یک بار دیگر در سده نوزدهم اروپا

با آهن حکمرانی کنید، با خون فتح کنید

ناشر و سازنده: پارادوکس اینتراکتیو سال ساخت: 2010 ژانر: استراتژی بستر: PC حداقل سیستم مورد نیاز پردازنده: Core 2 Duo T2500 یا برابر با آن در AMD کارت گرافیک: GeForce 8800GTS رم: 2گیگابایت
کد خبر: ۳۵۰۳۹۳

خورشید امپراتوری انگلیس شاید پس از حدود دو سده، دیگر تاب و توان قبلی را نداشته باشد، ‌اما با سری ویکتوریا که یک بازی بزرگ استراتژی است، این دوران امپراتوری را می‌توان از نو تجربه کرد.

شرکت پارادوکس اینتراکتیو به‌دنبال بازی باگ‌دار و گیج‌کننده سال 2003 خود که در دوران انقلاب صنعتی می‌گذشت، این بار یک بازی فوق‌العاده عرضه کرده است.

ویکتوریا2 باگ‌های بازی قبلی را ندارد و از پیچیدگی‌های سردردآور و میکرومنیجمنت‌های عجیب و غریب دست برداشته است. در این بازی که مکانیک بسیار بهتری دارد، می‌توانید واقعا روی استراتژی خود تمرکز کنید. همچنین رابط کاربری آن خیلی بهتر شده است و به‌همراه یک مرحله آموزشی خوب می‌توانید به تمام زیر و بم‌های بازی مسلط شوید. البته فقط راهنما برای بهتر بازی کردن کافی نیست و باید ساعت‌های زیادی تجربه کسب کنید تا بتوانید به وضعیت پیچیده قرن نوزدهم عادت کنید. اما «ویکتوریا: امپراتوری زیر خورشید» (Victoria: An Empire Under the Sun) بازی است که باید باشد و هم قابل بازی کردن است و وقتی که دوره یادگیری آن را پشت سر بگذارید، به بازی معتادکننده‌ای نیز تبدیل می‌شود.

بهتر است وقتی بازی را خوب یاد نگرفته‌اید، یک کشور کوچک بردارید. اگر کسی بازی‌های استراتژی کبیر پارادوکس، از جمله Europa Universalis و Hearts of Iron را بازی کرده باشد، متوجه می‌شود که مفاهیم آن با ویکتوریا2 تقریبا برابر است. بازی از نوع شبیه‌سازی جنگ جغرافیایی است که شما مسوولیت ایالت تحت کنترل خود را در سال 1836 برعهده می‌گیرید. اصل بازی بر مبنای تک‌نفره است، هر چند برای کسانی که خیلی علاقه‌مند باشند، قطعا می‌توانند وقت خود را به هماوردی با یکدیگر روی شبکه بگذرانند.

اکثر بازی‌ها شامل نقشه‌هایی هستند که جزئیات صدها ملت و هزاران ایالت را شامل می‌شود، نقشه‌هایی که هنوز به سنت board gameها که روی زمین و دور هم بازی می‌شوند، پایبندند. بازی منوهایی هم برای جامعه ویکتوریایی دارد که همه جنبه‌های آن نظیر جمعیت، دین، بازرگانی، مالیات، دیپلماسی، ابزارهای جنگی و تکنولوژی آن دوره را شامل می‌شود.

حکمرانی به یک منطقه و کشور ترفندهایی می‌طلبد تا مالیات‌ها و تعرفه‌های گمرکی را که ‌باید پرداخت با هزینه‌های ناخواسته‌ای که شیلینگ شیلینگ از جیب می‌رود، حداقل سربه‌سر کرد.

از طرفی مجبورید خواسته‌های تدریجی‌ای که به‌مرور در جامعه‌تان رشد می‌کند را محافظه‌کارانه مدیریت کنید تا جامعه در توازن بماند. اگر بازی را در یک جهت پیش بگیرید، با ناملایمات اجتماعی و شورش روبه‌رو خواهید شد. همه این عوامل نسبی به‌خوبی در بازی کنار هم آمده‌اند.

جایی که بازی اصلی ویکتوریا چیزی بیشتر از جعبه شادی محتوی ایده‌ها و تکه پاره‌های به‌هم چسبیده بود، جانشین آن یک بازی به‌خوبی طرح‌ریزی شده است. این قضیه به‌محض بارگذاری منوی اصلی بازی برایتان آشکار می‌شود. بازی به‌محض شروع، مشاوره‌های در مواجهه با وضعیت‌های مختلف در متن خود بازی به شما می‌دهد. تمام قابلیت‌های اصلی ملت شما روی منوی اطلاعاتی با 8 گزینه در اختیارتان است.

حالا اگر می‌خواهید دست به دیپلماسی بزنید، مالیات‌ها را تنظیم کنید، فناوری را پیشرفت دهید یا به ارتش خود برسید، فقط کافی است یک کلیک کنید تا به منوی هر کدام از این قابلیت‌ها دسترسی پیدا کنید.

این موضوع در آغاز کمی ترسناک به‌نظر می‌رسد چرا که با فهرستی از متغیرها روبه‌رو می‌شوید و هیچ ایده‌ای ندارید که کدام یک از آنها سرنوشت ملت شما را تغییر خواهد داد؛ مگر این‌که کم‌کم تجربه کسب کنید. صفحه سیاست‌ها نیز به‌تنهایی با یک دوجین گزینه به شما اجازه تقریبا همه چیز را می‌دهد، از بستن اتحاد با صنف یاغی‌ها گرفته تا تایید برده‌داری و تغییر حقوق رای دادن به پولدارها تا رای این قشر جماعت بیشتر ارزش داشته باشد.

صرف‌نظر از تعداد گزینه‌هایی که در اختیار دارید، می‌توانید تعیین کنید که چطور تغییر ساختار ساختمان‌ها ملت شما را تغییر خواهد داد. تمام اطلاعات لازم زیر انگشتان شماست، البته به‌فرم نمودارهای پای و نمودارهای میله‌ای.

وارد بازی استراتژی کبیر شدن می‌تواند یک تجربه اعتیاد آور باشد، البته برای بازی‌هایی که انتظار تمام شدن آنها نمی‌رود. نبردها دشوار هستند، هر چند که می‌توان از قابلیت‌های خودکار بازی از جمله تجارت خودکار (که آن قدر پیچیده است که تقریبا نمی‌شود به‌صورت دستی آن را انجام داد) استفاده کرد.

جمعیت نیز بزرگ‌ترین مساله‌ای است که برای یک کشور اتفاق می‌افتد. بازی با کلاس‌های مختلف و ده‌-دوازده نوع اقامت همراه است که همه آنها باید به‌خوبی مدیریت شوند.

گاهی اوقات برای حفظ جمعیت باید کارهایی را انجام بدهید که پیشتر معتقد بودید کارهای اشتباهی هستند و از سوی دیگر، خوب مطمئن باشید که هر گروه از شهروندان دسترسی مناسبی به‌کار دارند و نیازهای اولیه‌شان برطرف شده است و به‌کالای لوکس نیز دسترسی دارند.

از آنجا که شما دیگر یک رهبر بی‌تجربه نیستید و شهروندان را به مسیر درست هدایت می‌کنید و تمرکز ملی ایجاد می‌کنید، تقاضا همواره در طول زمان افزایش می‌یابد و استاندارد زندگی در عصر انقلاب صنعتی بیشتر می‌شود. باید مواظب اعداد و ارقام باشید و مطمئن باشید که آگاهی جامعه در چه جهتی است و چه نیازهایی در طول زمان دچار اصلاح می‌شود و ناگهان به‌خودتان می‌آیید و می‌بینید مجبورید نیروهای نظامی‌تان را در شهرها بیاورید و مردم خودتان را از بین ببرید تا حکومت‌تان خدشه‌دار نشود!

با بازی‌های سری ویکتوریا می‌توان امپراتوری بزرگ انگلستان را از نو تجربه کرد

این انقلاب‌ها وقتی بیشتر رخ می‌دهد که به دهه 1860 نزدیک می‌شوید و درخواست‌های مردم به‌گونه‌ای می‌شود که نمی‌توان هیچ پاسخی به آن ارسال کرد. البته که مساله عجیبی نیست؛ راضی نگه داشتن مردم برای مدت طولانی دشوار است. اگر همه چیز مناسب باشد، مردم خوب هستند. می‌توان در این وضعیت به یک رشد پایدار رسید و اصلاحات دوره‌ای را انجام داد و اقتصاد را با رشد کشور همراه کرد و حتی با کمی تحمل می‌توان پای میز مذاکره با بزرگانی چون انگلیس و فرانسه، کم نیاورد. در تمام طول بازی موسیقی کلاسیک قرن نوزدهم در حال پخش است که حال و هوای خاصی به‌بازی می‌دهد.

اما شورش‌ها معمولا رخ می‌دهند و مردم اصلاحات می‌خواهند و این را از مقامی می‌خواهند که بالاتر از دفتر دولتی شما عمل می‌کند.

پس از دهه 1860 باید منتظر اتفاقات عجیب و غریب باشید، کمونیست‌ها، ارتجاعات، اصلاحات دومنیکن و پالس همه در این موقع در بازی خودشان را نشان می‌دهند. البته همیشه و طبق قانون از پیش تعیین شده‌ای این اتفاقات نمی‌‌افتد.

ممکن است یک بازی را در صلح کامل سپری کنید و ببینید که ملت‌های اطراف یکی پس از دیگری در کام آشوب فرو می‌روند.

ویکتوریا2 در مجموع نگارش بهتری از نسخه پیشین خود است. بازی چالش‌برانگیز است ولی پیچیدگی‌های آن برای کسانی مناسب است که به عنصر شانس خیلی علاقه‌ای ندارند و می‌خواهند با فرمول‌های پیچیده ریاضی و آمار و ارقام، با صبر و حوصله یک کشور را کنترل کنند. از این رو حاضرند منحنی یادگیری تقریبا عمیق آن را پشت سر بگذارند. اما به‌هرحال در این بازی تلاش شده است تا برای جریان قالب بازی‌ها ساخته شود و تا جای ممکن قابلیت‌های جذاب این بازی برای هواداران دوآتشه این سری بازی‌ها را از بین نبرند.

محمدرضا قربانی
منبع: gamespot

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها