عمل کند. نفس ورود یک هواپیما بدون مجوز به حریم هوایی کشور در حقوق بین‌الملل، نقض حاکمیت یک کشور محسوب می‌شود و اگر این هواپیما جاسوسی باشد، بحث جدی‌تر است، چون هواپیمای جاسوسی در جهت مخالف با منافع ملی یک کشور می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. ما فکر می‌کنیم در این خصوص باید اقدامات گسترده‌ای از ناحیه جمهوری اسلامی ایران انجام شود که این اقدامات می‌تواند از ناحیه مجلس، دولت و قوه قضاییه باشد و به صورت یک بسته و حلقه‌های مکمل درآید. اولین اقدام را در این زمینه وزارت خارجه انجام داد و آن اعتراض و شکایت از آمریکا در سازمان ملل متحد بود؛ اما اقدام جمهوری اسلامی ایران باید بر این محور قرار گیرد که طرح مساله را در مجامع بین‌المللی و گفت‌وگوهای دیپلماتیک در کشورهای مختلف مطرح کرده و در این مورد ظرفیت‌سازی کند. براین مبنا باید از ظرفیت سازمان‌های دیگر چون کنفرانس اسلامی و عدم تعهد هم استفاده شود. مجلس نیز می‌تواند در این زمینه در قالب بین‌المجالس آسیایی و بین‌المجالس جهانی، اقداماتی را داشته باشد. وزارت خارجه نیز با کمک قوه قضاییه باید مباحث حقوقی را در مجامع بین‌المللی پیگیری کند.

برخی بر این نظر هستند که پهپاد ساقط شده توسط جمهوری اسلامی ایران حتی پس از سقوط نیز یک جاسوس نفوذی و در حال دریافت اطلاعات است، آیا این حدس و گمان می‌تواند درست باشد؟

اصلا چنین چیزی درست نیست، طرح این مسائل ایجاد یک فضای روانی است که قصد دارد موفقیت جمهوری اسلامی ایران را زیر سوال ببرد، چون برخی تلاش دارند القا کنند که این هواپیما به اراده کشور آمریکا در خاک ایران قراردارد؛ اما باید گفت این یک فرضیه باطل است.

سکوت مقامات آمریکا در قبال ساقط شدن این هواپیما در خاک ایران چه معنایی دارد؟

از 2 منظر می‌توان سکوت آمریکایی‌ها را تحلیل کرد؛ یکی این‌که آنها از این اتفاق و سقوط هواپیمای فوق‌مدرنشان بسیار تعجب کرده‌اند. دوم این‌که آنها تصور می‌کنند هرگونه اظهارنظری می‌تواند این مساله را مهم‌تر جلوه دهد. لذا تلاش می‌کنند برای این‌که این اتفاق مهم جلوه نکند، به نوعی سکوت کنند.

آیا حضور این پهپاد در ایران می‌تواند موجب رمزگشایی از اسرار آمریکا باشد؟

بله. این طبیعی است. چون ما می‌توانیم روی این هواپیما مهندسی معکوس انجام دهیم. به هر حال ما بسیاری از تکنولوژی‌های مهمی را که در دنیا به دست آورده‌ایم، با مهندسی معکوس است و با باز کردن قطعات می‌توان فناوری داخل آن را شناسایی و آن را رمزگشایی کرد. در این مورد مهندسی معکوس تهدیدات را به یک فرصت تبدیل می‌کند. البته خیلی از کشورهای رقیب آمریکا مثل روسیه و چین هم بدشان نمی‌آید که بسرعت این تکنولوژی را به دست آورند و این فرصت خوبی را برای جمهوری اسلامی ایران به وجود می‌آورد. ما حتی در شرایطی دیدیم که اسرائیلی‌ها در اعتراض به آمریکایی‌ها نسبت به بمباران نکردن مواضعی که این هواپیما در آن قرار گرفته، اعتراض و انتقاد کردند که همین امر میزان نگرانی اسرائیل را از دستیابی ایران به این فناوری نشان می‌دهد.

برخی تحلیلگران می‌گویند این هواپیما در شرایط خاص قابلیت منفجر کردن خودش را دارد، اما شاید برای رسیدن به اهدافش این کار را نکرده است. نظر شما در این زمینه چیست؟

البته سوال ما هم این است که اگر قابلیت داشته چرا این کار را نکرده است؟ این تحلیل‌ها هم نشان می‌دهد که آمریکا تلاش دارد اهمیت کار جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد. بنابراین باید گفت اگر چنین قابلیتی وجود داشته؛ اما توسط جمهوری اسلامی ایران در یک جنگ الکترونیکی مهار شده و چنین اتفاقی رخ نداده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها