تهیه کننده تلویزیون یا مادرخرج

هنوز در برنامه سازی تلویزیون حتی در برنامه های داستانی از روشی کهنه و قدیمی استفاده می شود. یک نفر، حالا هرکسی به عنوان مادر خرج قابل اعتماد، برای تلویزیون پا به پیش می گذارد.
کد خبر: ۲۰۶۳۳
طرح ، قصه یا فیلمنامه ای را ارائه می دهد و گروهی مشغول بررسی می شوند. (خوشبختانه تازگی ها شرط بررسی طرحها و یا فیلمنامه ها در معاونت سیما پیش از تولید آنها، تا حدود زیادی توانسته است در جلوگیری از بسیاری رابطه بازیهای قبلی موثر باشد) پس از بررسی و تصویب یک پروژه برای اجرا، این مادرخرج - که عنوان تهیه کننده دارد - یک نفر را که بتواند با کمترین هزینه بیشترین و بهترین امکانات را برای ساخت پروژه فراهم کند، انتخاب می کند که نامش کمک مادرخرج یا مدیر تولید است . مرحله بعد، انتخاب کارگردان ، بازیگران و عوامل فنی و خدماتی با توقعات هرچه کمتر مالی است تا کاری ساخته شود و به نمایش درآید. کار به آنجا می رسد که حتی مادرخرج ها به طراح داستان و بسیاری مواقع فیلمنامه نویس هم تبدیل می شوند. آیا کسی به این نکته توجه دارد که ممکن است مخاطب رسانه به خود بگوید، من که بهتر از اینها می توانم سریال بسازم یا همین اندازه که مادرخرج به فیلمنامه نویس با تجربه ای مراجعه نمی کند و ترجیح می دهد یا خود چیزی سرهم کند و یا از جوانان مستعد اما بی حامی بهره جوید و خامه فکر آنها را به زیور قلم بی جوهر خویش بیالاید، کافی نیست تا به یک بازنگری در ارتباط با شناسنامه کاری اشخاصی که به عنوان تهیه کننده مشغول کار هستند، پرداخته شود و اصولا چرا باید فیلمنامه نویسان مجبور باشند به چنین خواسته هایی تن بدهند؛ چرا هنوز بستری مناسب آماده نیست تا آنها با آسودگی و فراغ خاطر بتوانند انباشته های ذهنی خود را با بهره گرفتن از استعدادهای خویش به مخاطب ارائه کنند؛ اگر هر کسی بتواند یک مجوز با اسم فعالیت فرهنگی بگیرد و بعد با اجازه و یا خرید دفتر کاری ، بگردد و ببیند می تواند کسانی را به عنوان حامی بیابد تا ساخت پروژه هایی را به او محول کند که نامش تهیه کننده نیست ؛ اما خب اگر بدین گونه نامش تهیه کننده شد چرا دچار سوئتفاهم نشود که لابد دیگر تنها یک مادر خرج ساده نیست و می تواند تا جایی خواسته و یا ناخواسته به فرهنگ مملکت صدمه بزند و یک محصول بی ارزش را با نام سریال و یا مجموعه تلویزیونی برای استفاده میلیون ها بیننده آماده کند. معلوم است اگر مسوولان تلویزیون حتی با استفاده از جراید، اولویت های سالانه خود را برای ساخت برنامه های مختلف به مردم معرفی کنند فیلمنامه نویسان می توانند بدون گرفتار شدن در تور واسطه ها (مادرخرج ها) طرحهایی را آماده و به صورت مستقیم با تلویزیون همکاری کنند. اصولا آیا تعرفه هایی که در آنها حق التالیف نویسندگان مشخص است بیرون از سازمان صدا و سیما از سوی تهیه کننده هنگام پرداخت حق الزحمه فیلمنامه نویس قابل استناد است ؛ جای تاسف است که بعضی نویسندگان از سوی این مادرخرج ها به دیده تحقیر نگریسته می شوند به طوری که انگار نان این بنده خداها را می دهند. چه بهتر که با دایر شدن اداراتی خاص در تلویزیون اصحاب قلم بتوانند مستقیما با سازمان همکاری کنند تا سازمان نیز با در اختیار داشتن آثار مکتوب پخته و منطبق با خواست جامعه که با همکاری نویسندگان و نیز ناظران کیفی با سواد معرفی شده از سوی تلویزیون تالیف گشته اند، خود برای امر تولید آثار، همکارانش را گلچین کنند ؛ همکارانی که دیگر به طور قطع نمی توان به آنها واژه مادرخرج اطلاق کرد چون آنها نیز دریافت هایی بر حسب تعرفه های خاص خواهند داشت و مجالی برای کمتر هزینه کردن در اختیارشان گذارده نشده است .

حسن مشگلاتی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها