رازهای عکاسی از طبیعت

عکاسی براساس دمای رنگ‌ها در طبیعت

یکی از مهم‌ترین خصوصیات رنگ در طبیعت دمای آن است. برای نمونه، معمولا آبی را نماد رنگ سرد (مانند یخ)‌ و سرخ را نماد گرما می‌دانیم. چشم انسان دماهای گوناگون رنگ را متعادل می‌کند و ما تقریبا رنگ‌ها را در شرایط نوری مختلف همگن می‌بینیم. اما دوربین‌های عکاسی و مواد عکاسی حساس به نور دامنه حساسیت کمتری در ثبت دماهای رنگ دارند. ازاین‌رو بسیار مهم است که شما هنگام عکاسی، دماهای گوناگون رنگ موضوع یا مواقع خاصی از روز را در نظر داشته باشید تا تصور درستی از رنگی که در عکس به دست می‌آورید، وجود داشته باشد.
کد خبر: ۲۹۸۳۲۹
 دمای رنگ با مقیاسی به نام کلوین‌)K( اندازه‌گیری می‌شود. برای نمونه، دمای رنگ نور خورشید در یک روز تابستانی هنگامی که خورشید در میانه آسمان است، حدود 5500 کلوین است.

وقتی خورشید هنگام غروب به نزدیکی افق می‌رسد، دمای رنگی معادل 2 هزار کلوین پیدا می‌کند و رنگش بسیار گرم‌تر از وقتی است که در میان آسمان دیده می‌شود. در جدول می‌توانید حدود دمای رنگ را در شرایط نوری مختلف ببینید.

حال برای آن که موضوع دمای رنگ در عکاسی برایتان بیشتر روشن شود، مثالی می‌زنم. حتما در عکس‌های خانوادگی خود با این مشکل روبه‌رو بوده‌اید که وقتی در اتاق با نور لامپ بدون فلاش عکس گرفته‌اید، رنگ عکس بسیار زرد و نارنجی شده است. این به خاطر آن است که شما با فیلم نور روز در نور مصنوعی عکاسی کرده‌اید. برای جلوگیری از این مشکل، 2 راه هست: یکی آن که از نور کمکی (فلاش)‌ استفاده کنید یا با کمک فیلتر تبدیل دمای رنگ، نور زرد اتاق را به نور روز ‌(5500 )K تبدیل کنید. درباره این فیلترها و کاربردشان حتما باز هم نکاتی را خواهم گفت.

اشین دانیلی ذاکاریان
oshinvelviya@yahoo.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها