گفت‌وگو با دکتر حسین خلیلی ، دبیر علمی اولین همایش داروسازی بالینی ایران

نگاهی علمی به تجویز و مصرف داروها

دومین همایش داروسازی بالینی ایران با عنوان تازه‌های دارودرمانی هفته آینده با حضور بیش از 2000 نفر از داروسازان و پزشکان سراسر کشور در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۰۱۳۰۴

دکتر حسین خلیلی، دبیر علمی‌این همایش، تازه‌های دارودرمانی با نگاه ویژه به تجویز و مصرف منطقی دارو و ارتقای کیفیت خدمات دارویی را از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در 3 روز برگزاری همایش می‌داند و از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها به‌عنوان یکی ازمصادیق مصرف غیرمنطقی داروها یاد می‌کند که همین مساله باعث بروز انواع مقاومت‌های میکروبی می‌شود.

دکتر خلیلی که عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی‌ دومین همایش داروسازی بالینی ایران است ضمن بیان دلایل برگزاری این همایش به سوالات ما درباره موضوعات دیگری همچون اصول داروسازی بالینی و وضعیت دارو درمانی کشور پاسخ داد.

داروسازی بالینی دقیقا به چه تخصصی مربوط می‌شود و حضور متخصصان آن از چه زمانی مطرح شده است؟ به طور کلی این رشته چه تفاوت‌هایی با دیگر شاخه‌های علم داروسازی دارد؟

داروسازی بالینی یکی از شاخه‌های تخصصی رشته داروسازی است که فارغ‌التحصیلان به عنوان یک متخصص بالینی در تیم درمانی بیماران شرکت فعال داشته و وظیفه انتخاب رژیم درمانی مناسب برای بیمار با توجه به مشکلات زمینه‌ای و شرایط فیزیولوژیک فرد، پایش دارودرمانی، پیشگیری و مدیریت عوارض و خطاهای دارویی، انجام خدمات فارماکوکینتیک بالینی و حمایت متابولیک را به عهده دارد. از آنجا که داروسازی بالفطره یک رشته بالینی و در ارتباط نزدیک با بیمار و تیم درمانی است در واقع رشته داروسازی بالینی با تولد رشته داروسازی در دنیا شکل گرفت، ولی رشته داروسازی بالینی به شکل موجود در دنیا قدمت حدود 50 ساله دارد و در ایران از سال 74 رسما پایه‌گذاری شد و در بین رشته‌های داروسازی تنها رشته تخصصی این حوزه است. ‌

حدود 50 سال پیش تنها داشتن آشنایی با اصول اولیه داروسازی و مواد دارویی یا شیمیایی می‌توانست برآورده‌کننده نیازهای جامعه دارویی و پزشکی باشد، این در حالی است که امروزه این سطح از آگاهی و دانش نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های حوزه دارو و درمان باشد. همگام با تخصصی‌تر شدن شاخه‌های علوم پزشکی و دارویی و تغییرات محتوایی ایجاد شده در تعریف وظایف داروسازان و انتظارات نظام‌های سلامت، آشنایی هر چه بیشتر داروسازان با علوم بالینی و مدیریت بیماری‌های رایج در جامعه امری ضروری است. در این راستا، داروسازی بالینی در واقع حلقه اتصال علوم پایه داروسازی با علوم بالینی پزشکی می‌باشد.

مطمئنا درمان بیماری‌ها اغلب روندی پر چالش دارد که رسیدن آن به سرانجام مطلوب، مهم‌ترین هدف همه اعضای گروه درمانی است، اما در این گروه داروساز دقیقا چه نقشی را ایفا می‌کند و آیا در داروسازی بالینی این نقش پررنگ‌تر می‌شود؟

با فوق‌تخصصی‌شدن رشته‌های پزشکی و تمرکز همکاران پزشک در حوزه تخصصی خود، پیشرفت و گسترش وسیع علم پزشکی، تنوع داروهای موجود در بازار دارویی دنیا، نیاز به حضور داروساز بالینی در تیم درمانی بیمار ضروری‌تر می‌شود. توجه به سابقه مصرف دارویی بیمار، آلرژی‌های دارویی و غذایی، بیماری‌های زمینه‌ای، بیماری‌های همراه، عملکرد کلیوی و کبدی، شرایط فیزیولوژیک بیمار همانند بارداری و شیردهی، انتخاب رژیم درمانی با توجه به اثربخشی، شرایط بیمار و هزینه، پایش حین درمان بیمار از نظر اثربخشی و بروز عوارض و آموزش بیمار در ارتباط با مصرف داروها از وظایف عمده داروساز در تیم درمانی است.

یکی از چالش‌های پیش رو در مسیر درمان، انتخاب مناسب‌ترین و مؤثرترین روش دارودرمانی است که در عین حال در مورد هر بیمار اختصاصی نیز می‌باشد، اما در احتمال خطا در تجویز درست داروها چه سهمی ‌مربوط به داروساز و به طور کلی داروسازها می‌شود؟

بر طبق مطالعات انجام‌شده و مستند بیشتر خطاهای دارویی در بیماران بستری مربوط به پرسنل خدمات پرستاری و پزشکان است و داروساز و بیمار در رتبه‌های بعدی وجود دارند. البته در ارتباط با خطاهای دارویی دربیماران سرپایی آمار مستندی وجود ندارد.

اما سوالی که در این ارتباط مطرح می‌شود به بحث جدیدی که از طرف وزارت بهداشت مطرح شده فارسی‌کردن نسخه‌های پزشکی است، به اعتقاد شما آیا اجرای چنین دستوری به افزایش احتمال خطای داروخانه‌ها در تشخیص داروی مناسب تجویز شده نمی‌انجامد؟

مشکل نسخه‌نویسی پزشکان در کشور ما لاتین یا فارسی‌نوشتن نسخه نیست، بلکه بی‌دقتی در نسخه‌نویسی، عدم رعایت اصول و ارکان استاندارد نسخه‌نویسی و خوانا نبودن نسخه‌هاست که با تبدیل زبان نسخه‌نویسی از انگلیسی به فارسی قطعا تغییر نخواهد کرد. آموزش نسخه‌نویسی پزشکان باید در طول تحصیل جدی گرفته شده و تغییر رفتار نسخه‌نویسی پزشکان فارغ‌التحصیل باید از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی اصلاح‌شود.

یکی از دغدغه‌های سیستم‌های بهداشتی دنیا، بحث مقاومت‌های میکروبی است، از این رو سازمان جهانی بهداشت شعار هفته سلامت امسال را «مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک و پیشگیری از بروز مقاومت‌های میکروبی» نامید. برای مقابله با این موضوع چه راهکارهایی وجود‌ دارد؟

خلیلی: مشکل نسخه‌نویسی پزشکان در کشور ما لاتین یا فارسی‌نوشتن نسخه نیست، بلکه بی‌دقتی در نسخه‌نویسی‌ عدم رعایت اصول و ارکان استاندارد نسخه‌نویسی و خوانا نبودن نسخه‌هاست که با تبدیل زبان نسخه‌نویسی از انگلیسی به فارسی قطعا تغییر نخواهد کرد‌

همان‌طور که اشاره کردید راهکار اصلی، تجویز و مصرف منطقی آنتی‌بیوتیک‌هاست. معاینه کامل بیمار و شرح حال و توجه به سابقه بیماری، توجه به علائم بیمار در هنگام مراجعه، در صورت امکان نمونه‌گیری مناسب از بیمار و استفاده از امکانات آزمایشگاهی و پاراکلینیک، توجه به نتایج کشت و آنتی‌بیوگرام، تجویز آنتی‌بیوتیک در مواقع ضروری (اثبات یا احتمال بالای عفونت باکتریال)، توجه به طیف اثر آنتی‌بیوتیک، انتخاب بر اساس اثربخشی، عوارض، هزینه، در دسترس بودن و شرایط بیمار و کامل کردن دوره درمان آنتی‌بیوتیکی از راهکارهای منطقی‌نمودن تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها علاوه بر صرف هزینه‌های بالا و تحمیل عوارض، یکی از مهم‌ترین مشکلات یعنی مقاومت‌های میکروبی را ایجاد کرده است.در حال حاضر یکی از دلایل اصلی مرگ و میر بیماران در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، عفونت‌های مقاوم به درمان است.

در این میان کارشناسان معتقدند مصرف آنتی‌بیوتیک در عفونت‌های ویروسی نه‌تنها موثر نبوده، بلکه خطر بروز عوارض در عفونت‌های ویروسی را چند برابر می‌کند. اما می‌خواهم بدانم استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به تجویز اشتباه پزشکان برمی‌گردد یا خوددرمانی بیماران؟

متاسفانه در تجویز و مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها، هم پزشکان و هم خود بیمار مقصر هستند. در بحث خوددرمانی با آنتی‌بیوتیک‌ها متاسفانه داروسازان نیز دخیل هستند و با در اختیار قرار دادن آنتی‌بیوتیک بدون توجه به علائم و شرح حال بیمار و بدون نسخه پزشک به این امر کمک می‌کنند.

به گفته کارشناسان یکی از دلایلی که در ایران منجر به مقاومت‌های دارویی می‌شود، مصرف ناکامل آنتی‌بیوتیک‌هاست چراکه برای هر عفونتی دوره درمان آنتی‌بیوتیکی وجود دارد. اما آیا این مشکل تنها در کشور ما وجود دارد و در این صورت چه راهکارهایی برای آگاهی جامعه و کاهش این مشکلات پیشنهاد می‌کنید؟

بله، یکی از دلایلی که منجر به مقاومت‌های دارویی می‌شود، مصرف ناکامل آنتی‌بیوتیک‌هاست، برای هر عفونتی دوره درمان آنتی‌بیوتیکی وجود دارد به عنوان مثال فرد مبتلا به عفونت گوش میانی باید 10 تا 14 روز آنتی‌بیوتیک مصرف کند، اما معمولا بیماران پس از مصرف چند روز آنتی‌بیوتیک و درک احساس بهبودی مصرف آن را قطع می‌کنند که این امر باعث ایجاد مقاومت‌های میکروبی می‌شود.

ایران طبق آمار سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت دارای مصرف بالای آنتی‌بی وتیک است به طوری که «کپسول آموکسی‌سیلین» هم از نظر تعداد و هم به لحاظ قیمت در رتبه‌های اول فهرست دارویی کشور است از سوی دیگر تقریبا 30 تا 50 درصد نسخه پزشکان دارای آنتی‌بیوتیک هستند.

اما به طور کلی مصرف غیر منطقی آنتی‌بیوتیک و  عدم کامل کردن دوره درمان مشکل تمام دنیاست. چراکه بیمار با احساس بهبودی ضرورت کامل نمودن دوره درمان را درک نمی‌کند. آموزش عمومی ‌و افزایش سطح دانش و فرهنگ مصرف دارو از طریق رسانه‌ها و آموزش در مدارس نقش مهمی‌ دارد.

در نهایت آیا علم داروسازی در کشور ما توانسته است همراستا با کشورهای دیگر پیشرفت کند؟

به نظر من از لحاظ علم داروسازی فاصله زیادی با دنیا نداریم. مشکل جامعه علمی‌ و از آن جمله داروسازی عملی، کاربردی نمودن دانش فرا گرفته شده در جهت حل مشکلات بومی ‌کشور است.

در چنین شرایطی چشم‌انداز آینده داروسازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در صورت حمایت دولتمردان از ایده‌های تحقیقاتی و کمک به صنعتی‌شدن این ایده‌ها، حمایت از تولید، ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان، توجه به جایگاه داروساز در نظام سلامت و مراقبت از بیمار، خودباوری داروسازان و ایمان به رسالت واقعی خود در چرخه درمان و ایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات دارویی به بیمار توسط داروساز می‌توان به آینده داروسازی کشور امیدواربود.

در دومین همایش داروسازی بالینی قرار است چه درمان‌ها و داروهای جدیدی ارائه ‌شوند؟

تازه‌های دارو درمانی در بیماری‌های قلبی ـ عروقی، تنفسی، گوارشی، طب سالمندان و اطفال، احیای قلبی ـ عروقی، مکمل‌ها، باروری و ناباروری، اختلالات جنسی، اختلالات خواب، دیابت، چاقی، سوءمصرف داروها، دوپینگ، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروسازی بالینی و بیمارستانی از محورهای اصلی همایش است.

بهاره صفوی / گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها