کارشناسان محیط زیست اعلام کردند که وجود سوراخ لایه ازون در قطب جنوب خشکسالی‌های اخیر را در استرالیا سبب شده و به احتمال زیاد این حفره کوچک می‌تواند این کشور را به طور کامل نابود کند.
کد خبر: ۳۹۷۳۲۸

به گزارش ایسنا، «سارا کانگ» یکی از کارشناسان محیط زیست از دانشگاه کلمبیا در نیویورک در این‌باره خاطرنشان کرد: وجود سوراخ لایه ازون در جنوبگان باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و اثرات مخرب آن بر محیط زیست می‌شود. میانگین مربوط به تغییرات لایه ازون در سطح جهان 10 درصد است که متاسفانه در استرالیا این میزان به 35 درصد رسیده است. وجود حفره در لایه ازون باعث بروز تغییرات ناخوشایند و گسترده جوی و فعل و انفعالات در مناطق مستعد می‌شود.

دکتر «مایلز آلن» از دانشگاه آکسفورد انگلستان هم در‌این‌باره خاطرنشان کرد: لایه ازون طی چند دهه به دلیل وجود مواد شیمیایی مشتق از CFC‌ها مورد استفاده در یخچال‌ها، تهویه‌های هوا و قوطی‌های نوشابه وارد جو شده و در استراتوسفر که لایه بالایی اتمسفر است نفوذ کرده و باعث وجود این حفره شده است. سالیان متمادی هم که بشر به تولید گازهای گلخانه‌ای پرداخته و توجهی به این لایه نکرده باعث گسترش این سوراخ شده و هم‌اکنون همین لایه مفید باعث ایجاد دردسر در زمین شده است.

این کارشناس در ادامه افزود: روز جهانی هواشناسی که امسال برگزار شد، این موضوع را مشخص کرد که حفره لایه ازون در قطب جنوب بیش از پیش گسترش یافته است. با این حال، کارشناسان احتمال می‌دهند که این حفره بین سال‌های 2045 تا 2060 میلادی بازسازی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها