نیاز رسانه به طنز

ما در رسانه رادیو بشدت به گسترش فضای فکاهی و طنز نیاز داریم. می‌دانیم که یکی از ویژگی‌های مهم شوخی و مطایبه و طنز، تسکین تنش‌ها و آلام درونی و ایجاد و تقویت نشاط‌ و آرامش روحی است. ما به کمک مطایبه و طنز می‌توانیم لبخند را، که به راستی اکسیر بازسازی روحیه‌هاست، به مخاطبان خویش ارزانی داریم و از این راه به آنان در مقابله موثرتر با دشواری‌ها و تنگناهای زندگی روزمره‌ یاری رسانیم.
کد خبر: ۳۶۹۷۸۷

نیازی به تکرار ندارد که زندگی مدرن و روند رو به گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن، موجد تنش‌ها اختصاص به کشور ما ندارد و به‌گونه‌ای کم و بیش یکسان در همه جوامع پیشرفته و نیز در حال پیشرفت دیده می‌شود، ترافیک سنگین، آلودگی هوای شهرها، انواع آلودگی‌های صوتی، تخریب رویه محیط زیست، تغییر نامتناسب الگوهای زندگی (از مسکن گرفته تا ورزش، تغذیه و...) در قالب انواع خاطر پریشی‌ها و تنش‌ها خود را می‌نمایانند، این اضطراب‌ها و تنش‌ها در چرخه‌های بعدی خود موجد بیماری‌های مختلف جسمی و روحی‌اند. در این میان رسانه‌ها بخصوص رادیو قادر است با پخش برنامه‌های شاد و فرح‌زا به مخاطبان خود کمک کند، تا مقابله موثرتری با دشورای‌ها داشته باشد و روحیه فرسایش‌ یافته خویش را احیا و بازسازی کنند.

ما در فرهنگ و ادبیات خود از ادبیات شفاهی مردم کوچه و بازار و فولکور متنوع و ریشه‌دارمان گرفته تا ادبیات رسمی و مدرن، میراثی غنی در حوزه شوخی، مطایبه، طنز و فکاهه داریم و این امر بزرگ‌ترین فرصت را برای گسترش کمی و کیفی برنامه‌هایی از این دست در رادیو فراهم می‌آورد. کمتر جامعه‌ای چون جامعه ایران و کمتر زبانی چون زبان فارسی این همه شوخ‌طبعان و فکاهه‌پردازان ادیب و خوش ذوق را از سعدی و مولوی تا عبید و نسیم شمال در اختیار داشته است، اصل وجود این همه شوخ سرایی و طنزآوری در فرهنگ و ادبیات را باید قدرشناخت و آن را پشتوانه‌ای برای توسعه این زبان و گفتمان در رسانه تلقی کرد. گسترش میدان موضوعی طنز و فکاهه و نیز توسعه و ارتقا ساختارهای فکاهه و طنزپردازی، به پشتوانه ادبیات غنی کشورمان رونق بیشتری می‌یابد و این مسوولیت مهم برنامه‌سازان ماست که این ثروت عظیم را بیش از پیش استحصال کنند و نمود رسانه‌ای آن را توسعه ببخشند.

گسترش فکاهه و طنز در رسانه نیازمند تقویت مبانی اخلاق حرفه‌ای است. می‌دانیم که در رویکرد رسانه‌ای به مقولات شوخی و طنز، به نحوی پای افراد و گروه‌های مختلف اجتماعی به میان کشیده می‌شود که نیش طنز متوجه آنهاست. ممکن است از این بابت آزرده شوند و زبان به انتقاد از رسانه‌ بگشایند و دشواری‌هایی را در سر راه آن قرار دهند، همه ما کم و بیش انتقاد افراد و گروه‌های گوناگون را از رویکردهای فکاهه و طنز در رسانه‌های مختلف از جمله در برنامه‌های رادیویی خودمان شنیده و دیده‌ایم. ممکن است انتقادکنندگان محق نباشند ولی توجه به نظرات ایشان، مهم و در بسیاری موارد الزامی است.

محمدحسین صوفی

معاون صدای سازمان صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها