یادداشتی بر سریال دریایی ها

مجموعه تلویزیونی «دریایی ها» با استفاده از بازیگران حرفه ای و عوامل دیگر توانسته است جای خود را در میان مخاطبان عام باز کند
کد خبر: ۲۱۱۵۶
؛ البته سیروس مقدم ، کارگردانی خوش ذوق در انتخاب موضوعات خاص و جالب است . مقدم با تکیه بر عنصر طنز در قالبی اجتماعی ، مضامین مورد علاقه خود را در سریال تلویزیونی «دریایی ها»به تصویر کشیده است . از طرفی عامل طنز در جذب مخاطب کمک موثری می کند. دست نخورده بودن پیرنگ مضامینی که کارگردان انتخاب می کند و عدم پرداخت صحیح به آن و آشنا نبودن این مقوله در فرهنگ جامعه و وجود نداشتن تصویرهای آشنا و روابط مناسب این سوژه ها باعث می شود که پرداخت آن ضعیف شود. این نکته ای بسیار مهم است که به یکباره قابل اصلاح نیست ؛ بلکه باید در این روش به قالب درستی رسید تا دیگر مناسبات و روابط داستانی ، کلیشه ای نشود. «آرزو»، دختری است که از روستایی در شمال کشور برای شرکت در آزمون سراسری به تهران می آید و در منزل برادرش ساکن می شود. در همسایگی برادرش پسری به نام «امید» زندگی می کند. برخورد آرزو با او در محله باعث ایجاد علاقه و خواستگاری امید از او می شود؛ البته این ماجرایی معمولی است که کارگردان با دیدی خاص به آن پرداخته است . فضای کلی اثر رمانتیک ، شاعرانه و عاطفی است که البته در قالب اثر جا نیفتاده و بسیار سطحی جلوه می کند. این فضا در دیالوگ هایی که میان قهرمانان اثر رد و بدل می شود، نمود عینی می یابد. خانواده آرزو، در عین این که روستایی هستند؛ اما روشنفکر و آزاد اندیش اند و این نکته ای مثبت است که خانواده ها باید دست از سنتهای غلط بردارند و روشهای خوب گذشتگان را در قالبی تازه ، اما درست اجرا کنند؛ چون هر چه قدیمی است ، بد نیست و هر چه جدید است خوب نیست و برعکس ؛ بلکه ادغام اندیشه های نو با عادات خوب قدیمی می تواند گامی موثر در ایجاد تفکرات نو در عرصه روابط اجتماعی و خانوادگی باشد. بررسی قصه دریایی ها مانند سریال های پیشین سیروس مقدم ، پرداختی عمیق و کامل ندارد. ضعفهایی چون شخصیت پردازی تخت و بدون نشیب و فراز و وجود شخصیت های اضافی بدون این که حضور آنها نقشی اساسی در قصه داشته باشد، با وجود رگه هایی از طنز برطرف می گردد. به عبارتی این ضعفها باوجود طنز پوشیده می شود. انتخاب بازیگران این مجموعه بجاست .از جمله شخصیت پردازی داستانی مریلا زارعی با شخصیت دختری شاد و بانشاط و با رفتاری معصومانه و بی ریا همخوانی نزدیکی با بازیگر دارد.در حقیقت انتخاب بازیگران براساس نقش شخصیت داستانی بوده است و همگونی درستی دارد؛ اما شخصیت پردازی قوی نیست . شخصیت های فرعی که البته در پیشبرد قصه نقش اساسی ندارند، مثل کارآگاه بازنشسته (مهدی فتحی) اگر درست انتخاب شوند می توانند برای باز کردن گرههای داستانی به کار گرفته شوند؛ اما این مساله در مجموعه کمتر رعایت شده است و بیشتر برای شناساندن یک تیپ به کار رفته است که نقش خاصی هم در قصه ندارد. به هر روی سیروس مقدم در روند برنامه سازی تلویزیونی و انتخاب سوژه و پیرنگ روش خاصی را برگزیده است که با تلاش بیشتر جا می افتد و به ثمر خواهد رسید.

انسیه نجفی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها