حاشیه خبر

شهر هزار سنگر

حسین نیک‌پور: بهمن سال 1360 بود و انقلاب اسلامی در آستانه ورود به چهارمین سال حیات خود قرار داشت. حوادث بسیاری که در همین 3 سال اتفاق افتاده بود، رفته‌رفته داشت شکل و هویت نظام اسلامی ایران را ثبات می‌بخشید و برخی گروه‌ها که در ابتدا از در دوستی وارد شده بودند به‌تدریج راه خود را سوا می‌کردند. اتحادیه کمونیست‌های ایران از جمله همان گروه‌ها بود. آنها که در ابتدا مواضع متعادلی در برابر انقلاب اسلامی داشتند پس از سقوط بنی‌صدر، راه خود را جدا کرده و به تز «قیام فوری» رسیدند و پس از آن که به واسطه برخی اقدامات از فعالیت در تهران ناامید شده بودند با هدف تسخیر شهر آمل به جنگل‌های اطراف این شهر رفتند. مهدی سعادتی که در آن زمان مسوولیت بسیج شهرستان بابل را برعهده داشت، معتقد است که اعضای این گروهک می‌خواستند به دلیل اهمیت شهر آمل در استان مازندران به عنوان مدخل ورودی استان و نزدیکی این شهر به تهران، آن را تصرف کرده و پس از اعلام استقلال به تهران حمله کنند.
کد خبر: ۳۰۹۲۶۸

اما اینها تنها دلایل انتخاب این شهر نبود. دلیل دیگر که شاید مهم‌ترین دلیل بود،‌ تصور اشتباهی بود که اعضای اتحادیه کمونیست‌های ایران از وضعیت اعتقادی مردم آمل داشتند. به گفته سردار ناصر شعبانی که در آن زمان فرماندهی سپاه آمل را برعهده داشت، وجود برخی از کمونیست‌ها در شهر آمل و فعالیت آنها در آنجا باعث شده بود که سران اتحادیه کمونیست‌ها ظرفیت‌های دینی مردم را نبینند.

وی می‌افزاید: اشتباهشان نیز همین تصور غلط بود که مردم با آنها همراهی می‌کنند، غافل از این‌ که اصلا مردم آن ظرفیتی را که آنها فکر می‌کردند، برایشان فراهم نکردند.

به هر حال اعضای گروهک یاد شده با همین تصورات غلط، نزدیک به ساعت 11 شب روز پنجم بهمن عملیات خود را برای تصرف شهر آمل آغاز کرد و تا نزدیکی‌های صبح به درگیری با نیروهای بسیج و سپاه پرداخت و بخش‌هایی را نیز به تصرف خود درآورد. اما با آغاز صبح ششم بهمن، حماسه مردم آمل شکل گرفت و صدها نیروی داوطلب مردمی با روی آوردن به مقر سپاه و گرفتن سلا‌ح، به مقابله با آنها پرداختند. سنگربندی‌ها آغاز شد. از زن و مرد و پیر و جوان با آوردن شن و گونی اقدام به سنگرسازی و نبرد سنگر به سنگر کردند تا آنجا که آمل لقب «هزار سنگر» گرفت. اعضای اتحادیه کمونیست‌های ایران که خود را سربداران جنگل نامیده بودند نتوانستند بیشتر از یک روز مقاومت کنند و نزدیکی‌های غروب ششم بهمن، مردم آمل توانستند این شهر را پاکسازی کنند.

این حادثه که مصداقی از تصور غلط دشمنان درخصوص مردم ایران بود از چنان اهمیتی برخوردار بود که حضرت امام خمینی(ره) به خاطر آن مردم شهر آمل را سزاوار تقدیر دانسته و در وصیت‌نامه خود نیز این واقعه را متذکر شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها