ادامه اعتراضات در جهان عرب

کشور بعدی کدام است؟

با توجه به بروز ناآرامی‌های گسترده در جهان عرب و همچنین نگرانی‌های فزاینده رهبران کشورهای عربی هم‌اکنون رهبران 22 کشور عضو اتحادیه عرب در حال بررسی و نظارت دقیق بر شرایط کشورهای عربی به ویژه مصر هستند. در این میان برخی کشورهای عرب بیشتر از دیگر کشورهای عربی آسیب‌پذیر نشان داده‌اند. هفته‌نامه اکونومیست در مطلبی در این باره نوشته است: در حال حاضر مهم‌ترین سوالی که در میان رهبران عرب و همچنین کارشناسان و تحلیلگران مطرح شده است این است که با توجه به آغاز ناآرامی‌های گسترده و جنبش‌های مردمی در جهان عرب‌، پس از مصر چه کشوری این ناآرامی‌ها را تجربه خواهد کرد. در حال حاضر به نظر می‌رسد که محتمل‌ترین کشور برای بروز ناآرامی کشور یمن است. علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور این کشور که از سال 1978 در این کشور حکومت می‌کند با فشارهای شدید حتی پیش از تظاهرات‌های گسترده در تونس روبه‌رو بود.
کد خبر: ۳۸۵۹۱۱

وی با چالش‌های مختلفی از جمله ناآرامی‌های قبیله‌ای در شمال‌، فعالیت‌های گسترده القاعده در شرق‌، فعالیت‌ جدایی‌طلبان در جنوب و همچنین نارضایتی مردم این کشور در مورد شرایط معیشتی مواجه است. وی اخیرا با تظاهرات‌ خیابانی مردمی که از سوی دانشجویان، اسلام‌گراها و یکسری مخالفان در اینترنت سازمان‌دهی شده بود، مواجه شد.

علی عبدالله صالح اخیرا پس از ناآرامی‌ها در مصر اعلام کرد که وی در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نخواهد شد. این انتخابات قرار است در سال 2013 در یمن برگزار شود. اما معترضان در سوم فوریه(روز خشم) اعلام کردند که وی باید هرچه سریع‌تر قدرت را کنار بگذارد. با این حال برخی کارشناسان اعلام کردند که جایگاه علی عبدالله صالح متزلزل نیست و وی وفادارانی در نیروهای مسلح دارد.

همچنین از جمله دیگر کشورهایی که احتمال می‌رود در آن ناآرامی‌های مردمی روی دهد کشور سودان است. سودان که اخیرا جنوب این کشور را از دست داد هم‌اکنون شرایط مساعدی ندارد، برخی عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور را عامل جدایی جنوب سودان از این کشور معرفی کرده و وی را عامل ناکامی در بهبود شرایط معیشتی مردم نامیده‌اند. در چند روز اخیر جوانان بیکار در سودان در خیابان‌های خارطوم علیه دولت تظاهرات کردند که در این تظاهرات 70 نفر دستگیر و یک نفر کشته شد. پلیس ضدشورش و نیروهای امنیتی نیز در دانشگاه‌های سودان برای جلوگیری از تظاهرات مستقر شدند. معترضان بر هزینه‌های زندگی متمرکز شده‌اند.

رهبران اردن، الجزایر و لیبی نیز کاندیداهای بعدی در مورد بروز اعتراض‌های مردمی هستند. کارشناسان همچنین از 2 کشور مراکش و عربستان نیز به عنوان کشورهایی یاد کرده‌اند که احتمال کمی وجود دارد که در این 2 کشور تظاهرات‌ ضد دولتی برگزار شود.

منبع:‌ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها