روند نزولی تعیین حریم آثار ثبتی در کرمانشاه

در میان قریب به 2000 اثر ثبتی استان کرمانشاه تنها 80 اثر تعیین حریم شده‌اند که همگی این حریم‌ها نیز مربوط به اوایل دهه 80 و پیش از آن است. طی 6 ـ 5 سال گذشته حتی یک اثر تاریخی ثبت‌شده نیز در استان کرمانشاه تعیین حریم نشده است.
کد خبر: ۴۰۷۶۶۰

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، دکتر نهاوندی، کارشناس ارشد میراث‌ فرهنگی در استان کرمانشاه عقب‌ماندگی استان در تعیین حریم آثار ثبتی را منوط به 2 دلیل؛ اول سرعت بالای ثبت آثار تاریخی و دوم؛ کم‌کاری مدیران استانی دانست.

وی افزود: «خواست مسوولان این استان این نبوده است که آثار تعیین حریم شوند؛ چرا که کارشناسان سازمان میراث‌ فرهنگی در استان برای آثار ثبتی؛ تعیین حریم نمی‌کنند تا با سرعت ثبت در تعیین حریم با مشکل مواجه شوند، بلکه با رقم ناچیزی که به کارشناسان بیرون سازمان داده می‌شود، برای آثار تعیین حریم می‌شود. لذا با این روش سازمان می‌توانست از میان قریب 1500 اثر ثبت شده حداقل 600 اثر را تعیین حریم کند، اما کوتاهی مدیران استانی دلیل عدم تعیین حریم برای آثار ثبت‌شده استان است.»

به گفته نهاوندی، «تقریبا حریم تمام آثار استان به نوعی مخدوش شده است. به عنوان مثال در شهر کرمانشاه چنانچه از میدان آزادی تا چهارراه مدرس را بررسی کنید خواهید دید، آثار زیادی به لحاظ حریم بشدت مخدوش شده و حتی از بین رفته است. در این خیابان حداقل 7 مجتمع تجاری با طبقات غیرمجاز ساخته شده است. اما شاخص‌ترین چیزی که طی سال‌های گذشته در این مسیر از بین رفته، خود خیابان مدرس است. حتی حریم بازار بزرگ کرمانشاه نیز به طور کلی به محاق رفته است.»

این کارشناس میراث فرهنگی در کرمانشاه با اشاره به ارزش تعیین حریم یادآور شد: «تعیین حریم سبب می‌شود یک بنا از تمام مشکلات احتمالی ازجمله ساخت و سازهای بی‌رویه، مخدوش شدن دید منظری، حرکاتی مثل عبور مترو و قطار از کنار اثر دکل‌های برق و مخابرات مصون بماند.»

 به گفته نهاوندی یک بنا به تنهایی دارای ارزش نیست، بلکه در جایگاه و فضایی که واقع شده با دانه‌های کناری‌اش که در مجموع بافت نام دارد، دارای ارزش می‌شود چراکه حفظ تک اثرها در میان سازه‌های جدید شیوه موزه‌ای است و از یک سو شناسنامه بنا را از بین می‌برد و ازسوی دیگر هرگز دلیل ساخت آن، روشن نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها