بایدها و نبایدها در خواب نیمروزی‌

اگرچه بسیاری از پزشکان بر این باورند که مدت زمان خواب نیمروزی حداقل باید نیم ساعت باشد تا شاهد تاثیر آن باشید؛ اما در هفته‌ای که گذشت محققان انگلیسی اعلام کردند تنها 10 دقیقه خواب نیمروزی می‌تواند نقش مهمی در کاهش خواب آلودگی شما داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد خواب علاوه بر این که به مغز انرژی تازه‌ای می‌دهد، می‌تواند نقش مهمی در تمرکز و یادآوری اطلاعات داشته باشد. برخلاف آنچه تصور می‌شود فرآیند خواب می‌تواند بر عملکرد مغز تاثیرگذار باشد. عده‌ای از محققان بر این باورند که خواب عارضه‌‌ای جانبی ناشی از عملکرد مغز تاثیرگذار باشد. عده‌ای از محققان بر این باورند که خواب عارضه‌ای جانبی ناشی از عملکرد نادرست فعالیت‌های مغزی است.
کد خبر: ۱۶۴۸۹۷

 بنابراین باید گفت خواب و اختلالات مربوط به آن موضوع مهمی است که بسیار بحث‌برانگیز بوده و عقاید و نظرات متفاوتی درباره آن ارائه شده است که اثبات آنها نیازمند انجام آزمایش و بررسی‌های بیشتری در این زمینه است. این در حالی است که محققان امریکایی نیز می‌گویند در سالمندانی که طی روز اغلب دچار خواب‌‌آلودگی می‌شوند در مقایسه با افراد دیگر احتمال بروز سکته مغزی 4 برابر افزایش می‌یابد. بنابراین تمایل به خواب نیمروزی را می‌توان از علائم اولیه احتمال سکته مغزی در افراد به شمار آورد.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که خواب نیمروزی منظم می‌تواند نقش مهمی در افزایش احتمال حملات قلبی و مشکلات قلبی و عروقی داشته باشد و مهمتر از همه این که بررسی وضعیت فشارخون، دیابت، فعالیت‌های بدنی، چاقی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد نیز تاثیر خواب نیمروزی بر طول عمر افرادی را که در این زمینه‌ها با مشکلاتی مواجه هستند به تایید می‌رساند.

مطالعات انجام شده توسط محققان مرکز پزشکی بوستون، در عوامل موثر بر افزایش عمر سالمندانی که بیش از 100 سال عمر کرده‌‌اند، نشان‌دهنده این است که توانایی جسمی این افراد در مقایسه با عدم ابتلا به بیماری‌ها نقش مهم‌تری در افزایش طول عمر آنها داشته است. اگرچه ابتلا به بیماری‌ها و عدم مقاومت در برابر بیماری‌ها نقش مهمی در مرگ زودرس انسان‌ها دارد؛ اما بسیاری از سالمندان حتی با وجود این که بیمار هستند همچنان به زندگی ادامه می‌دهند. بنابراین می‌‌توان نتیجه‌گیری کرد که نباید بیماری را به معنای ناتوانی دانست. همچنین باید پذیرفت که انجام فعالیت‌های بدنی می‌‌‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت بدن داشته باشد و سدی نفوذناپذیر را در برابر امراض و بیماری‌هایی که سبب مرگ انسان‌ها در سنین سالمندی می‌شود، به وجود آورد.

افرادی که در نزدیکی فرودگاه‌ها زندگی می‌کنند اغلب در معرض عوارض ناشی از صدای بلند هواپیماها هستند. نتایج تحقیقات انجام شده در کالج سلطنتی لندن که هفته گذشته اعلام شد، نشان می‌دهد که صدای هواپیماها در حین حرکت، حتی هنگام شب و وقتی این افراد خواب هستند نیز فشار خون آنها را افزایش می‌دهد. در حقیقت هرچه این صدا بلندتر باشد، افزایش فشار خون افراد هم بیشتر خواهد بود. بنابراین ضروری است برای حفظ سلامت انسان‌هایی که در نزدیکی فرودگاه‌ها زندگی می‌کنند، اقداماتی برای کاهش میزان سر و صدای ناشی از پرواز هواپیماها، بخصوص در ساعات شب انجام شود.

فرانک فراهانی‌جم‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها