گفتگو با محمد محمدکاظم، ملی‌پوش تیم والیبال پیکان

ایران در گوانگجو قهرمان می‌شود

اگرچه قهرمانی تیم والیبال پیکان در سوپرلیگ تبدیل به یک امر تکراری شده است اما امسال با حضور تیم‌هایی که با به خدمت گرفتن بازیکنان نامی و قدرتمند سودای موفقیت در لیگ والیبال را در سر می‌پروراندند مسابقات لیگ با گرمی و جذابیت بیشتری دنبال شد و تماشاگران نیز استقبال بیشتری از آن به نسبت سالیان گذشته کردند. گرچه پیکان نسبت به سالیان گذشته در ترکیب خود از تعداد جوان جویای نام بیشتری بهره می‌برد ولی بدون شک محمد محمدکاظم جوان بلند قامت اسلامشهری که به یکی از ستون‌های قابل اتکا در تیم ملی والیبال نیز بدل شده، نقش غیر قابل انکاری در موفقیت‌های پیکان داشت و باتجربه خود توانست پیکان را در عبور از هفت‌خان پلی‌آف یاری کند.
کد خبر: ۳۳۳۰۳۲

پیکان برای قهرمانی در سوپر لیگ والیبال، جای اما و اگری باقی نگذاشت، این‌طور نیست؟

قهرمانی امسال ما واقعاً مزه دیگری داشت و همه کارشناسان والیبال هم بر این نظر بودند. چون باشگاه پیکان با وجود صرفه‌جویی در امور مالی و میدان دادن به جوانان، در کل بهترین نتیجه ممکن را با نفرات و امکانات موجود گرفت.

تصور می‌کنم بازیکنان جدید و جوان نقش زیادی در تیم نداشتند و شاید یکی دو نفرشان در ترکیب تیم حضور داشتند.

البته از یکی، دو نفر بیشتر بودند.فکر نکنم از 12 بازیکن پیکان بیشتر از 7ـ6 نفر را بشناسید.چون اکثراً جوان بودند و حتی چند نفرشان سال اول یا دومشان بود که در لیگ برتر بازی می‌کردند.

بازی فینال چطور بود؟

بازی خوب و جذابی بود و همانطور که می‌دانید استقبال گسترده‌ای از این مسابقه به عمل آمد. بازی از نظر حساسیت در نقطه اوج قرار داشت و تیم سایپا چیزی برای از دست دادن نداشت و فقط برای بردن به میدان آمده بود و خود را نیز به آب و آتش زد. این را از نوع سرویس‌زدن‌ها و طرز بازی کردنشان می‌شد متوجه شد. ما در گیم اول خوب جلوی آنها مقاومت کردیم و در گیم سوم و چهارم هم توانستیم بازی را اداره کنیم.

ولی می‌پذیرید که برد شما مقابل سایپا صرفا روی بالا بودن تجربه بازیکنان پیکان به دست آمد نه برتری فنی مقابل این تیم؟

صددرصد همین طور است. بازیکن با تجربه در لحظات سخت بهتر می‌تواند امتیاز کسب کند. شما دیدید که رحمان داوودی می‌آید و در حساس‌ترین لحظات سرویس پرشی می‌زند و اختلاف را کم می‌کند یا سید محمد موسوی با دفاع روی تور امتیاز حیاتی را می‌گیرد. اینها همه نشان‌دهنده تجربه است.

این رجز خواندن را به حساب غرور ناشی از قهرمانی بگذاریم؟

ما مغرور نیستیم. حرف‌هایم کاملا مبتنی بر توانایی‌های بالای بازیکنان والیبال پیکان است.

ارزیابی کلی‌تان از سوپرلیگ امسال چیست؟

لیگ امسال با وجود ارتقای سطح بازی‌ها خیلی طولانی و خسته‌کننده بود. تیم‌هایی که با قدرت بیشتری در عرصه رقابت‌ها حاضر بودند نسبت به گذشته افزایش یافته بود. در حقیقت بازیکنان خوب و درجه یک در تیم‌های مختلف پخش بودند و در کل امسال لیگ خوبی داشتیم.

خسته‌کننده بودن را به حساب پلی‌آف می‌گذارید؟

بله، مرحله پلی‌آف باعث شد بازیکنان و بویژه ملی‌پوشان بیشتر خسته شوند. چون سال گذشته تیم ملی برنامه پرترافیکی داشت.

در یک نگاه کلی پلی‌آف برای بعضی تیم‌ها خوب شد و برای بعضی تیم‌ها بد. پیکان در بازی‌های رفت و برگشت با دو باخت قهرمان شد و سایپا با 6 باخت دوم شد. از یک نظر برای تیم‌هایی که در طول لیگ ضعیف‌تر ظاهر شده بودند و در پایین جدول بودند خوب شد تا بتوانند شانس‌شان را برای موفقیت امتحان کنند. ولی معتقدم که پلی‌آف صرفا استرس بازیکنان را بالا برده بود.

مهم‌ترین مشکلی که در طول بازی‌ها با آن دست به گریبان بودید چه بود؟

بازی‌ها واقعا خسته‌کننده و طولانی شده بود. ما از اول فروردین 88 در اردو بودیم و برای تیم ملی بازی کردیم و بدون استراحت در لیگ به میدان رفتیم.

چندی دیگر هم باید به اردوی تیم ملی برویم. به هر حال ورزش حرفه‌ای است و این مسائل جزیی جدایی‌ناپذیر از آن است.

تیم پیکان بابت داوری متضرر نشد؟

فکر نمی‌کنم تیمی بابت داوری ضرر کرده باشد و اگر هم ضرری بوده از ناحیه ضعف تیمی بوده است. به هر حال اشتباه داوری در همه جای دنیا وجود دارد و داور هم بشر است و اشتباه می‌کند. هیچ داوری بدون اشتباه نیست و اگر تیم‌ها به کار خودشان برسند و کاری به کار داور نداشته باشند، فکر نکنم مشکل خاصی به وجود بیاید.

ولی در بازی فینال اعتراضاتی از ناحیه تیم شما به داوری صورت گرفت...

به هر حال حساسیت دیدار فینال بالا بود و براثر فشار بازی گاهی اوقات مسائلی پیش می‌آید که اجتناب‌ناپذیر است. درمورد آن موضوع هم حرف شما تا حدی درست است ولی مشکل خاصی به وجود نیامد و بازیکنان رای داور را پذیرفتند.

استقبال تماشاچی هم از بازی‌های شما جالب توجه بود.

بله، امسال خیلی بهتر شده بود. در تهران در بازی نیمه‌نهایی با کاله سالن برای اولین بار پر شد. در شهرستان‌ها هم که تماشاچی‌ها حضور پرشوری دارند.

تماشاچی‌های پیکان خودجوش هستند یا سازماندهی شده؟

بعضی‌ها خودجوش هستند و صرفا از روی علاقه می‌آیند و عده‌ای دیگر نیز توسط باشگاه سازماندهی می‌شوند. باشگاه پیکان کانون هواداران فعال و خوبی دارد و از این راه به ایجاد هیجان مثبت در ورزشگاه‌ها کمک زیادی می‌کند.

نظرت راجع به حضور بازیکنان خارجی در سوپر لیگ والیبال چیست؟

بازیکنان خارجی که امسال در لیگ والیبال حضور داشتند نسبت به سال‌های گذشته بازیکنان بهتری بودند. دنیس آنجل بازیکن کوبایی سایپا بازیکن باکیفیتی بود. پشت خط زن دوم تیم ملی بلغارستان هم برای داماش بازی می‌کرد،سرعتی زن تیم ملی بلغارستان هم در عضویت سایپا بود، یک (پشت خط زن)‌ بلغار هم در کاله حضور داشت که بازیکن خوبی به نظر می‌رسید و یک بازیکن خوب آرژانتینی هم در کاله بود که همه اینها جزو بازیکنان توانمند و تاثیرگذار لیگ امسال بودند.

حضور این بازیکنان خارجی جا را برای ایرانی‌ها تنگ نمی‌کند؟

شاید اینطور باشد ولی به هر حال برای تیم‌ها هزینه زیادی می‌شود و توقع نتیجه‌گیری از آنها می‌رود. بی‌شک تیمی که بدنبال کسب نتیجه است برای این‌که هزینه استخدام یک بازیکن با کیفیت خارجی را نپردازد کل هزینه‌های صورت گرفته را قربانی نمی‌کند.

اگر چه امسال تیم شما قهرمان شد ولی به نظر می‌رسد جو رقابتی خاصی در مسابقات حکمفرما بود؟

درست می‌گویید. به طور مثال تیم داماش از وجود چند بازیکن تیم ملی و حتی سرمربی تیم ملی بهره می‌جست و امکانات خوبی هم در دست داشت، ولی ایرادی که وجود دارد این است که تیم‌های شهرستانی بویژه در انتهای بازی‌ها قدری افت می‌کنند، چون اکثر بازیکنانشان بچه تهران هستند و به خاطر دور بودن از خانواده از نظر روحی تحلیل می‌روند. تیم کاله هم که برای اولین بار در لیگ شرکت می‌کرد تیم خوبی بود و در اولین سال حضورش عملکرد خوبی را از خود به جا گذاشت. ظاهرا مسوولان این تیم قصد دارند برای سال آینده بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

تیم پتروشیمی هم که کم آورد و نتوانست مقام درخور توجهی بگیرد...

نمی‌دانم در مورد پتروشیمی چه بگویم. بهتر است اظهارنظری نکنم.

چرا؟حتما چون مربی‌اش آقای کارخانه است؟

خیر اینطور نیست. من از اتفاقات درون این تیم خبری ندارم که قضاوتی داشته باشم. آقای کارخانه یکی از بزرگ‌ترین و پرافتخارترین مربیان ایران است و در والیبال ایران جایگاه ممتازی دارد.

در مقطعی از مسابقات معمری سرمربی تیم را به همراه نداشتید. نبود وی به کار تیمی لطمه‌ای وارد نساخت؟

آقای معمری با عباس برقی دستیار خود کاملا هماهنگ است و همین باعث شد نبود او لطمه خاصی به تیم وارد نکند. خدا را شکر غیبت وی 3ـ2هفته بیشتر به طول نینجامید و پس از طی این مدت دوباره بر سر تمرینات تیم حاضر شد.

وضع دستمزدها در لیگ برتر چگونه است؟

خدا را شکر بد نیست. چه کم باشد و چه زیاد ما خدا را شکر می‌کنیم. من از میزان دیگر قرارداد‌ها خبری ندارم ولی میزان قرارداد‌ها بسته به پست بازیکن متفاوت است.

شما از فاش کردن مبلغ قرارداد خودتان ابایی دارید؟

خیر، از بیان این موضوع واهمه‌ای ندارم ولی شاید بیان این موضوع باعث ناراحت شدن بازیکن دیگری شود که بگوید چرا فلانی اینقدر گرفته و من کمتر گرفتم وگرنه برای من آنچنان هم مهم نیست، در کل مخفی بماند بهتر است.

حتما به خاطر ندادن مالیات است. اینطور نیست؟

(می‌خندد) شاید! از ما که همه‌جوره می‌گیرند، پس نگوییم بهتر است.

کمی در مورد تیم ملی صحبت کنیم. سال گذشته
عنوان امتیازآورترین بازیکن را به دست آوردی، چکار باید کرد که این جایگاه را همچنان حفظ کنید؟

قطعا با اردوهای بیشتر و بهتر و داشتن بازی‌های تدارکاتی متعدد با تیم‌های قوی، می‌توان به ارتقای سطح کار کمک شایانی نمود.

برای افزایش سطح کیفی کارتان کمبود مشهودی وجود دارد یا خیر؟

خوب شد پرسیدید. ما در حال حاضر یک سالن بدنسازی اختصاصی برای تیم ملی والیبال نداریم. سالن فدراسیون والیبال مدام رنگ‌آمیزی و مرمت می‌شود. ما اگر از تیم ملی والیبال نتیجه می‌خواهیم باید امکانات حرفه‌ای را برای این تیم مهیا کنیم. باور کنید ما امکانات خاصی نمی‌خواهیم و خواهان یک شرایط متعادل و حرفه‌ای هستیم.

وضعیت فعلی تیم ملی والیبال را پس از موفقیت‌های کسب شده در سال گذشته چطور می‌بینید؟

تمام زحمت‌هایی که در این مدت کشیدیم در فیلیپین به بار نشست و توانستیم نتیجه خوبی بگیریم. در ادامه نیز بازی‌های مهمی مثل جام جهانی و بازی‌های آسیایی گوانگجو را در پیش داریم و تصور می‌کنم موفقیت در این رقابت‌ها به افزایش اعتبار والیبال ایران کمک قابل‌توجهی بکند.

تیم ملی والیبال برای موفقیت در بازی‌های آسیایی گوانگجو چقدر به موفقیت امیدوار است؟

مطمئن باشید که ما قطعا روی سکو هستیم. آن هم نه در سکوی سومی و دومی. ما فقط چشممان به قهرمانی است. تمام بچه‌های تیم ملی والیبال برای کسب موفقیت در بازی‌های آسیایی مصمم هستند.

پس معلوم می‌شود اعتماد به نفس‌تان کاملا بالاست؟

این اعتماد به نفس نیست، واقعیت است.

البته والیبال ایران طی این سال‌ها رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. ولی ششم شدن در بازی‌های آسیایی دوحه را فراموش نکرده‌ایم!

در آن بازی‌ها شرایط فرق می‌کرد. تیم ما 9ماه در اردو بود و قبل از بازی‌های آسیایی به ژاپن رفته بودیم و اوج کار تیم ما در جام جهانی بود.

وقتی به مسابقات آسیایی پا گذاشتیم بدشانسی آوردیم و قرعه ما را تغییر دادند. چون بازی نخست ما با قزاقستان بود و مطمئنا آنها را بسادگی شکست می‌دادیم، ولی پس از تغییر قرعه با کره‌جنوبی مواجه شدیم. من حتی می‌گویم که می‌توانستیم آنها را شکست دهیم ولی نشد.

اما کره‌جنوبی بارها از ما شکست خورده بود و حریف قدرتمندی برای ما به شمار نمی‌رفت...

درست است ولی در یک تورنمنت به این مهمی که با یک بازی سرنوشت تغییر می‌کند، استرس زیادی وجود دارد. آنها با تجربه زیاد و سابقه بازی زیاد در لیگ جهانی و المپیک در مقابل ما قرار گرفتند. ولی الان کره‌جنوبی نمی‌تواند جلوی تیم ما مقاومت کند و برای ایران رقیب مهمی محسوب نمی‌شود.

سطح توقع مردم از والیبال بالاست و تکرار عناوین گذشته برای مردم راضی‌کننده نیست. برای ارتقای این وضعیت چه می‌کنید؟

این به فدراسیون بر می‌گردد که چه انتظاری دارد و چه امکاناتی در اختیار ما قرار می‌دهد. طبیعی است که اگر فراتر از آسیا فکر می‌کند هزینه‌هایش به طور محسوسی بالا می‌رود. تصور می‌کنم با صحبت‌های رئیس‌جمهور، سطح والیبال باید از این که هست فراتر برود و بر همین اساس باید هزینه بیشتری کرد و دانش مربیان را ارتقا داد.

عملکرد معدنی سرمربی تیم ملی را در طی این مدت چطور می‌بینی؟

کارنامه وی مشخص است و نشان داده که یک مربی اهل تحقیق و دانش‌اندوزی است.

به نظرت مربیان خارجی که چند سال اخیر به ایران آمدند تاثیر‌گذاری لازم را داشته‌اند؟

در سال‌های اخیر مربیان خارجی زیادی به ایران آمدند ولی از آنجا که ما خیلی نتیجه‌گرا هستیم نگذاشتیم که آنها کارشان را انجام داده و برنامه‌هایشان را پیاده کنند. خدا را شکر آقای معدنی آمد و تیم ملی والیبال را به خوبی جمع و جور کرد.

یعنی معتقد‌ید‌ اگر زوران گاییچ می‌ماند ، می‌توانست منشا خدمات ارزنده‌ای برای والیبال باشد؟

یقینا، ما همین الان هم ادامه راه گاییچ را می‌رویم.

سقف کار والیبال ایران کجاست؟

همه چیز به هزینه کردن و امکانات ‌ برمی‌گردد. هر اندازه بیشتر هزینه کنیم سطح کارمان بالاتر می‌رود.

مسلما دیگر از رویارویی با تیم‌های بزرگ دنیا ترسی ندارید؟

ترسی وجود ندارد. آنها فقط تجربه‌شان از ما بالاتر است. اگر ما هم در لیگ جهانی یا جام جهانی بازی کنیم صاحب این تجربه می‌شویم.

واقعا چه زمانی می‌توانیم در رده بزرگسالان با قدرت‌های این رشته هماوردی خوب به حساب بیاییم؟

هر وقت توانستیم چند سال در لیگ جهانی با آنها بازی کنیم و تیم‌مان هم به المپیک راه پیدا کند، مطمئن باشید این اتفاق می‌افتد. البته الان در سطح تیم‌های پایه آنها را شکست می‌دهیم ولی این اتفاق یک روز در رده بزرگسالان می‌افتد.

چرا در رده نوجوانان آنها را شکست می‌دهیم و در بزرگسالان خیر؟

وقتی بازیکنان از رده نوجوانان می‌خواهند به رده بزرگسالان راه پیدا کنند، حمایت لازم را متوجه خود نمی‌بینند. چون باید امکانات بیشتری در اختیار آنان قرار بگیرد و امر تعلیم و آموزش‌شان با جدیت بیشتری دنبال شود. این امر بویژه در باشگاه‌ها با توجه کافی مواجه نمی‌شود. ولی بازیکن خارجی (همه چیز)‌ برایش فراهم است چه از نظر امکانات مالی و چه شرایط فنی. این مسائل به وی اعتماد به نفس می‌دهد، ولی در ایران این مسائل نسبت به کشورهای دیگر کمرنگ است.

محمد طاهری / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها