
اما چند نکته نیز در ارتباط با جایزه شعر خبرنگاران قابل تامل است، نخست آن که چنین جایزهای نه تنها در ایران که در بسیاری از کشورها الگوهای مشابهی دارد و اگر بخواهیم نمونهای را ذکر کنیم میتوان به «پولیتزر» اشاره کرد که یکی از بزرگترین و مهمترین جوایز ادبی جهان است و حتی نام آن نیز برگرفته از نام یک روزنامهنگار است.
به نظر میرسد، دوستان ما در حوزه رسانه و خبر که بانی این جایزه هستند، میتوانند با الگوبرداری از موارد مشابهی که در جهان وجود دارد این جایزه را تبدیل به یکی از مهمترین اتفاقهای ادبی کشور در هر سال کنند که به علت داشتن پشتوانه رسانهای قوی البته اگر فراگیری رسانهها و محدود نشدنش در یک گروه خاص رخ ندهد میتواند یک جریان جدی را هر سال در شعر امروز ایجاد کند. اما مساله دیگری که در این رابطه قابل ذکر است، انزوای عجیب آن است که این انزوا با ذات پویا و پرجنب و جوش رسانه و شعر تضاد کامل دارد.
این انزوا از 2 زاویه قابل طرح است نخست پوشش رسانهای جایزه و اقبال عمومی به آن و دوم توان و بار مالی جایزه است. جایزه شعر خبرنگاران اگرچه در گروه جوایز خصوصی قرار دارد و به طور طبیعی نمیتواند و یا شاید هم اصلا نمیخواهد از امکانات دولتی استفاده کند، اما حضور یک جمع رسانهای در کنار هم و استفاده از ظرفیتهای رسانه برای جذب حامیان خصوصی و حتی صنعتی نکتهای است که در این جایزه بیش از هر موضوعی مورد غفلت قرار گرفته است. اگر این موضوع مورد توجه دوستان قرار گیرد، قطعا به قول علیرضا بهرامی که خود یکی از داوران و خبرنگاران نام آشنای ماست دیگر شرایط به گونهای پیش نخواهد رفت که مراسم به شکل کاملا خصوصی یا میانه در منزل برگزیده یا محلی کوچک و خودمانی و بدون سر و صدا و تاثیرگذاری برگزار شود.
سینا علیمحمدی / گروه فرهنگ و هنر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
دکتر حسن سبحانی، استاد دانشگاه تهران در گفتوگو با روزنامه«جامجم» مطرح کرد
عضو شورای خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با «جام جم» مطرح کرد