شهری که برای ثبت جهانی آماده است

جیرفت، مدینه فاضله حفاران غیر مجاز

کرمان - حکمت قاسم‌خانی، خبرنگار جام‌جم: محوطه باستانی شهر جیرفت یکی از محوطه‌های باستانی جهان است که با دارا بودن کشفیات و آثار باستانی نیم قرن گذشته مورد سوءاستفاده حفاران غیرمجاز این منطقه قرار گرفته است و علاوه بر آن به دلیل عدم نظارت دقیق برحفظ این آثار، بسیاری از اشیای تاریخی به دلیل فعالیت‌های کشاورزی و پروژه‌های عمرانی در حال از بین رفتن هستند. این محوطه باستانی که شامل مناطق کنارصندل شمالی و جنوبی و شهر تاریخی دقیانوس می‌باشد در 28 کیلومتری شهر جیرفت و در کنار رود هلیل قرار دارد. بررسی‌های کارشناسی و کشف صدها شیء تاریخی همچون ظروف سنگی، اشیای مفرغی، مجسمه با ارزش مار انسان، مجسمه معروف عقاب که سمبل آثار تاریخی و باستانی کنارصندل می‌باشد و مجسمه 8000 ساله یکی از خدایان دراین منطقه گواه این مدعاست که ساکنان این شهر تاریخی با قدمت حدود 6000 سال به لحاظ فرهنگی از مردم سایر سرزمین‌های شناخته شده هم‌عصر خود همچون بین‌النهرین و مصر فراتر بوده‌اند و شهر دقیانوس را می‌توان به عنوان یکی از پیشگامان تمدن بشری به شمار آورد.
کد خبر: ۳۱۵۳۳۷

همچنین کشف قدیمی‌ترین خط دنیا برروی لوحی در جیرفت که تاکنون هیچ یک از کارشناسان دنیا موفق به خواندن آن نشده‌اند باعث شده که تمام فرضیه‌ها مبنی بر این‌که در دوران باستان در منطقه جنوب شرق ایران سواد وجود نداشته است، اشتباه باشد. سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی جازموریان و محوطه باستانی شهر دقیانوس جیرفت در گفتگو با «جام‌جم» با اشاره به آثار با ارزش تاریخی که طی 4 فصل کاوش درشهر دقیانوس به دست آمده است افزود: مسجد جامع شهر دقیانوس یکی از مکان‌های کشف شده در این شهر است که با 4000 متر مربع وسعت متعلق به قرن سوم هجری قمری می‌باشد و از یک مناره، بخش شبستانی، گچبری‌های بسیار نفیس و زیبا، یک صحن میانی و دو صحن در غرب و شرق تشکیل شده است.

ثبت جهانی جیرفت

دکتر حمیده چوبک با اشاره به ارائه طرح ثبت جهانی شهر جیرفت افزود: براساس این طرح منظر فرهنگی جیرفت شامل تپه‌های کنارصندل، شهر دقیانوس، منابع طبیعی و بناهای تاریخی شهر ثبت جهانی می‌شود و کارشناسان میراث فرهنگی باید مدارک و اسناد را برای تشکیل پرونده ثبت جهانی جیرفت به‌طور صحیح و علمی تهیه کنند تا به یونسکو ارائه شود. سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی شهر دقیانوس جیرفت همچنین از تهیه دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی خبر داد و گفت: برای اجرای این برنامه در سال اول حداقل به 500 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

ادامه حفاری‌های غیرمجاز

هنگامی که در حفاری‌های انجام شده در یک خانه روستایی در فاصله 750 متری تپه کنارصندل آثاری از گذشته‌های دور به دست آمد موجی از اقدام خودسرانه عده‌ای از اهالی محل برای انجام حفاری‌های غیرمجاز و کشف اشیاء تاریخی شکل گرفت و بسیاری از اشیای با ارزش تاریخی هم که در حفاری‌های غیرمجاز به‌دست آمده بود توسط قاچاقچیان عتیقه خریداری و از کشور خارج شد. عده‌ای از اهالی منطقه نیز که قبل از پی بردن به ارزش تاریخی این اشیا آنها را به صورت اتفاقی از داخل باغچه ومحل زندگی خود پیدا کرده بودند و بدون اطلاع از ارزش تاریخی این اشیاء چند هزار ساله از بعضی از آنها به عنوان آبخوری مرغ‌ها استفاده می‌کردند به تکاپو افتادند تا با فروش آنها و انجام حفاری‌های بیشتر برای پیدا کردن اشیای جدید ، یکشبه پولدار شوند. اکنون با گذشت سال‌ها از شروع حفاری‌های غیرمجاز و اقدامات حفاظتی بسیار هنوز در بسیاری از نقاط اطراف محوطه باستانی شهر جیرفت حفاری‌ها ادامه دارد. به نظر کارشناسان، در چنین شرایطی تنها راه حل تملک اراضی اطراف محوطه باستانی شهر دقیانوس می‌باشد که به‌دلیل اعتبار زیادی که نیاز دارد، تقریبا غیرممکن است. چوبک با اشاره به این‌که فعالیت‌های کشاورزی، خانه‌سازی و اجرای پروژه‌های عمرانی باعث تخریب و نابودی بسیاری از اشیای تاریخی در منطقه می‌شوند، افزود: سازمان میراث فرهنگی به تنهایی قادر به حفاظت از آثار و اشیای تاریخی منطقه نیست.

نبود موزه استاندارد

به همت مسوولان شهر جیرفت موزه‌ای کوچک برای نگهداری و جلوگیری از انتقال بعضی از اشیای تاریخی به موزه‌های دیگر احداث گردیده، ولی این موزه از لحاظ امنیتی قابلیت نگهداری و حفاظت از اشیای تاریخی گرانبها را ندارد. علی کارنما، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به این‌که ساخت موزه بزرگ باستان‌شناسی جیرفت در اولویت کاری سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است، گفت: این موزه در مساحت 20 هزار مترمربع و در 3 طبقه ساخته می‌شود و تاکنون مبلغ 3 میلیارد ریال برای مطالعات و طراحی آن مطابق با استانداردهای ملی و روز دنیا هزینه شده است.هزینه ساخت این موزه حدود 180‌میلیارد ریال می‌باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها